Muchomorki

rok szkolny 2022/2023

mgr Maria Ewa Gizińska

Paulina Żeberska

j. angielski- Paulina Wnuczko

poniedziałek i środa- 10.00- 10.30

gimnastyka korekcyjna- mgr Iwona Kaczmarek

wtorek 12.45-13.45

logopedia- mgr M. Barańczak

czwartek 8.00- 15.00

 

Co będziemy robić w listopadzie?

  1. Jesienne nastroje

– obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,

– nazywamy poprawnie zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla tej pory roku,

– poznajemy na czym polega zjawisko krążenia wody w przyrodzie,

– bierzemy udział w zabawach badawczych z wodą; uczymy się wyciągać wnioski z prostych doświadczeń,

– przestrzegamy zasad bezpieczeństwa podczas zabaw w ogrodzie z wykorzystaniem przyrządów terenowych – zwracamy uwagę na wpływ pogody na bezpieczeństwo, np. śliskie i mokre powierzchnie,

      – ćwiczymy umiejętności przeliczania i tworzenia rytmów,

      – rozwijamy aktywność  muzyczno-ruchową

      – odkrywamy litery i, I, t, T małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

  1. W świecie teatru

– zapoznajemy się ze sztuką teatralną, poznajemy środki wyrazu artystycznego, stosowane w teatrze, kształcimy umiejętności dramatyczne podczas zabaw twórczych,

– organizujemy kącik teatralny w sali oraz gromadzimy wszelkie niezbędne rekwizyty,  

– inscenizujemy znane dzieciom baśnie (lub wymyślonych przez nie) w kąciku teatralnym.

– tworzymy książki dotyczące znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela,

– odkrywamy litery d, D: małą i wielką, drukowaną i pisaną,

– odkrywamy zapis cyfrowy liczby 4, rozwijamy umiejętność liczenia,

– poznajemy prostokąt – zapoznanie z nazwą i cechami prostokąta.

– nazywamy kierunki: w prawo, w lewo, w przód, w tył, w górę, w dół,

  1. Znamy te baśnie

   – Jak powstaje książka? – poznajemy etapy powstawania książki.

   – Nasze książki – oglądamy książki przyniesione do przedszkola przez dzieci.

   – wykonujemy w grupach (wspólnie z N.) książeczek z ilustracjami do znanych baśni (lub wymyślonych przez nie).

   – udajemy się do pobliskiej księgarni – zapoznajemy się z wyglądem sklepu, oglądamy zgromadzone tam książki, obserwujemy ludzi robiących w niej zakupy( zakup książki wybranej przez dzieci do czytania w przedszkolu)

   – swobodnie improwizujemy, słownie i ruchowo, znane utwory literackich lub wymyślone przez dzieci, odszukujemy w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda; oceniamy zachowania fikcyjnych bohaterów;  stosujemy określenia: bohater pozytywny, bohater negatywny;

  1. Tutaj rosły paprocie

– rozbudzamy zainteresowania dzieci i wzbogacamy ich wiedzę na tematy niedostępne bezpośredniemu poznaniu z zakresu prehistorii
– wykorzystujemy różnorodne źródła wiedzy w celu pogłębienia wiadomości o świecie niedostępnym bezpośredniej obserwacji ( korzystamy z internetu, książek, czasopism,  encyklopedii)
– dostrzegamy podobieństwo dinozaurów do przedstawicieli współczesnej fauny
–  poznajemy zawód paleontologa

– zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,
–  rozwijamy wyobraźnię i fantazję oraz kreatywność w zabawach twórczych
–  słuchamy ze zrozumieniem tekstów literatury i potrafimy odróżnić elementy fikcji od rzeczywistości
– odkrywamy literę k, K: małą i wielką, drukowaną i pisaną,

– bierzemy udział w zabawach utrwalających poznane litery, rozwijających umiejętność czytania sylab i układania z nich wyrazów,

– odkrywamy zapis cyfrowy liczby 5.

 

J. ANGIELSKI

opanowanie słownictwa z bajki:

„The Gingerbreadman”: grandma, grandpa, farmer, fox, cow, horse, lake, day, want, say, make, see

opanowanie słownictwa z bajki:

„The tortoise and the hare”: winner, sun, sky, tortoise, hare, animals, start, finish, wake up oraz kolorów: blue, yellow, red, green, pink, gray, black, white

nauka słownictwa z bajki:

„Three billy goats Gruff”: bridge, river, troll, meadow, small goat, middle goat, big goat, grass, flower, ugly troll, sweet cookie i kolejnych kolorów: purple, violet, orange, brown

 

Three little monkeys

Three little monkeys jumping on the bed

One fell down and bumped his head

Mama called the doctor, and the doctor said

„No more little monkeys jumping on the bed!”

 

Two little monkeys jumping on the bed

One fell down and bumped his head

Mama called the doctor, and the doctor said

„No more little monkeys jumping on the bed!”

 

One little monkey jumping on the bed

He fell down and bumped his head

Mama called the doctor, and the doctor said

„No more little monkeys jumping on the bed!”

 

Clap your hands: https://www.youtube.com/watch?v=-oXwHLmgmjQ

 

Walking walking

Walking, walking

Walking, walking

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop

Running, running, running

Running, running, running
Now let’s stop, now let’s stop
 

REPERTUAR

listopad

 Taniec w deszczu– piosenka

  1. Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.
    Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!
    Lato odfrunęło razem z bocianami,
    zostawiło stado szarych chmur.

Ref.: Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.
Po pogodę wyrusz z nią bardzo mokrą drogą.
Chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!
Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

  1. Deszcz zagląda w nasze okna. Woła nas:
    „Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!
     Zatańczymy razem pod parasolkami,
      ze mną nigdy nie znudzicie się!
  2. Pada, stuka zimny deszczyk, żal go nam.
    Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?
    Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach.
     Jesień z deszczem może nie być zła

♦♦♦

Listopadowe listy– wiersz M. Majewski

Cieszą się wszyscy listonosze!
Listopad przyszedł w samą porę.
Starczy do parku wejść i… proszę –
listy wpadają wprost do toreb.
To nic, że liście to nie listy,
ludzie i tak są zachwyceni,
bo listów nie dostają nigdy
tak barwnych, jak te od jesieni.

♦♦♦

Za kurtyną – piosenka

  1. Mimo deszczu, mimo wiatru
    dziś pójdziemy do teatru.
    Piękne rzeczy założymy,
    spektakl razem obejrzymy.
    A gdy brawa już zakończą
    to wspaniałe przedstawienie,
    razem z mamą, razem z tatą
    rozejrzymy się po scenie.

Ref.: Za kurtyną teatralne tajemnice.
To kulisy pokazują mi rodzice.
Korytarze, tajne przejścia, różne drzwi.
Może zajrzeć gdzieś pozwolą mi?
Idę więc obejrzeć zaraz garderobę,
a tam aktor już odkleja sztuczną brodę.
A aktorki mydlą twarze, zmywają makijaże.
Teatr swoje tajemnice mi pokaże.

 

  1. Kiedy spektakl trwa w teatrze,
    z ciekawością wielką patrzę
    na aktorów, dekoracje,
    na sceniczne te atrakcje.
    Świecą światła kolorami
    wśród ciemności, ponad nami.
    Chcę zobaczyć cały teatr
    wraz z moimi rodzicami.

♦♦♦

Magiczne kartki – piosenka

  1. Kiedy czytać się nauczę, to przeczytać zechcę
    o krasnalach, Kocie w Butach i Królewnie Śnieżce.
    O tym, jak to Baba-Jaga na swej miotle lata,
    a Pinokio wyszedł z domu i go szukał tata.

Ref.: Wszystkie baśnie są w książkach zaczarowane.
Jeśli nie wierzysz, zapytaj mamę.
Na tych magicznych kartkach znajdziesz inny świat – no cóż.
Wskocz ze mną do niego – i już!

 

  1. Lubię baśnie, lubię bajki, czekam niecierpliwie,
    kiedy czytać się nauczę i wszystkich zadziwię!
    Tu ogromny smok już czyha na dzielnych rycerzy.
    Tam Roszpunka czesze włosy, wciąż zamknięta w wieży

♦♦♦

Wielki smok – rymowanka (autor nieznany)

Wielki smok szedł do przodu kroki trzy,
zrobił przysiad i wyszczerzył groźnie kły.
Skoczył w górę i rozłożył skrzydła swe,
latał wkoło, by pogubić myśli złe.
W chłodnej wodzie pływał żabką też,
na czworakach chodził tak jak jeż.
Gdy się zmęczył, to zwinięty w kłębek spał.
Kolorowe sny całą noc miał

♦♦♦

Świat dinozaurów– piosenka

  1. W dawnych czasach tu, na Ziemi,
    żyły ogromne dinozaury.
    Miały straszne paszcze, zęby,
    wielkie łapy i ostre pazury.

Ref.: W powietrzu fruwały pterodaktyle,
w morzu pływały ichtiozaury.
A na lądzie żyły diplodoki,
brontozaury i tyranozaury. A! A!
Straszny dinozaurów świat! A! A!
Straszny dinozaurów świat!

 

  1. Dziś na Ziemi już nie żyją
    wielkie, potężne, straszne gady.
    Można jednak jeszcze teraz znaleźć kości,
    łap niezwykłe ślady.

październik

,,Jesienna zagadka”  – piosenka J.Kucharczyk

  1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy,

 bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.

 Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

 lecz zagadka rozwiązana!

 Tak, tak, tak, tak, tak!

 

Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,

 co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

 Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

 

  1. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,

 bo lecą stąd do Afryki,

 a każdy bocian radosny!

 Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

 lecz zagadka rozwiązana!

 Tak, tak, tak, tak, tak!

 

  1. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,

 zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.

 Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,

 lecz zagadka rozwiązana!

 Tak, tak, tak, tak, tak!

♦♦♦

,, Szaraczek”  -wiersz M. Buczkówny

Jesień. W lesie

listek spada za listkiem.

Ptaszki odleciały. Nie wszystkie.

Jeszcze kos śpiewa, skowronek.

Pola po zbożach puste.

Tylko gdzieniegdzie liście zielone,

na grzędach widać brukiew, kapustę,

szczaw i dmuchawiec jeszcze na łące.

Mają co jeść zające.

Ale zimno. W uszy marznie Szaraczek.

Dużo biega i skacze.

Uszyła mu mama czapeczkę z futra.

– Masz ją nosić, zaraz, od jutra!

I nie zdejmuj z głowy, bo katar gotowy.

♦♦♦

,,Rymowanka” W. Żaby-Żabińskiej

Przybywajcie, moi mili. Nie zwlekajcie ani chwili.

Na straganie mym kupicie owoce słodzące życie.

Są owoce tu krajowe, egzotyczne – południowe.

Wybierzecie ten, co chcecie, gdy go pięknie opiszecie.

♦♦♦

,,Kasztanowy świat” – wiersz T.Fiutowskiej

Przyniósł Tomek z parku kasztany w koszyku.

Kasztanowych stworków zrobił z nich bez liku.

Kasztanowe mają głowy, kasztanowe brzuszki,

a z patyków i drucików szyje, dzioby, nóżki.

– Dodam trochę wełny, włożę różne piórka.

Tak powstają dziwne ptaki, pies, kot i wiewiórka.

Gdy patyki włożę w kasztanowy grzbiet,

to za chwilę drogą jeżyk będzie szedł.

A ten jeżyk spotkał innego zwierzaka,

bo zrobiłem także winniczka – ślimaka.

Ma z patyczków rogi, ogon też z patyka.

– Dokąd idziesz, jeżu? – ślimak go zapytał.

Ze spotkania z nimi każdy stworek rad.

Ja się także cieszę,

bo stworzyłem własny, kasztanowy świat.

♦♦♦

,,Figle owoców” -piosenka K.Gowik

  1. Jesienią w sadzie wielkie zamieszanie,

 bo owoce bawią się w zjeżdżanie i skakanie.

 Zjeżdżają po gałęziach na wilgotną trawę,

 a na trawie urządzają wesołą zabawę.

 

Ref.: Tańczą parami gruszki z jabłkami.

 Śliwki wokół nich biegają, w tańcu pomagają.

 Każdy owoc zręcznie w zabawie pomyka

 i wskakuje na sam koniec prosto do koszyka.

 

  1. Chichoczą jabłka, złote i rumiane.

 Gruszki stroją śmieszne miny i ruszają w taniec.

 A między nimi śliwki skaczą pośród trawy.

 Takie to dziś w sadzie trwają figle i zabawy.

♦♦♦

,,W pogoni za kwadratem” -wiersz M.Terlikowskiej

Kwadrat – to jest dziwna figura,

bo nie wiadomo,

gdzie dół,

gdzie góra.

Do góry głową czy na dół głową –

zawsze wygląda jednakowo.

Ma równe kąty,

ma równe boki,

tak samo długi jest – jak szeroki.

A kto nie wierzy, to niech sam zmierzy.

Co – już zmierzone?

Możemy zatem

udać się w pogoń za kwadratem?

Wszędzie!

W mieszkaniu,

w szkole,

w mieście.

Czy ktoś już znalazł?

No nareszcie…

♦♦♦

,,Zbieramy warzywa”- piosenka  J.Kucharczyk

  1. Za domem jest ogródek, tam wiosną moja mama

 na grządkach, w żyznej ziemi, nasiona warzyw siała.

 Sadziła też sadzonki selerów, pomidorów.

 Teraz jest już jesień, nadszedł więc czas zbiorów.

 

Ref.: Ogórki, groch, fasolę do koszy pozbieramy,

 kapusty wielkie głowy ostrożnie pościnamy.

 Marchewkę i pietruszkę z ziemi wykopiemy,

 dojrzałe pomidory na obiad dzisiaj zjemy.

 

  1. Warzywa tak urosły, bo mama o nie dbała:

 spulchniała glebę, chwasty dokładnie usuwała.

 Deszcz często je podlewał i słońce ogrzewało.

 Teraz pięknych warzyw jest tutaj niemało.

♦♦♦

,,Dbam o zdrowie” – piosenka J.Kucharczyk

  1. Jeśli ktoś zapyta,

 jak dbać o swe zdrowie,

 każde dziecko zaraz

 tak na to odpowie.

 

Ref.: Trzeba dobrze się odżywiać,

 jeść owoce i warzywa.

 Są w nich wszystkie witaminy.

 Za to właśnie je cenimy.

 Ważne są też gimnastyka,

 spacer, basen i bieganie,

 rower, rolki, hulajnoga.

 Ruch to jest podstawa zdrowia!

 

  1. Bardzo ważne jest też

 dbanie o higienę,

 częste mycie ciała

 i w wannie kąpiele.

♦♦♦

,, Rymowanka”  W. Żaby-Żabińskiej

Na rowerze, na rowerze

trzeba jeździć jak należy.

Na rowerze, na rowerze.

Dzeń, dzeń, dzeń, dzeń, dzeń! – zatrzymują się i klaszczą w dłonie.

wrzesień

WITAMY PRZEDSZKOLE- piosenka

  1. Już wakacje się skończyły,

 do przedszkola wracać czas.

A w przedszkolu wiele nowych

przygód czeka nas.

Ref. Witamy przedszkole- wesołe, uśmiechnięte,

Dzisiaj w kole znowu podajemy ręce.

Witamy naszą panią, kolegów, koleżanki.

Witamy klocki, puzzle, pajace, lalki.

  1. Koleżanki i koledzy

Dziś tak bardzo cieszą się,

Że będziemy się spotykać

Tutaj znów co dzień.

  1. Nasza sala taka piękna,

po wakacjach wita nas.

W szatni nowe szafki, znaczki,

trzeba o nie dbać.

♦♦♦

PRZEDSZKOLAKI-wiersz M. Skrobacz

To jest Zosia, a to Franek,

tam Tomaszek i Marianek,

Ewa, Basia, Paulina

oraz uśmiechnięta Nina.

Czy już wiecie o kim mowa?

tak, to dzieci są z przedszkola.

Imion różnych maja wiele,

lecz wśród nich są przyjaciele.

Gdy w zerówce się spotkają,

zawsze sobie pomagają.

♦♦♦

 DROGA DO PRZEDSZKOLA- piosenka

  1. Kiedy idę do przedszkola mijam różne znaki,

Znam już dobrze wszystkie światła

I dla pieszych pasy.

Ref. Kto drogowe znaki zna,

        Ten bezpieczny jest jak ja./ 2x

  1. Już zielone światło, a więc można

przejść przez jezdnię.

Razem z mamą przechodzimy

po pasiastej zebrze.

  1. Przed przedszkolem jest znajomy

Znak: „Uwaga dzieci !”

Tu pojazdy przepuszczają

Przechodzących pieszych

♦♦♦

KOLOROWY BUKIET- wiersz B. Lewandowskiej
Do parku przyszły
z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
barwny bukiecik.

Listki czerwone
jak malowane,
leżą pod klonem
i pod kasztanem.

Pod dębem leżą
brązowe liście.
Liście pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.

Serduszka złote
spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
ozdobi dzieciom
całe przedszkole.

 

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close