Poziomki

mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk

mgr Dorota Koperska- Zięba

Co będziemy robić w październiku?

Nadeszła jesień i… siadła w ogrodzie

Rozróżniamy i poprawnie nazywamy najczęściej spotykane warzywa.

Porównujemy ich kształty i budowę (np.: różnica między ziemniakiem a ogórkiem), wyróżniamy części jadalne warzyw.

Poznajemy sposób ich uprawiania przez ogrodników i rolników.

Uświadamiamy konieczność ich spożywania w różnej postaci.

Jesienne czary w lesie i w parku.

Obchodzimy Światowy Dzień Drzewa – realizujemy projekt pt.: „Drzewo”

Dostrzegamy zmiany, jakie zachodzą w życiu roślin w związku z aktualną porą roku; zwracamy uwagę na bogactwo kolorów i darów jesiennych.

Co to jest drzewo?  Dlaczego liście opadają z drzew? – na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi.

Dostrzegamy różnice między drzewami liściastymi a iglastymi. Nazywamy i rozpoznajemy najbardziej znane drzewa oraz liście i owoce z nich pochodzące.

Jesień w swym koszu dary wszystkim niesie – projekt pt.: „Drzewo”.

Prowadzimy obserwacje przyrodnicze.

Przypominamy i utrwalamy wygląd i nazwy drzew oraz owoców i liści; porównujemy ich kształty.

Przypominamy budowę drzewa i strukturę liści.

Poznajemy środowisko leśne. Poznajemy zawód leśnika.

Wdrażamy konieczność szanowania przyrody.

Jesień w swym koszu pełno grzybów niesie

Przypominamy wygląd i nazwę najbardziej znanych grzybów.

Poznajemy budowę grzybów oraz ich podział na jadalne i trujące.

Rozumiemy konieczność zakazu niszczenia grzybów trujących, które są pożywieniem dla zwierząt.

Poznajemy możliwość przygotowywania zapasów z grzybów.

  • Rozwijamy zainteresowania słowem literacki– poznajemy,słuchamy i interpretujemy opowiadania, wiersze i baśnie tematyczne. Wzbogacamy słownictwo, doskonalimy mowę, nabywamy swobody w wyrażaniu myśli.
  • Ćwiczymy narządy mowy i aparat słuchowy w czasie różnorodnych zabaw słuchowych, ortofonicznych i logopedycznych.
  • Ćwiczymy umiejętność przeliczania, porównywania, klasyfikowania i określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Rozwijamy sprawność fizyczną i ruchową w trakcie pobytu na świeżym powietrzu i w przedszkolu. Korzystamy ze sprzętu terenowego i sportowego.
  • Rozwijamy zainteresowania muzyczne : słuchamy różnorodnej muzyki – interpretujemy jej treść, rozwijamy słuch, wyobraźnię muzyczną i taneczną. Wzbogacamy wiedzę na temat instrumentów muzycznych, poznajemy definicje obowiązujące w muzyce.
  • Wzbogacamy umiejętności twórcze w trakcie tworzenia prac plastycznych  i konstrukcyjnych.
  • Obserwujemy przyrodę, uczestniczymy w różnorodnych doświadczeniach, wysuwamy proste wnioski.
  • Kształcimy uwagę i staranność.
  • Zwracamy uwagę na kulturalne spożywanie posiłków, przełamujemy niechęć do niektórych potraw.

Przestrzegamy wspólnie ustalonych zasad i wartości regulujących współżycie w grupie. Przestrzegamy zasad warunkujących bezpieczeństwo. Nabywamy umiejętności nazywania stanów emocjonalnych, przyczyn ich występowania oraz sposobu radzenia sobie z nimi.

 

J. ANGIELSKI

Piosenka na przywitanie:

Hello, hello / Cześć, cześć

How are you? / Jak się masz?

Hello, hello / Cześć, cześć

It’s nice to see you too. / Miło mi Cię widzieć.

Piosenka na pożegnanie:

Goodbye, goodbye / Do widzenia, do widzenia

Have a nice day!/ Miłego dnia

Goodbye, goodbye / Do widzenia, do widzenia

Come again to play!/ Przyjdź pobawić  się jeszcze raz

Poziomki: październik- listopad

Piosenka Hello Song Super Simple Song

https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

Hello, hello. / Cześć, cześć

Can you clap your hands?/ Czy możesz klasnąć w dłonie?

 Hello, hello./ Cześć

 Can you clap your hands?/ Czy możesz klasnąć w dłonie?

 Can you stretch up high?/ Czy możesz rozciągnąć się w górę?

 Can you touch your toes?/ Czy możesz dotknąć palcy u stóp

 Can you turn around? / Czy możesz się obrócić dookoła?

Can you say, „Hello”? Hello, hello./ Czy możesz powiedzieć ,,Cześć’’

Can you stamp your feet? / Czy możesz tuptać stopami?

Hello, hello.

Can you stamp your feet?

Can you stretch up high?

Can you touch your toes?

Can you turn around?

Can you say, „Hello”?

Hello, hello.

Can you clap your hands?

Hello, hello.

Can you stamp your feet?

 

Rymowanka Finger, finger (na melodię ,,Panie Janie’’)

Finger, finger, finger, finger / Palec, palec

On your lips, on your lips/ Na usta, na usta

Put your little finger, put your little finger / Połóż swój mały palec na usta

Just like this, just like this/ Właśnie tak

 

Autumn leaves are falling down

 (na melodię Twinkle, twinkle little star, autorstwa Angielskie Bajanie)

Look around, Look around! /Rozejrzyj się, rozejrzyj się

Autumn leaves are falling down/ Jesienne liście spadają

Look to the left, Look to the right/ Spójrz w lewo, spójrz w prawo

There is a fairy on a cloud/ Wróżka jest na chmurce

Look around, Look around!/Spójrz w lewo, spójrz w prawo

There is a pumpkin on the ground/ Dynia jest na podłodze

Look around, Look around/ Spójrz w lewo, spójrz w prawo

Autumn leaves are falling down/ Jesienne liście spadają

 

REPERTUAR

październik

Już jesień” – wiersz

Przyszła pani kolorowa, w okno zastukała.

Cześć dzieciaki! Nowa pora do Was zawitała!

Mam zagadkę dla was. Może mi powiecie?

Ja wypowiem zaraz słowa , a wy mi powiecie.

Dzisiaj jest pora roku – ta, która jest po lecie…

Jesień! – zawołały zgodnie dzieci.

Tak, jestem Jesień.

Mam kosz z podarkami.

Zapraszam tu do mnie – częstujcie się sami.

Mam jabłuszka, gruszki, śliwki,

marchewkę, pietruszkę, wielkie dynie

 i cukinie a także kapustę.

Mam ziemniaki i paprykę, wrzos i kalarepę,

winogrona, bakłażany i soczystą rzepę.

Znajdziesz w koszu kukurydzę, orzechy, cebulę

i selera, pora, czosnek na wszelkie bóle.

Mam też w koszu rozmaitych grzybów do jedzenia,

kurki, rydze, borowiki są dla podniebienia.

Wszystko w koszu pięknie ozdobione moimi darami,

kasztanami, jarzębiną no i żołędziami.

Liści bukiet kolorowy do tego dokładam.

Wszystko dla was na pamiątkę w kąciku zostawiam.

Biegnę dalej się przywitać do innych dzieciaków.

A wam życzę dla zdróweczka z kosza dobrych smaków.

Agata Dziechciarczyk

 

„Zielony” – wiersz

Pan Ogórek żył w ogródku, rosnąc sobie pomalutku.

Z grzędy się nie ruszał wcale i zielenił się wytrwale.

Aż raz, obok, w środku lata, rozwinęła się Sałata,

której zieleń niezrównana zachwyciła go od rana.

Pan Ogórek ze swej grzędy, zaczął błagać ją o względy,

ale ona choć niemała, w głowie wciąż zielono miała.

Odmawiała mu z uporem, aż uległa przed wieczorem,

gdy bez reszty skradł jej serce na spotkaniu w salaterce.

M. Brykczyński

„Warzywa” – wiersz

Położyła kucharka na stole:

kartofle, buraki, marchewkę,fasolę,

kapustę pietruszkę, selery i groch!

Och! Zaczęły się kłótnie, kłócą się okrutnie:

kto z nich większy, a kto mniejszy, kto zgrabniejszy:

kartofle, buraki, marchewka, fasola,

kapusta, pietruszka, selery, czy groch?

Ach! Nakrzyczały się, że strach!

Wzięła kucharka – nożem ciach!

Pokrajała, posiekała:

kartofle, buraki, marchewkę,fasolę,

kapustę pietruszkę, selery i groch – i do garnka!

J. Tuwim

„Na marchewki urodziny”- piosenka

  1. Na marchewki urodziny wszystkie zeszły się jarzyny.

A marchewka gości wita i o zdrowie grzecznie pyta.

  1. Kartofelek podskakuje, burak z rzepką już tańcuje.

Pan kalafior z krótką nóżką biegnie szybko za pietruszką.

  1. Wtem pomidor nagle wpada, kalarepce ukłon składa.

– Moja blada kalarepko, tańczże ze mną, tańczże krzepko!

  1. Wszystkie pary jarzynowe są do tańca już gotowe.

Gra muzyka, to poleczka – wszyscy tańczą już w kółeczkach.

autor słów i  muzyki nieznany

„Drzewo” – wiersz

Drzewo jest mocniejsze niż lew i wół.

Drzewo nawet przerasta żyrafę,

a człowiek jak zechce, to zrobi z drzewa stół, albo drzwi, albo szafę.

Kiedy się przebiega aleją,

widać drzewa potężne  i masywne.

Ale chodzić drzewa nie umieją – czy to nie dziwne?

J. Brzechwa

„Jesienne drzewo” – wiersz

Jesienne drzewa kolorami się mienią:

brązem, pomarańczem, żółcią, czerwienią.

Moje drzewo kolorów będzie też mieć wiele,

ich liście jak chmurki wokół pnia przykleję.

I będę miał własne drzewo prześliczne,

jesienne, kolorowe – po prostu magiczne!

Agata Dziechciarczyk

 

„Kolorowe liście” – piosenka

  1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref.: Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

Szu, szu, szu,wirowały wkoło. /bis

  1. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref.: Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

hop, hop, hop, wkoło wirowały. /bis

  1. Kolorowe listki spadły już na trawę,

 kolorowe listki skończyły zabawę.

Ref.: Cicho, sza, listki zasypiają,

cicho, sza, oczka zamykają. / bis

słowa i muzyka D. i K. Jagiełło

„Liście” – wiersz

Wietrzyk chodzi po ogródku, strąca złote liście.

Wietrzyk gra, a one tańczą, raźno, zamaszyście,

szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

Lecą, lecą liście z drzewa żółte i czerwone,

kręcą, kręcą się w powietrzu, w tę i w tamtą stronę.

szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

Wietrzyk chodzi po ogródku, do tańca je prosi:

„Tańczcie! Tańczcie! Słonko świeci! Wiatr liście roznosi!

szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

To podlecą, to opadną spłoszoną gromadą.

Aż bezsilne i omdlałe wszystkie się kładą.

szur, szur, szur, szur, szu, szu, szu!

M. Gerson – Dąbrowska

 

„Jesień” – piosenka

  1. Dawno minęło już lato, nadeszła jesień już.

Spadają liście z drzewa, a zima jest tuż, tuż.

W sadzie dojrzały owoce i zebrać je już czas,

a ptaki szykują swój odlot za morze  i chcą pożegnać nas.

Ref.: Jesień, nasza złocista jesień,

w wiklinowym koszu podarki dla nas niesie.

Jesień, nasza złocista jesień,

w wiklinowym koszu podarki dla nas ma.

  1. Dawno minęło już lato, nadeszła jesień już.

Las zmienił swe kolory, a zima jest tuż, tuż.

Wszyscy gromadzą zapasy na srogiej zimy czas,

a ptaki szykują swój odlot za morze

i chcą pożegnać nas.

słowa i muzyka D. i K. Jagiełło

„Skaczące kasztanki” – piosenka

1.Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czuprynie,

a w ogródku już kasztanki skaczą po ścieżynie.

Ref.: Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę? /bis

  1. Jeden w prawo, drugi w lewo, trzeci skoczył boczkiem,

ten malutki, okrąglutki w trawie błyska oczkiem.

Ref. : Jesień, nasza złocista jesień…

  1. A ten piąty, a ten szósty, kasztanek łaciaty

zamiast dzieciom o kieszonki – skoczył między kwiaty.

Ref.: Nie chce z nami bawić się w kasztankową grę?

słowa: J. Osińska ,  muzyka:  Ł. Drege – Schielowa

„Kolorowy bukiet” – wiersz

Do parku przyszły z przedszkola dzieci.

Chcą zrobić z liści barwny bukiecik.

Listki czerwone jak malowane.

Leżą pod klonem i pod kasztanem.

Pod dębem leżą brązowe liście.

Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście.

Serduszka złote spadają z brzozy.

Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik stanie na stole,

ozdobi dzieciom całe przedszkole.

B. Lewandowska

„Grzyby” – wiersz

Gdy jest deszczowo i ciepło, gdy lato jeszcze nie uciekło,

nadchodzi powoli jesień i kosze grzybów nam niesie.

W lesie grzybów więc szukamy, grzyby dzisiaj mamie damy.

Uważnie patrzymy wszędzie. Może tutaj grzybek będzie?

O, jest pierwszy – to borowik. Mówią o nim: Król grzybowy!

Mówią także: Grzyb prawdziwy, różne nazwy – istne dziwy!

Drugi grzyb to żółta kurka, w mech zielony dała nurka.

Przykrywa ją  mech i ziemia i udaje, że jej nie ma!

O, tam grzyby jeszcze rosną! Trzeci grzyb pod młodą sosną.

To młodziutki jest maślaczek, co bezowy ma kubraczek.

O, tu kozak, to grzyb czwarty, ale stroi sobie żarty.

Mówi mi: „Tańczyć nie mogę, bo mam tylko jedna nogę”.

A. Łada – Grodzicka

 

„Zbieramy grzyby”- piosenka

  1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie,

co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?

Ref. : Kurki, rydze i maślaki, borowiki i kozaki pozbieramy dziś / bis

  1. Muchomora ominiemy z daleka,

niech muchomor na złe muchy tu czeka.

  1. Poszukamy żółtych kurek pod sosną,

nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

słowa: A. Galica ,  muzyka:  T. Pabisaik

 

wrzesień

„Śpiewanka przedszkolaka”– piosenka ( przypomnienie z zeszłego roku )

  1. Do przedszkola co dzień rano idę z tatą albo z mamą.

      W szatni daję im całusa i do szatni szybko ruszam.

Ref.: Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki.

Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.

  1. Pani śpiewa nam piosenki, a my na cymbałkach gramy.

     Malujemy malowanki, wieżę z klocków układamy.

  1. Do ogródka wychodzimy, w chowanego się bawimy.

           A na obiad wszystko zjemy, bo urosnąć duzi chcemy.

słowa: E. Stadtmuller ,  muzyka: J. Rochecki

 

 

„Odważny Tup”

Jestem zając, jak się patrzy

Do przedszkola mknę raz dwa, trzy

Tu się fantastycznie czuję

Więc z radością przytupuję

Moja mama zajączkowa

Do przedszkola iść gotowa

Pewnie by tu zostać chciała

Gdyby więcej czasu miała

Są w przedszkolu miłe panie

Rysownie i śpiewanie

I zabawy śmieszne takie

Dobrze jest być przedszkolakiem

słowa: E. Stadtmuller ,  muzyka:  J. Rochecki

 

Witaj przedszkole”- piosenka

Żwawo kroczą do przedszkola po wakacjach dzieci.

Deszczyk kropi, ptaszek śpiewa, w górze słońce świeci.

 

Ref. Tra la la, tra la la, to zabawa na sto dwa /bis

 

Wszyscy wchodzą do swej sali, z panią się witają.

Piękne koło szybo tworzą, piosenkę śpiewają.

 

Bardzo dzisiaj się cieszymy, że jesteśmy razem.

Do p-la powracamy, dość już letnich wrażeń.

 

 

„Podaj rączkę”- piosenka

  1. Czasem między sobą pokłócimy się.

To nic przyjemnego, każdy o tym wie.

Jeśli się przydarzy taka kłótnia nam,

żeby ją zakończyć, dobry sposób mam.

Ref.: Podaj rączkę, podaj rączkę, podaj mi na zgodę.

Podaj prawą, podaj lewą, podaj rączki obie.

Potem ze mną zrób kółeczko, klaśnij cztery razy.

I wracajmy jak najprędzej do naszej zabawy.

  1. Czasem między sobą pokłócimy się.

To nic przyjemnego, każdy o tym wie.

Bo po takiej kłótni bardo przykro jest.

 By wesoło było, zróbmy taki gest.

Kasia Klich

 

„Zaczarowane słowa” – wiersz

Dziękuję, przepraszam, proszę – te słowa w serduszku noszę.

Te słowa najpiękniej jak umiem każdemu, kogo spotkam mówię:

dziękuję, gdy chcę podziękować,

przepraszam, gdy przeprosić mam chęć.

Najczęściej mówię zaś proszę, bo wiem, że to ważny gest.

Dziękuję, przepraszam i proszę – te słowa magiczne są.

Tych słów zaczarowanych używam oraz ty i on.

J. Niedbała

 

 

„Wesoła zabawa” – piosenka

  1. Jak przyjemnie i wesoło, gdy Poziomki idą wkoło,

  nóżka lewa, nóżka prawa – jaka miła to zabawa!

Ref.: Hop, hop, tra, la, la.

Tańczę, gdy muzyka gra / bis

  1. Przyszła pora na klaskanie, aż się dziwią nasze panie,

  rączka lewa, rączka prawa – jaka miła to zabawa!

  1. Teraz pięknie się kłaniamy, naszą panią pozdrawiamy

 rączka lewa, rączka prawa – jaka miła to zabawa!

słowa i muzyka:  D. i K. Jagiełło

 

 

„Dzień dobry”-piosenka

Mam już cztery latka, jestem jeszcze mały,ale bardzo dużo teraz wiem.

Mam czysty fartuszek, kapcie swoją półkę, obiadek w p-lu grzecznie jem.

 

Ref.  La, la, la, a tym przedszkolakiem jestem ja  /bis

 

Kiedy rano wstaję, do przedszkola idę, bo przecież w p-lu fajnie jest.

Mam tu koleżanki, kolegów i panią, co dzień zabawkami bawię się.

 

 

„Maczek” – wiersz

Przedszkolaczek jestem – proszę: noszę torbę, w niej bambosze.

Mam wyszyty na niej znaczek, spójrz: czerwony polny maczek.

Jaś na torbie ma jaskółkę, Staś samolot, Ania pszczółkę,

Krzyś motyla, Heniu rower, a Wiktoria wiśnie kolorowe.

Torbę swoją wieszam w szatni, znam swój wieszak – jest ostatni.

I wie każdy przedszkolaczek, że ten znaczek, to mój znaczek.

Czesław Janczarski

 

„Latem” – wiersz
Latem tyle jest uciechy wśród świeżej zieleni
w lesie sarna, w stawie ryba, a my opaleni.

Zaś w ogrodzie tyle kwiatów: róże, maki i piwonie.
Kiedy długo deszczu nie ma, sami dbamy o nie.

Gdy brakuje bardzo wody wtedy ziemia o nią prosi,
więc biegamy z konewkami po ogrodzie cioci Gosi.

B. Forma

 

„Wspomnienia z wakacji”- piosenka

W przytulnych salach przy małych stoliczkach dzieci swe miejsca zajęły.

Witaj p-le nasze kochane! Szybko wakacje minęły.

 

Ref. Weźmiemy do ręki pędzelki i kredki i duże kartki papieru.

Malować będziemy wspomnienia z wakacji, nie zwlekaj, zaczynaj swe dzieło.

 

Tu słychać morze, a tam górski potok, widać w oddali wiatraki.

Myśli, marzenia, piękne wspomnienia malują nam p-laki.

 

 

„Muszelki”-wiersz

Muszelki są piękne! Muszelki są różne!

Spiczaste i płaskie, okrągłe, podłużne,

w kropeczki, w paseczki, tęczowe lub nie-

tu śmieje się jedna, tam śmieją się dwie!

D. Gellner

 

„Będę kierowcą” – piosenka

  1. Jedzie auto coraz prędzej, co za pęd, co za pęd.

Żółte światło, pas na jezdni, teraz skręt, teraz skręt.

Ref.: Bardzo trudno być kierowcą, lecz ja mówię wszystkim chłopcom,

że kierowcą, że kierowcą muszę  kiedyś być.

  1. Szara jezdnia, na tej jezdni auto jest sto, aut jest sto.

Zmiana świateł, tu czerwone, a więc stop, a więc, a więc stop.

  1. Różne światła, różne znaki trzeba znać, trzeba znać.

Muszę wiedzieć, kiedy jechać, kiedy stać, kiedy stać.

słowa: I. Landau,  muzyka:  T. Kierski

 

 

„Zuch na drodze” – wiersz

Chociaż do szkoły jeszcze nie chodzę,

wiem, co oznacza zebra na drodze

i choć zwierzątkiem nie jest z Afryki,

 znają ją dobrze najmniejsze smyki.

Gdy po ulicy auta śmigają,

na widok zebry od razu stają,

bo tam przez pasy przechodzą dzieci,

kiedy zielone światło zaświeci.

Niech się nie martwią dziadek i babcia,

że z przedszkolaka jest mała gapcia,

bo chociaż mam cztery latka,

znam już kolory, znam się na światłach!

Kiedy się pali światło czerwone,

stoję i czekam…O! Jest zielone!

Wtedy rozglądam się w lewo, w prawo…

A moja mama bije mi brawo!

Zielone – idę! Czerwone – stoję!

Bo tych pędzących aut  to się boję…

Są jak ogromne smoki z żelaza,

więc wyjść bez mamy mi się nie zdarza!

A. Widzowska

 

 

„Przybywa jesień” – wiersz

Spadają liście, szeleszczą wkoło,

wiatr je unosi, gwiżdżąc wesoło.

Lecą kasztany, cieszą się dzieci.

Słabiej niż latem słoneczko świeci.

Nagle żołędzie z drzewa spadają,

chętnie je zaraz wszyscy zbierają.

Piękne korale ma jarzębina,

to znak, że jesień już się zaczyna.

B. Forma

 

„Smaczne śliwki i jabłuszka” – wiersz

Smaczne śliwki i jabłuszka wędrują z buzi do brzuszka.

Smaczne są i bardzo zdrowe gruszki i jabłka surowe.

Jedzą je Zosia i Witek, ale tylko te umyte.

autor nieznany

 

„Zabawa w sadzie” – piosenka

  1. Do sadu, do sadu, tam owoców wiele.

Jest już mała Zosia i jej przyjaciele.

  1. Owoce, owoce do koszyka zbierają.

Wiedzą, że owoce witaminy mają.

  1. A potem, a potem wielka uczta będzie.

       Ze smakiem owoce każdy zjadać będzie.

słowa i muzyka:  B. Forma

 

„Jabłonka”- piosenka

  1. Nad polami, nad lasami wędrowało słonko,

przystanęło, zajaśniało nad naszą jabłonką.

  1. Rzuca słonko na jabłonkę tysiąc swych promieni

i już tysiąc na jabłonce jabłek się rumieni.

  1. Tu czerwone, a tu żółte, a tam jest zielone,

           och jak pachną – nie wytrzymam, chyba zjem sobie.

 

 

„Zbieramy owoce” – wyliczanka

Pójdziemy do sadu – gruszek nazbieramy.

Potem przeliczymy, ile wszystkich mamy.

Dużo albo mało, dwie a może cztery

Soczyste i słodkie klapsy, słodkie bery.

 

Pójdziemy do sadu –  jabłek nazbieramy.

Potem przeliczymy, ile wszystkich mamy.

Dużo albo mało, dwa a może cztery

Jabłuszka rumiane zaraz wszystkie zjem.

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close