Muchomorki

 

Co będziemy robić w lutym?

W KARNAWALE CZAS NA BALE…

  • poznajemy zwyczaje obchodzenia karnawału
  • wiemy, skąd pojawił się zwyczaj przebierania się , tworzenia własnych kreacji karnawałowych
  • potrafimy stworzyć własną maskę na bal, wykorzystujemy swobodne pomysły

 

BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI…

  • poznajemy pojęcia związane z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola
  • odgrywamy role w zabawach parateatralnych; posługujemy się mową, gestem, ruchem
  • uczestniczymy w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących, np.: wizualizacja, personifikacja, analogia, drama
  • opowiadamy historyjki obrazkowe ułożone według kolejności zdarzeń
  • czytamy całościowe wyrazy – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
  • dodajemy i odejmujemy w zakresie 8, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

MUZYKA WOKÓŁ NAS…

  • słuchamy muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej
  • poznajemy instrumenty perkusyjne: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposobu gry na nich
  • słuchamy wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. jej pochodzenia
  • poznajemy sylwetki znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Jana Pawła II
  • odtwarzamy usłyszane dźwięki, np. zabawa w echo melodyczne, wokalne
  • rozpoznajemy instrumenty  (nie tylko instrumenty perkusyjne) po wydawanych dźwiękach

 

NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE

  • poznajemy nazwy wybranych planet Układu Słonecznego, np.: Wenus, Merkury, Mars
  • gromadzimy wiadomości o kosmosie (poprzez literaturę, zdjęcia, albumy, internet)

poznajemy satelity Ziemi – Księżyca; poznawanie ciekawostek, legend z nim związanych

  • układamy historyjki obrazkowe (6 obrazków) według kolejności zdarzeń
  • poznajemy, w sposób pośredni, zawody związane z kosmosem – kosmonauty, astronoma

 

j. angielski

 

 

REPERTUAR

luty

Piosenka ,, Baśniowe postacie”

  1. Znam legendy o powstaniu Krakowa

i stolicy Polski,Warszawie:

o szewczyku, o smoku i Wiśle,

o Syrence, i Warsie i Sawie.

 

Ref. Książki niezwykłe, książki ciekawe,

Tysiące legend,baśni i bajek,

Historii tyle, że trudno zliczyć,

Chcę poznać wszystkie, więc będę je czytać.

 

2.Z książek znam też krasnoludki, królewny,

I Kopciuszka, wróżki i Śnieżkę,

Czerwonego Kapturka, kłamczuchę,

Kota w butach i Piękną i Bestię.

 

3. Lubię czytać książki z mamą i tatą,

piękne wiersze, opowiadania,

z nich się uczę, historię poznaję,

więc zachęcam was też do czytania.

 

Piosenka ,, Kraina babci i dziadka”

1.Mama w pracy , tata w pracy, mało widzą nas.

Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.

Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.

Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!

Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

 

Ref. A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,

Karuzela i spacer z psem,

Wszystko wyczarował dziadek z babcią , ja to wiem!

A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.

Potem pizza, a może dżem?

Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

 

2.Mama stara się jak może, by być bliżej nas,

Ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!

Tata stara się jak może, aby z nami być,

Ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.

Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!

 

 

Wiersz D. Gellner ,, Sen o balu”

Ach ten bal! Ach ten bal!

Popatrz, ile tańczy par !

Jedwabne pończoszki,

Paseczki i groszki,

Przy każdej sukience

Wróbelki jak broszki.

Kucyki, warkocze-

Te rude, tam złote,

A płaszczyk królewny

Szumiący i śpiewny!

Srebrzyste koronki,

Perełki, pierścionki,

Kokardy jak róże,

W kokardach biedronki.

We włosach dziewczynki

Motyle jak spinki,

A oczy księżniczki

Jak czarne guziczki.

Lecz już kończy się bal,

I rozpływa się sen-

Już na zwodzony most

Karetą wjeżdża dzień.

styczeń

CZASOLAT– piosenka

1.Gdy przyszliśmy do przedszkola, to był wrzesień

To był wrzesień, a z nim jesień tak złota jak słońce.

Gdy wakacje się zbliżają, to jest czerwiec

To jest czerwiec, a z nim lato gorące, pachnące

A co potem, co będzie potem?

Polecimy sprawdzić to czasolotem!

 

Ref. Czaso- czaso- czasolat to pojazd, co nie widać go.

Kiedy wsiadasz, wrzesień jest, jesieni starti lata stop!

Potem bieg października i bieg listopada.

Grudzień , styczeń niosą śnieg, zima bajki gada.

Wiosną marzec, kwiecień, maj i prawie koniec lotu.

Czerwiec niesie lata czar- wysiadka z czasolotu!

Lipiec- hop!, sierpień-prask!

I znów mamy września czas!

 

 

DNI TYGODNIA- piosenka( zabawa taneczna)

Bardzo lubię poniedziałek,

Wtorek także środę,

Bardzo lubię być w przedszkolu

 W deszcz i niepogodę.

 

Bardzo lubię czwartek, piątek

Sobotę, niedzielę

Lecz najbardziej lubię tańczyć z moim przyjacielem

 

 

SIKORECZKA – piosenka

  1. Przyleciała z lasu sikoreczka mała,

zastukała w nasze okno, bo coś zjeść by chciała.

Ref. Wkoło zima biała, las zasypał śnieg.

Dajcie , dajcie dzieci sikoreczce jeść.

 

  1. Dzieci już szykują ziarnka słonecznika

I wsypują pełną miskę ptaszkom do karmnika.

 

  1. Na gałęzi wisi skórka ze słoniny

Jeszcze boczku kawałeczek obok powiesimy.

 

  1. W kubeczkach z jogurtu wytopione skwarki

To od dzieci dla sikorki zimowe podarki.

 

 

CO ROBIĄ ZIMĄ DNI TYGODNIA– wiersz t. Fiutowskiej

Gdy tylko słonko na niebie lśni,

bawią się zimą tygodnia dni.

Poniedziałek – zjeżdża na sankach,

Wtorek- lepi bałwanka

Środa narty przypina,

Czwartek kije jej trzyma,

Piątek jedzie na ślizgawce ,

Ciągnięty przez dwa latawce.

Sobota rzuca śnieżkami,

i woła niedzielę:

„ hej, baw się z nami”

A niedziela choć zdrowa,

pod pierzynę się chowa.

 

 

POMÓŻ PTAKOM– piosenka

  1. Zastukały ptaszki w okno,

„ Hejże, hejże dzieci!”

Zima mrozem postraszyła,

Śnieżek z nieba leci.

 

Ref. Dajcie ptaszkom ziarnek

I okruszków chleba.

Gdy na dworze zima,

Ptakom pomóc trzeba.

 

  1. Tata zbija z desek karmnik

Chleb szykuje mama

Słonecznika ziarnka dzieci

Wsypią tutaj zaraz.

 

  1. Ile ptaków jest w karmniku,

Jak bardzo się cieszą.

Za jedzenie świergotaniem

Podziękują dzieciom.

grudzień

,,Listonosz ” – wiersz Krzysztofa Rogulskiego

Tylko dzień zaledwie wstanie

Ja już nowe mam zadanie:

Prosto z poczty, skoro świt,

Ruszyć w rejon trzeba mi!

Biorę torbę i nie czekam,

Mundur mój poznasz z daleka,

A gdy tylko go założę

Rowerem listy rozwożę!

Od sąsiada do sąsiada

Na „Dzień dobry!” odpowiadam.

Jeżdżę zawsze po tej drodze,

Do każdej furtki podchodzę.

Oprócz listów mam też paczki

Oraz do kupienia znaczki.

Nawet psy mnie wszystkie znają,

A gdy jadę – nie szczekają.

Wprost uwielbiam tę ulicę

I jej piękną okolicę.

Choć roweru nie oszczędzam

Bardzo miło tak dzień spędzam.

A tą pracą się nie męczę…

Wszystkie listy w mig doręczę!

 

,, Listonosz Pat ”- piosenka

Pat i Kot

Kot i Pat

Pat i Kot

Przyjaciele od lat…

Ledwie świt zabłyśnie

Z torbą pełną listów

Swym pocztowym wozem rusza w świat

 

Pat i Kot

Kot i Pat

Pat i Kot

Przyjaciele od lat…

Ze snu wstaje słońce

Słychać ptaków koncert

I szczęśliwy jest naprawdę Pat

 

Każdy dobrze zna pocztowy wóz

A przyjaciół ma Pat jak mało który

Może… może właśnie dziś

Spotkasz go znów z listem u Twych drzwi…

 

Pat i Kot

Kot i Pat

Pat i Kot

Przyjaciele od lat…

Ze snu wstaje słońce

Słychać ptaków koncert

I szczęśliwy jest naprawdę Pat

I szczęśliwy jest naprawdę Pat…

I szczęśliwy jest naprawdę Pat

 

,,Nowy Rok-hop ’’- piosenka

1.Znowu idą święta,

Patrz za oknem śnieg

Płatki w tan porywa wiatr

Pięknie jak we śnie

Mróz maluje okna

W ażurowy wzór

Gwiazdka wręcza nam prezenty

Pod choinką znów

 

Ref. Stary rok – hop!

Dzwonią dzwonki sań

Wiwat nowy rok

Daj los lepszy nam

Hej, hop!

Nowy rok, już o krok

Zacny rok , dobry rok

Jedzie, jedzie, szczęście wiezie

Nowy, lepszy rok!

 

2.Dobrze nam jest razem

W ten świąteczny czas

Jakby w kolorowy sen

Zapadł każdy z nas

Dobro płynie z serca

Promieniuje w świat

Prosto w niebo mknie rakietą

Świeci, świeci nam

Ref. (2x)

Stary rok – hop! ….

 

 

,, Choinka ” – wiersz J.Koczanowskiej

Przyszła do przedszkola

choinka zielona ,

powiedziała dzieciom:

– Chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,

pracę podzieliły

i piękne ubranka

choince zrobiły.

Świątecznie ubrana,

jasnym blaskiem świeci.

Choinka została,

w przedszkolu, u dzieci.

 

,,Kochany Panie Mikołaju ”- piosenka

1.Kochany Panie Mikołaju, 
My tak czekamy każdej zimy, 
Dlaczego zawsze Pan przychodzi 
do nas Gdy śpimy ? 

Czy to już musi tak pozostać?
Czy to jest w księgach zapisane? 
Ja od prezentu bym wolała 
Spotkanie z Panem. 

I wiem od dzieci, że z radością, 
Chciałyby słuchać Pana głosu, 
W mróz ogrzejemy Panu uszy 
Piosenką gorącą jak rosół! 

Ref. 
Hu, hu, ha, hu, hu, ha, 
Nasza zima zła! 
Ale zima z Mikołajem 
Jest pachnącym, ciepłym majem! (x 2) 
Zawsze bądź wśród nas 
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz! 

2.Kochany Panie Mikołaju, 
Dziewczynka z bardzo smutną minką 
Pyta mnie o to, czy Pan znajdzie 
Prezent pod choinką? 

Czy ktoś o Panu nie zapomni 
Że Panu smutno będzie potem 
Dzieci chcą Panu dać w prezencie 
Serca szczerozłote. 

Takie serduszka pięknie grzeją 
W długich podróżach wśród zamieci, 
Dzieci są Pana Mikołajem, 
A Pan jest Mikołajem dzieci.

 

,, List do zimy ”- piosenka 

  1. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.

Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.

A my tego białego śniegu mamy już dość !

Więc piszemy listo do zimy, by zrobiła coś !

 

Ref. Szanowana zimo, to nasze prośby:

by śnieg niebieski był i miał czekoladowy smak,

i by go można zjadać jak lody,

i by tych lodów nigdy nam nie było brak !

A kiedy pada z nieba taki lekki i puchaty,

to żeby miał smak cukrowej waty !

 

2.Przeczytała list zima i odpisała tak :

Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak

sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.

Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!

 

3.Pobawimy się na śniegu, choć biały kolor ma,

w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da !

I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski snieg,

Śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…

 

,, Podwórkowa olimpiada ” – wiersz P. Beręsewicza

Tłum, emocje, gwar nie lada,

podwórkowa olimpiada !

Już zaczęta, już otwarta !

Obok narty sunie  narta,

miny srogie i zacięte,

skręt za skrętem, skręt za skrętem!

A na dole ? Patrzmy! Rety !

To na łyżwach piruety

kręci Zuzia z naszej klasy!

Wygibasy ! Zakrętasy!

W głowie aż się widzom kręci !

Piotrek z Markiem, uśmiechnięci ,

hokejowe niosą kije,

kto tu komu gola wbije ?

Ale co to ? Niespodzianka!

Pędzą z górki sanki Janka!

Za sankami mknie bałwanek,

Czyżby to właściciel sanek ?

Zima głośno bije brawo,

zaraz wręczy w wielką wprawą

mnie, Stasiowi i Oleńce

olimpijskie dwa rumieńce.

 

 

,, Idą święta ” – piosenka

  1. Na dworze śnieg już spadł,

na dworze szczypie mróz,

a w domu ciepło tak,

bo święta przyszły już.

 

Ref. Biały opłatek na stole

i potraw świątecznych dwanaście,

dzisiaj gwiazdka na niebie

dla wszystkich świeci jaśniej.

Płyną świąteczne życzenia

w mroźny, zimowy świat.

A pod choinką prezenty,

To piękny, radosny czas.

 

  1. Choinka błyszczy, lśni,

tysiącem różnych barw,

migocze w świetle świec

i pachnie tak jak las.

 

,, Wieczór Mikołajkowy ”- wiersz Danuty Gellnerowej

Biały śnieżek, biały- grudniowy.

Piękny wieczór, piękny wieczór- Mikołajkowy.

Paczki, paczuszki, woreczki,

papier, sreberka, wstążeczki.

Z paczek lalki i misie

wystawiają nosy,

śmieją się dzieci,

śmieją się dzieci,

O, słychać ich głosy !

 

listopad

CO TO JEST POLSKA?”- wiersz Czesław Janczarski

– Co to jest Polska? –
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś
i lasi zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także

 twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

 

JEDENASTY LISTOPADA- wiersz L. Wiszniewski

Dzisiaj wielka jest rocznica –
Jedenasty Listopada!
Tym, co zmarli za Ojczyznę,
hołd wdzięczności Polska składa.

Im to, bowiem zawdzięczamy
wolność – polską mowę w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.

Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto…
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto.

NASZE POLSKIE ABC– piosenka
Już w przedszkolu dzieci wiedzą
Co to Wisła , co to Bałtyk
Że na Śląsku leży węgiel a znów góry to są Tatry.

Taki polski elementarz ,
Raz zobaczysz i pamiętasz.
Nasze polskie ABC
Każde dziecko o nim wie
Wchodzi w głowę, wchodzi w serce
Jak literka po literce
Coraz lepiej czytasz je, nasze Polskie ABC

Kiedy będę taki duży
Jak na przykład są rodzice
Z książek , z kina i z podróży
Poznam kraju okolice

Jak zakładka Wisły wstążka
No a Polska jest jak książka.

Nasze polskie ABC
Każde dziecko o nim wie
Wchodzi w głowę, wchodzi w serce
Jak literka po literce
Coraz lepiej czytasz je nasze Polskie ABC.

 

DOM RODZINNYwiersz P. Beręsewicz

Gdy jakiś straszek, strach, straszydło

chce, żeby życie mi obrzydło,

przyspieszam kroku, biegnę i …

przed nosem im zamykam drzwi!

Za tymi drzwiami mama z tatą 

osłabiają strachów moc herbatą,

serdecznym słowem, czułym gestem.

Tam się nie boję. W domu jestem. 

 

MOJA RODZINA piosenka

  1. Kiedy jest mi smutno, mama mnie pocieszy,

mocno mnie przytuli, nigdzie się nie spieszy.

ref.: Mama, tata, siostra, brat – to jest mój rodzinny świat.

Teraz chcę powiedzieć wam: dobrze, że rodzinę mam.

 

  1. Z siostrą albo bratem często się bawimy,

rower, piłka, rolki – bardzo to lubimy.

 

  1. Z tatą porozmawiać mogę dnia każdego,

jest mym przyjacielem i dobrym kolegą.

 

O PRAWACH DZIECKA –wiersz ( fragm.)Marcin Brykczyński

…Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

 

 LEKCJA ZDROWIA –  piosenka

1.Dziś tu będzie lekcja zdrowia,

a na lekcji zdrowia ja opowiem wam bajeczkę.

Był raz sobie mały ludzik, co chciał wciąż się brudzić

i leniuszkiem był troszeczkę

A co zrobić chciał? Zaraz powiem wam!

 

Ref.: W komputerze ciągle bywać och, och, och!

Na kanapie przesiadywać, och, och, och!

Zjadać chipsy i słodycze, och, och, och!

Być brudaskiem sobie życzył, och, och, och!

Trzeba z tym ludzikiem zrobić coś,

by zrozumiał, że mało zdrowy z niego gość!

 

  1. Już posłuchał ludzik lekcji,

w głowę się podrapał i zamyślił na godzinę.

Wziął szczoteczkę, umył zęby,

potem wszedł do wanny

i szczęśliwa zrobił minę.

A co robić chciał? Zaraz powiem wam!

 

Ref.: Już nie siedzieć w komputerze, tak, tak, tak.

Jeździć dużo na rowerze, tak, tak, tak.

Jeść owoce i warzywa, tak, tak, tak.

Bo to zdrowie się

nazywa, tak, tak, tak.

Ważne, by ze sobą zrobić coś,

by zrozumieć, że każdy z nas to zdrowy gość!

październik

STARY NIEDŹWIEDŹ MOCNO ŚPI – piosenka

Stary niedźwiedź mocno śpi,

stary niedźwiedź mocno śpi.

My go nie zbudzimy, bo się go boimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

My go nie zbudzimy, bo się go boimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,

stary niedźwiedź mocno śpi.

My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,

stary niedźwiedź mocno śpi.

My go nie zbudzimy, bo się go boimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

Jak się zbudzi, to nas zje.

My go nie zbudzimy, bo się go boimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

My go nie zbudzimy, na palcach chodzimy,

jak się zbudzi, to nas zje.

Jak się zbudzi, to nas zje.

Jak się zbudzi, to nas zje.

Jak się zbudzi, to nas zje

ZBIORY Z SADU I OGRODU – piosenka

  1. Już owoce i warzywa

pięknie nam dojrzały,

więc w jesienny dzień słoneczny

plony pozbieramy.

W sadzie rosną słodkie gruszki,

na powidła śliwki,

żółte i czerwone jabłka

i smaczne malinki.

  1. A w ogrodzie jest marchewka,

pietruszka, selery,

teraz wszystkie te warzywa

z mamą wykopiemy.

W piwniczce je przechowamy

aż do końca zimy,

bo sałatki i surówki

chętnie z nich zrobimy.

 

NA RYNKU –wiersz W. Kosteckiej

Jak tu dzisiaj kolorowo !

ile pokus na straganach,

ile warzyw i owoców…

– Trudny wybór- mówi mama.

– Weźmy pora i kapustę,

marchew, szczypior,

nać pietruszki,

pomidory i ziemniaki ,

cztery jabłka i dwie gruszki.

Może jeszcze winogrona ?

Wyglądają na dojrzałe.

I kilogram pomarańczy.

Zobacz, jakie okazałe.

– Mamo, spójrz, tam są banany,

mandarynki i morele.

– Chyba czas do domu wracać,

bo nasz koszyk jest już pełen !

JESIENNA ZAGADKA – piosenka

Ref. Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,

co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

  1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy

bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

  1. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,

bo lecą stąd do Afryki,

a każdy bocian radosny !

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

  1. A jeżyk , gruby jak piłka, podreptał , gdzie lasek rośnie,

zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.

Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

lecz zagadka rozwiązana !

Tak, tak, tak, tak, tak !

OLA W SADZIE – rymowanka I. Fabiszewskiej

Poszła Ola do sadu z koszyczkiem po jabłka.

Sad ją pięknem zachwycił, więc pod drzewem usiadła.

Zobaczyła jabłuszko, wziąć do ręki je chciała,

lecz tu nagle nad uchem osa jej zabrzęczała .

Przestraszyła się Ola, ręką lekko machnęła,

wzięła koszyk do ręki, pod jabłonią stanęła.

– Tyle jabłek dokoła…- powiedziała cichutko.

– To zostanie dla osy- i pobiegła szybciutko.

JAK TO Z CHLEBEM BYŁO– piosenka

  1. Rolnik zasiał zboże, dało piękne plony.

W żniwa kombajn zebrał ziarna pełne wory.

Młynarz z tego zboża zrobił w młynie mąkę,

z mąki piekarz upiekł pieczywo pachnące.

Ref. Bułki, bagietki, rogale,

bułeczki pełne ziaren,

chleb jasny i ciemny,

pszenny i żytni,

okrągły, podłużny,

Pyszny !

  1. Moja mama co dzień w piekarni na rogu

kupuje pieczywo: świeże, smaczne, zdrowe.

Rolnik, młynarz, piekarz mają ciężką pracę.

Zawsze, gdy chleb jemy, podziękujmy za to.

 

SZARA POGODA– wiersz K. Datku-Czerniak

Szara chmurka, obok druga,

pełne kropel dżdżu.

Deszczyk pada już od rana,

smutno, smutno mu.

Szare pole, lasy szare,

kiedy pada deszcz.

Szare niebo, szare łąki,

wszędzie szaro jest.

A tu pada, pada, pada

już przez cały dzień !

Oj, deszczyku, już wystarczy,

zmień pogodę- zmień !

Niech rozzłoci się słonecznie

wszystko wkoło nas,

a szarości niech odpłyną.

Już słoneczka czas.

 

wrzesień

TO JESTEM JA– wiersz I. Fabiszewskiej

Jedna jest mama, jedno jest słońce

I jeden jestem na świecie ja.

Czasem się śmieję, a czasem płaczę

moja rodzina dobrze mnie zna.

Mam ciemne włosy, zielone oczy.

Uśmiech na twarzy i miły głos.

A mama mówi , ze gdy się złoszczę

to mi zabawnie marszczy się nos.

Jestem jedyny i wyjątkowy.

Mam swoje wady i zalet moc.

Lubię gdy słonko świeci na niebie

I gdy do okien zbliża się noc.

 

 

KRĄG DZIECIĘCYCH RĄK– piosenka

  1. jak dobrze mieć przyjaciół w krąg,

tak dużo innych, dziecięcych rąk

przyjaciół co uśmiechnięci są,

tak dużo, tak dużo rąk…

ref. Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć

       i codziennie wesoło bawić się,

       szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,

       bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.

  1. Samemu być to bardzo źle,

Smutno i z łezką, więc nie, nie, nie!

Muzyka, śmiech i serca w krąg,

Tak dużo, tak dużo rąk

 

KAŻDY CHCIAŁBY BYĆ KIEROWCĄ– piosenka

  1. Tyle samochodów jeździ po ulicach,

a każdy kierowca świetnie zna przepisy

My zasady ruchu też już dobrze znamy,

bo jako piesi po drogach się poruszamy.

Ref. Wiemy , że światło czerwone znaczy stop,

Zielone zaś – możesz iść !

Znaki drogowe trzeba znać,

 by bezpiecznym być.

  1. Gdy już będę duży, kierowcą zostanę

I przepisy ruchu poznam doskonale.

Będę miał samochód , no i prawo jazdy

Jak mama, tata, i ciocia, wujek i dziadek.

 

NA POMOC– wiersz I.Salach

Gdy przytrafi się wypadek,wiem co trzeba zrobić.

Nauczyła mnie mama do kogo zadzwonić.

Gdy się zderzą samochody,okradną Alicję,

997 stukam,dzwonię na policję.

Widać z okna ogień, chmurę jak noc czarną.

998 stukam, wzywam straż pożarną.

Gdy ktoś złamie rękę, nogę, albo się skaleczy,

999 to numer, gdzie pan doktor leczy.

A gdy w domu czasem potrzebuję pomocy,

Do babci mogę dzwonić rano, wieczorem i w nocy.

 

WITAMY PANIĄ JESIEŃ – wiersz B. Forma

Idzie przez las pani Jesień,psotny wiatr w worku niesie

Wypuścić go z worka trzeba, niech strąci liście z drzewa.

Witamy panią Jesień.

Liście wirują nad ziemią, ich barwy w słońcu się mienią.

Dzieci bardzo się cieszą , szybko do parku spieszą.

Witamy panią Jesień.

Spadają kasztany, żołędzie, wkoło pełno ich wszędzie.

Jesień dary przyniosła, piękna, bajkowa, radosna.

Witamy panią Jesień.

Lecz kiedy ma humor ponury, maluje deszczowe chmury.

 

NITECZKA DO NITECZKI – piosenka

  1. Niteczka do niteczki, kuleczka do kuleczki,

grzybek do grzybka we wrzosach w lesie,

tak rozpoczyna się jesień.

Listek do listka wiatr ciepły niesie.

Tak rozpoczyna się jesień.

Ref.  I wirujemy, wirujemy, wiuuuuu

  I kołyszemy, kołyszemy, szuuuuu

  I zaplatamy babie lato w długą nić,

bo jesień wesoła ma być!

   I zaplatamy babie lato w długą nić,

  Bo jesień wesoła ma być.

  1. Jabłuszko do jabłuszka, orzeszek do orzeszka,

Gruszka do gruszki w sadzie pachnącym,

To jesień u nas już mieszka!

I jarzębina w parku szumiącym.

To jesień u nas już mieszka.

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close