Muchomorki

 

Co będziemy robić w lutym?

  1. Poznajemy tradycje karnawałowe w Polsce i na świecie.
  2. Odczuwamy radość z tańców i zabaw przy muzyce.
  3. Bierzemy udział w baliku przedszkolnym.
  4. Nabywamy umiejętności stosowania określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i względem siebie.
  5. Poznajemy i utrwalamy sporty zimowe i sprzęt sportowy  wykorzystywany na śniegu i lodzie.
  6. Kształtujemy sprawność fizyczną podczas zabaw zimowych.
  7. Wdrażamy się do przestrzegania reguł bezpieczeństwa w trakcie zabaw na śniegu.
  8. Rozbudzamy zainteresowanie miastem, w którym mieszkamy :
    – kształtujemy poczucie własnej tożsamości regionalnej
    – wyrabiamy szacunek do budowli zabytkowych i tradycji
    – kształcimy myślenie, spostrzegawczość i pamięć
    – stwarzamy sytuację do aktywizowania myślenia i mowy
  9. Poznajemy region górski Polski
  10. Zapoznajemy się z kulturą góralską, jej cechami charakterystycznymi.
  11. Rozwijamy poczucie tożsamości narodowej.
  12. Ćwiczenia słuchowe- dzielimy wyrazy na sylaby i ustalamy ich ilość, wysłuchujemy głoski w nagłosie,  wygłosie i śródgłosie; łączymy głoski w sylaby i je odczytujemy.
  13. Ćwiczymy sprawność grafomotoryczną podczas wykonywania zadań graficznych w kartach pracy oraz podczas wykonywania prac plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych, nieużytków i przyborów.
  1. Poznajemy obraz graficzny: głoski „b”- pisaną i drukowaną literę B, b” na podstawie wyrazu „baton”, „Beata”, głoski „n” – pisaną i drukowaną literę „N,, n” na podstawie wyrazu „narty”, „Natalia”, a także liczbę :  „10” oraz znaki -matematyczne „=‘’, „<”, „>”.

Język angielski

Tydzień 1:

  1. Balloons
    • Utrwalanie nazw kolorów,
    • Słownictwo: balloons, streamers,
    • Zabawy z piosenką,
    • Zabawy dydaktyczne,
  2. Tale
    • Słownictwo: Cinderella, knight, king, fairy, stepmother,
    • Zabawa z dramą,
    • Zabawy dydaktyczne,

Tydzień 2:

  1. Winter fun!
    • Utrwalanie słownictwa: snow, snowball, snowflake, snowman
    • Wprowadzenie słownictwa: sledge, sleigh ride,
    • Zabawa ruchowa,
    • Utrwalenie piosenki I’m a little snowman
  1. Winter fun! (II)
    • Utrwalanie słownictwa,
    • Zabawa do piosenki Winter hokey pokey,
    • Wykonanie pracy plastycznej .

Tydzień 3:

  1. My town
    • Słownictwo: streets, houses, town hall, old town,
    • Zabawa ruchowa,
    • Wykonanie pracy plastycznej/karty pracy.
  1. Cities around the world
    • Utrwalanie słownictwa: Canada, Australia, The USA, The UK,
    • Zabawa ruchowa,
    • Zabawa muzyczna.

 

Tydzień 4:

  1. Mountains
    • Wprowadzenie słownictwa: mountains, highlanders, shepherds, sheep,
    • Praca z tablicą obrazkową.
    • Zabawa ruchowa,
    • Zabawa dydaktyczna
  1. Letter from the mountains
    • Utrwalanie słownictwa,
    • Wprowadzenie słownictwa: letter, postage stamp, postcard
    • Zabawa dydaktyczna,
    • Praca plastyczna.

Chciałybyśmy zainicjować w naszej grupie kolejną akcję pod hasłem:

„BOHATER TYGODNIA”

Będzie to nowe przeżycie dla Waszego dziecka, które poczuje się ważne i wyjątkowe i dobry czas, aby inne dzieci poznały je jeszcze lepiej. Ale żeby mogło to się stać Wasza pomoc – Mamo, Tato jest niezbędna. Dziecko, które chce zostać bohaterem tygodnia musi przygotować w domu album- wielkość, kolorystyka i forma dowolna, może zawierać zdjęcia, rysunki, ilustracje bądź rozwiązania wg własnego pomysłu, do albumu można też dołączyć jeszcze inne załączniki- niespodzianki, które będą mile widziane.

Album powinien obejmować następujące tematy:

  • to ja…
  • moja rodzina
  • to lubię robić
  • miejsce w którym mieszkam
  • moi przyjaciele
  • gdy dorosnę to chciałbym/ chciałabym być…
  • śmieszne wydarzenie
  • ulubiony jednodniowy jadłospis

Album można poszerzyć o inne zagadnienia wg uznania.

Znając zaangażowanie i kreatywność Rodziców Muchomorów liczymy, że nasza propozycja spotka się z Państwa przychylnością. Zatem serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy i liczymy na wiele niespodzianek.

 Z góry dziękujemy za współpracę    

p. Monika i p. Magda 

 

REPERTUAR

luty

 

W krainie baśni

  1. Kiedy wieczór już nadchodzi

i na niebie gwiazdy lśnią,

W mym pokoju krasnoludki

wyruszają  w podróż swą.

Wyglądają spod poduszek,

na fotelu zasiadają;

A gdy gasną wszystkie światła;

bajki mi opowiadają;

 

Ref. O królewnie, co zgubiła pantofelek,

i o misiu, co rozumku ma niewiele,

O tygrysie, który wciąż do góry bryka

lub o smoku pokonanym przez szewczyka.

 

  1. Więc odwiedzam Babę-Jagę

I pierniki słodkie jem,

Lub wędruję  z kotem w butach

Coraz dalej z każdym dniem.

A gdy jestem już zmęczony,

Pod kołderką smacznie śpię,

Krasnoludki mi śpiewają;
a ja kolorowo śnię;

 

Na śniegowej górce

Na górce dziś gwarno, zabawa zimowa,

hej ho, hej ho, hej ha!

Weź sanki, weź narty, przybiegnij tu do nas,

hej ho, hej ho, hej ha!

Zjedziemy w dół na raz, dwa, trzy,

na sankach, na nartach i ja, i ty./bis

 

Choć zimno i mroźno,wiatr świszczę nad uchem,

hej ho, hej ho, hej ha!

Nie zlęknie się mrozu, kto chce być dziś zuchem,

hej ho, hej ho, hej ha!

 

Gdy fikniesz koziołka, wytarzasz się w śniegu,

hej ho, hej ho, hej ha!

To fraszka, igraszka, to śmiej się, kolego,

hej ho, hej ho, hej ha!

 

Górol ci jo, górolicek

Górol ci jo, górolicek, Górol ci jo, górolicek,
Mom ciupage i zemycek, Mom ciupage i zemycek.

Ciupagom se pobrzękuje, Ciupagom se pobrzękuje,
Zemycek se odpasuje, Zemycek se odpasuje.

Górol ci jo, górolicek, Górol ci jo, górolicek,
Ka sie zadzioł mój zemycek? Ka sie zadzioł mój zemycek?

styczeń

Rok                                                                                                           

Karuzela, karuzela, która nigdy nie staje

wiezie cztery psotne panny, każda inną niesie baję.

Kiedy wielki pan rok stary rysował panny w kole,

jakie, jakie są ich role.

 

Ref. Wiosna, lato, jesień, zima, i tak ciągle, ciągle wkoło.

Czy ty znasz te małe psotki, co śmieją się z nas wesoło.

 

Wiosna daje piękne kwiaty, letnie słoneczko praży

Jesień szumi cicho liśćmi, zima białe ma pejzaże.

 

A tymczasem te psotnice, na złość swojemu panu,

wszystko ciągle tak mieszają chcą narobić bałaganu.

 

Wiosna czasem sypie śniegiem, lato psoci na plaży

jesień uda, że jest wiosną, a zima śnieg z gór wypraży.

 

Dni tygodnia                                                                         

Bardzo lubię poniedziałek, wtorek, także środę.

Bardzo lubię być w przedszkolu w deszcz i w niepogodę.

Bardzo lubię czwartek, piątek, sobotę, niedzielę.

Lecz najbardziej lubię tańczyć z moim przyjacielem.

 

 

Zimowy czas                                                                          

Już zima na dworze, już śnieżek przykrył las.

Zimowe aleje na spacer proszą nas.

 

La, la, la, la na spacer proszą nas.

La, la, la, la zimowy nadszedł czas.

 

Jest bałwan, grubasek, co biały kaftan ma.

Na śniegu tańcuje wesoło raz i dwa.

 

La, la, la, la wesoło raz i dwa.

La, la, la, la zimowy nadszedł czas.

 

 

Kiedy babcia była mała

  1. Kiedy babcia była mała, to sukienkę  i fartuszek krótki miała

Małe nóżki, chude rączki i  lubiła jeść cukierki oraz pączki.

I co, i co, że babcia nam urosła, że lat ma trochę więcej, niż ja i brat i siostra

I co. I co . to ważne, że mam babcię, że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.

 

  1. A, gdy dziadek był malutki to nie nosił adidasów tylko butki

Nie miał wąsów ani brody, nie chciał jeść marchewki tylko lody

I co, i co, że dziadek urósł trochę, że lat ma trochę więcej niż 2+3+8

I co, i co to ważne, że mam dziadka, że bardzo kocham go i lat mu życzę sto.

 

  1. Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę

Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię

I co, i co, że trochę nam urośli, że nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli

I co, i co to ważne, że są z nami, niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.

 

Mój dziadek

Mój Dziadek dziś w dobrym humorze,
Na wnuki spogląda rad.
Odświętne ubranko założę.
Zaśpiewam Dziadkowi: „Sto lat!”

Ref. Bo dzisiaj Dzień Dziadka
już śpiewa gromadka:
„Żyj Dziadku nam długo, sto lat!
W radości i zdrowiu
Z uśmiechem i w słońcu
Niech wiele będzie tych lat.”

A Dziadek łzy z oczu ociera,
Z radości, gdy słyszy ten śpiew.
Więc wszyscy śpiewamy już teraz
Agatka i Marek i Lech.

 

SEASONS

Here comes the spring with the rain pouring down

Here comes the spring with the flowers in the ground

Here comes the spring with the rainbow in the sky

Here comes the spring to bring new life

 

Here comes the summer with the heat from the sun

Here comes the summer with the kids having fun

Here comes the summer with the warm breeze

Here comes the summer with the trees so green

 

Here comes the fall with the leaves changing color

Here comes the fall with the climate getting cooler

Here comes the fall with the leaves falling down

Here comes the fall with the wind blowing loud

 

Here comes the winter with the ice and the snow

Here comes the winter with the freezing cold

Here comes the winter with the days getting shorter

Here comes the winter with the nights getting longer

 

 

I’M A LITTLE SNOWMAN

I’m a little snowman,

look at me.

These are my buttons, 1 2 3.

These are my eyes and this is my nose.

I wear a hat and scarf.

Brrr…it’s cold!

grudzień

Ding dong

Ding dong ding dong spadł już śnieg
pierwsza gwiazdka z nami jest
jest ktoś taki ktoś kto chce
właśnie dziś odwiedzić mnie
miły starszy siwy Pan
z wielkim workiem przyjdzie sam
i dostaniesz to co chcesz
dzisiaj jest magiczny dzień

– dobry wieczór, zastałem Jolkę?
– Jolka jakiś facet z brodą do Ciebie
– o Mikołaj!
– wysłałaś Jolu pocztówkę do św. Mikołaja?
– wysłałam, wysłałam!
– a byłaś grzeczna?
– byłam św. Mikołaju
– no to jak ładnie św. Mikołajowi zaśpiewasz to Mikołaj wyciągnie z wielkiego worka śliczny prezencik dla małej Joli, gotowa?

Ding dong ding dong spadł już śnieg
pierwsza gwiazdka z nami jest
jest ktoś taki ktoś kto chce
właśnie dziś odwiedzić mnie
miły starszy siwy Pan
z wielkim workiem przyjdzie sam
i dostaniesz to co chcesz
dzisiaj jest magiczny dzień

Bardzo ładnie zaśpiewałyście kochane dzieci pamiętajcie żeby prezenty otworzyć gdy pojawi się pierwsza gwiazdka na niebie a teraz zaśpiewajmy razem dla wszystkich dzieci na całym świecie

Ding dong ding dong spadł już śnieg
pierwsza gwiazdka z nami jest
jest ktoś taki ktoś kto chce
właśnie dziś odwiedzić mnie
miły starszy siwy Pan

z wielkim workiem przyjdzie sam
i dostaniesz to co chcesz
dzisiaj jest magiczny dzień

Zdrowych, wesołych i pogodnych Świąt
oraz szczęśliwego Nowego Roku
z całego serduszka, trzymajcie się cieplutko
pa pa

 

Odwiedziny św. Mikołaja

Pada śnieg, pada śnieg, biało dookoła.
Przysypane łąki, lasy, przedszkole i szkoła.
Trzeszczy mróz, gwiżdże wiatr,
zimno dziś na dworze,
tylko w dali słychać sanie
któż to jechać może?
To Święty Mikołaj
dziś odwiedzi nas,
przywiezie prezenty
w ten zimowy czas.

  

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
dzwonią dzwonki sanek,
zatrzymały się przed domem,
ktoś wchodzi na ganek.
Słychać już tupot nóg,
drzwi się otworzyły,
a w nich stanął
z wielkim workiem
dziadek bardzo miły.
To Święty Mikołaj

dziś odwiedzi nas,
przywiezie prezenty
w ten zimowy czas. 

 

Kochany panie Mikołaju

Kochany Panie Mikołaju,
My tak czekamy każdej zimy,
Dlaczego zawsze Pan przychodzi
do nas Gdy śpimy ?

Czy to już musi tak pozostać?
Czy to jest w księgach zapisane?
Ja od prezentu bym wolała
Spotkanie z Panem.

I wiem od dzieci, że z radością,
Chciałyby słuchać Pana głosu,
W mróz ogrzejemy Panu uszy
Piosenką gorącą jak rosół!

Ref.
Hu, hu, ha, hu, hu, ha,
Nasza zima zła!
Ale zima z Mikołajem
Jest pachnącym, ciepłym majem! (x 2)
Zawsze bądź wśród nas
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz!

Kochany Panie Mikołaju,
Dziewczynka z bardzo smutną minką
Pyta mnie o to, czy Pan znajdzie
Prezent pod choinką?

Czy ktoś o Panu nie zapomni
Że Panu smutno będzie potem
Dzieci chcą Panu dać w prezencie
Serca szczerozłote.

Takie serduszka pięknie grzeją
W długich podróżach wśród zamieci,
Dzieci są Pana Mikołajem,
A Pan jest Mikołajem dzieci.

 

Hej biały walczyk

Hej, biały walczyk, hop, hop, hop
Zając na śniegu znaczy trop
Zając na śniegu pomyka
A my tańczymy walczyka.
A my tańczymy walczyka.

Saneczki z góry wiozą nas
Wiatr pogwizduje, szumi las
A nasze ptaki z karmnika
Tańczą białego walczyka
Tańczą białego walczyka

Hej biały walczyk, baczność, start!
Dzieci do sanek i do nart
Sikorka prosi czyżyka
Tańczmy białego walczyka
Tańczmy białego walczyka

 

Jest taki dzień

Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa ptakom, ptaki drzewom
Tchnienie wiatru płatkom śniegu

Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem
Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
A gdy wszyscy usną wreszcie
Noc igliwia zapach niesie

 

Skrzypi wóz

Skrzypi wóz wielki mróz  Wielki mróz na ziemi /2x

Trzej królowie jadą Złoto mirrę kładą Hej kolęda, kolęda/2x

A komóż takiemu, Dzieciątku małemu/2x

Cóż to za dzieciątko Musi być paniątko Hej kolęda, kolęda/2x

Pasterze na lirze Na skrzypeczkach grali/2x

W tę stronę do szopy Prędko przybiegali Hej kolęda, kolęda /x2

To Jezus maluśki, To dzieciątko krasne /2x

Cichutkie malutkie Jak słoneczko jasne Hej kolęda, kolęda /2x

Pójdę do niego Poproszę od niego /2x

Daj nam Boże dziecię Pokój na tym świecie Hej kolęda, kolęda

 

We WishYou a MerryChristmas

We wishyou a MerryChristmas.
We wishyou a MerryChristmas.
We wishyou a MerryChristmas.
And a Happy New Year.

Happy holidays to you, your family, yourfriends.
Happy holidays. MerryChristmas.
And a Happy New Year.

(Let’sclap!)

We all do a littleclapping.
We all do a littleclapping.
We all do a littleclapping.
Christmasishere.

(Let’sjump!)

We all do a little jumping.
We all do a little jumping.
We all do a little jumping.
Christmasishere.

(Let’s stomp!)

We all do a littlestomping.
We all do a littlestomping.
We all do a littlestomping.
Christmasishere.

(Shhh…let’swhisper.)

We all do a littlewhispering.
We all do a littlewhispering.
We all do a littlewhispering.
Christmasishere.

(Big voices!)

We wishyou a MerryChristmas.
We wishyou a MerryChristmas.
We wishyou a MerryChristmas.
And a Happy New Year.

 

Decorate the ChristmasTree

Decorate the Christmastree.
Fa la lalala, la lalala.
Candy canes for you and me.
Fa la lalala, la lalala.
Hang the stockings. 1, 2, 3.
Fa la la, la lala, la lala.
Wrap the presentshappily.
Fa la lalala, la lalala.

On a sleighride. Go, go, go.
Fa la lalala, la lalala.
Make a snowball. Throw, throw, throw.
Fa la lalala, la lalala.
Kiss beneath the mistletoe.
Fa la la, la lala, la lala.
Santa’slaughing, „Ho, ho, ho.”
Fa la lalala, la lalala.

ChristmasEvecomessoon. Hooray!
Fa la lalala, la lalala.
Santa Claus is on the way.
Fa la lalala, la lalala.
Lots of presents in hissleigh.
Fa la la, la lala, la lala.
I can’twait ’tilChristmas Day.
Fa la lalala, la lalala.
Fa la lalala, la lala LAAAAAAAAA!
/2xA

listopad

Rozśpiewany blok                                                                                      

1.Gdy zostaję w domu sam, wtedy własny koncert mam.

Bo z każdego kącika wyskakuje muzyka.

Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi, każda rura śpiewa mi.

W kranie słychać gruby głos i za ścianą kicha ktoś.

Stuka okno, skrzypią drzwi, każda rura śpiewa mi.

Szczeka pies i miauczy kot, rozśpiewany jest nasz blok.

2.Gdy zostaję w domu sam to z muzyką w berka gram.

Siedzę sobie cichutko, łapię nutkę za nutką.

 

Kto tu mieszka                                                                                           

1.Kręte ścieżki wiodą na poprzez tajemniczy las,

Hop, hop- echo jesteś tu?! Może śpisz w zielonym mchu?

Ref. Tutaj norka, tutaj gniazdko. A kto w dziupli schował się?

Kto tu mieszka? Kto tu mieszka/ Każdy już na pewno wie!.

2.W norce mieszka rudy lis, w dziupli sowa pisze list.

W gniazdku cicho gwiżdże kos, dobrze znamy kosa głos.

3.W lesie każdy ma swój dom, wielki jeleń, mała ćma.

Tam, gdzie dwa zające śpią, pan leśniczy chatkę ma,

 

Domowa piosenka                                                                          

1.Kiedy wracam ze szkoły i otworzyć chcę drzwi,

już od progu dobiega zawsze wierny głos psi.

Na dywanie w pokoju do nóg łasi się kot,

a w pudełku pod stołem chomik chowa się w kąt.

ref.Każdy ma jakiegoś bzika , każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa.

2.Kiedy smutno mi czasem, przyjdzie do mnie pan pies,

poda łapę, zapyta: Nie martw się, co ci jest?

Kot zamruczy pod nosem, chomik także da znać,

I od razu weselej, już zaczynam się śmiać.

 

Muzykalny dom                                                                                         

1.W moim domu gra muzyka, choć nie zawsze brzmi z głośnika.

szuru- buru- pierze pralka, cicho szumi też zmywarka.

ref. Wszystkie sprzęty ładnie grają do zabawy zapraszają:

szu, szu, szu, pla, pla, pla w moim domu wszystko gra.

2.Rano pika głośno budzik, mikser grzmi, a czajnik szumi

zaś żelazko para bucha, gdy mu wodę wlać do brzucha.

 

Ptaszki w karmniku                                                                          

1.Nastroszyły ptaszki kolorowe piórka,

kiedy w brzuszkach pusto marznie ptasia skórka.

Ref. A w karmniku, a w karmniku smakołyków pełen kosz.

Dla każdego coś smacznego, do karmnika ptaszki mkną.

2.Mamy siemię lniane, ziarno i okruszki,

ptasim głodomorom napełnimy brzuszki

 

A Family – Fingerplay

This is a family   

Let’s count them and see, 

How many there are,

And who they can be   

 

This is the mother   

Who loves everyone

And this is the father  

Who is lots of fun.

 

This is my sister   

She helps and she plays,

And this is the baby   

He’s growing each day.

 

But who is this one?   

He’s out there alone,

Why it’s Jackie, the dog,

And he’s chewing a bone.  

 

Old MacDonald Had a Farm

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

And on his farm he had a cow, E-I-E-I-O

With a „moo-moo” here and a „moo-moo” there

Here a „moo” there a „moo”

Everywhere a „moo-moo”

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

 

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

And on his farm he had a pig, E-I-E-I-O

With a „oink” here and a „oink” there

Here a „oink” there a „oink”

Everywhere a „oink-oink”

With a „moo-moo” here and a „moo-moo” there

Here a „moo” there a „moo”

Everywhere a „moo-moo”

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

 

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

And on his farm he had a horse, E-I-E-I-O

With a „cwack-cwack” here and a „neigh, neigh” there

Here a „cwack” there a „cwack”

Everywhere a „neigh, neigh”

With a „oink” here and a „oink” there

Here a „oink” there a „oink”

Everywhere a „oink-oink”

With a „moo-moo” here and a „moo-moo” there

Here a „moo” there a „moo”

Everywhere a „moo-moo”

Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O

 

Lucky Duck

Oh it was a bit of luck

That I was born a baby duck

With yellow socks and yellow shoes

That I may go wherever I choose?

Quack, quack, quackquack

październik

Owocowy blues

1.Na zmartwienia i na żale dżem ci zrobi doskonale,

bowiem w dżemie siła drzemie.

Owocowy blues!

Ref.: Blues, blues, blues owocowy,

taniec pyszny to i zdrowy,

słodki jak jabłkowy mus!

Owocowy blues!

2.Na zgryzoty i kłopoty bardzo dobre są kompoty,

czy śliwkowe, czy gruszkowe

każdy o tym wie!

3.Chcesz być silny tak jak smok, owocowy tankuj sok!

Malinowy, porzeczkowy,

każdy dobry jest!

 

A to jeż

1. Taki las wielki las, wielki że aż strach
Z rudych drzew ściany ma, z rudych liści dach
W lesie szmer, w lesie szum, coś tam stuka wciąż
Może to dziki smok, może wielki wąż!

ref.Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach
Toczy się jak kulka całe w liści piórkach
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach
Idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie

2. Biegną więc, biegnę więc, biegnę ile tchu
Może tam schowam się, może lepiej tu
Wkoło szmer, wkoło szum, coś tam stuka wciąż
Coś jest tuż obok mnie, czy to smok czy wąż?

3. A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach
Toczy się jak kulka, cały w liści piórkach
A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach
Idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie

 

Dla lali

1.Ma nitkę, igiełkę, płótno da mama

Uszyję dla lali sukienkę. /x2

2.Wykroje płócienko, guzik przyszyję,

Przybory posprzątam, rączki umyje    /x2

3.Już suknia gotowa, wystroję lalę,

Do tego założeń piękne korale.

 

Na marchewki urodziny

Na marchewki urodziny wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita i o zdrowie grzecznie pyta,
A marchewka gości wita i o zdrowie grzecznie pyta,

Kartofelek podskakuje, burak z rzepką już tańcuje.
Pan kartofel z krótką nóżką biegnie szybko za pietruszką.
Pan kartofel z krótką nóżką biegnie szybko za pietruszką.

Kalarepka w kącie stała, ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze, nikt do tańca jej nie bierze.
Tak się martwi, płacze szczerze, nikt do tańca jej nie bierze.

Wtem pomidor nagle wpada kalarepce ukłon składa.
Moja blada kalarepko, tańczże ze mną, tańczże krzepko.
Moja blada kalarepko, tańczże ze mną, tańczże krzepko.

Wszystkie pary jarzynowe już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka, wszyscy tańczą już w kółeczkach.
Gra muzyka, to poleczka, wszyscy tańczą już w kółeczkach.

 

VEGETABLE SONG (1)

Carrot!

Cabbage!

Broccoli!

One, two, three!

 

Let’s chop some carrots (carrots), na, na, na

Let’s chop some cabbage (cabbage), na, na, na

Let’s chop some broccoli (broccoli), na, na, na

Some vegetables for you and me

 

Carrot! Cabbage! Broc-co-li!

Carrot! Cabbage! Broc-co-li!

Some vegetables for you and me

 

(chorus)

And we sing na, na, na

nanana

And we sing na, na, na

nanana

Vegetables for you – you!

Vegetables for me – me!

Vegetables for you and me

(one more time)

 

VEGETABLE SONG (2)

I am Arugula- My name starts with an A

I am Broccoli- My name starts with a B

I am Cabbage – My name starts with a C

I am Daikon – My name starts with a D

I am Endive – My name starts with an E

I am Fennel – My name starts with an F

I am Garlic – My name starts with a G

 

We are the vegetables we hope you like our song

Go eat your vegetables and you will grow real strong

 

I’m Hamburg Parsley – My name Start with an H

I am Ice Plant- My name starts with an I

I am a Jute – My name starts with a J

I am Kale- My name starts with a K

I am Lettuce – My name starts with an L

I am Maca – My name starts with an M

I’m a Neem Plant – My name starts with and N

 

We are the Vegetables we hope you like our song

Go eat your vegetables and you will grow real strong

 

I’m an Onion – My name starts with an O

I am Parsley – My name starts with a P

I am Quinoa – My name starts with a Q

I’m a Radish – My name starts with an R

I am Spinach – My name starts with an S

I’m a Turnip – My name starts with a T

I’m Ulluco – My name starts with a U

 

We are the Vegetables we hope you like our song

Go eat your vegetables and you will grow real strong

 

I’m a Vegetable Fern – My name starts with an V

I am a Watercress – W’s my first letter

I’m Xylitol – my first letter is an X

I’m a Yam- My first letter is a Y

I’m a Zucchini-  My first letter is a Z

 

We are the Vegetables we hope you like our song

Go eat your vegetables and you will grow real strong

 

PUT ON YOUR SHOES

Put on your shoes, your shoes, your shoes.
Put on your shoes, your shoes, your shoes.
Put on your shoes.
Let’s go outside.
Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your jacket, your jacket, your jacket.
Put on your jacket, your jacket, your jacket.
Put on your jacket.
Let’s go outside.
Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your scarf, your scarf, your scarf.
Put on your scarf, your scarf, your scarf.
Put on your scarf.
Let’s go outside.

Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your hat, your hat, your hat.
Put on your hat, your hat, your hat.
Put on your hat.
Let’s go outside.
Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

Put on your shoes.
Your jacket.
Your scarf.
And your hat.
Hurry up. Hurry up. Hurry hurry up.

 

wrzesień

Marsz przedszkolaków                                                                                         

1.Wietrzyk leci w dal przez pola, idą dzieci do przedszkola.

A kto przy tym wcześnie wstanie, z apetytem zje śniadanie.

ref. Raźny głos, do góry nos! Raźny głos, do góry nos!

Właśnie tacy, właśnie tacy są weseli przedszkolacy.

Każdy idzie, każdy śpiewa, marsz, marsz lewa!

Marsz, marsz, lewa!

2.Każdy myje co dzień z rana ręce, szyję i kolana,

biega, skacze, tańczy ładnie i nie płacze, gdy upadnie.

 

Do przedszkola                                                                                          

1.Rano budzę się, jaki piękny to czas,

słońce wstało już, a więc pora też wstać.

Szybko myję się, jem śniadanie i już

Gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

ref. Do przedszkola, do przedszkola,

Jak cudownie tutaj co dzień mija czas.

Do przedszkola, do przedszkola,

O tym już od rana marzy każdy z nas.

2.Pani czeka już i koledzy już są,

siadam w kole – to jest magiczny nasz krąg.

Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś-

Tu bawimy się, więc przychodzę co dzień.

 

Pamiątki z wakacji                                                                                                

1.Skąd te śmiechy, skąd te piski? To plecaki i walizki

zgromadziły się na stacji, bo już wracać czas z wakacji.

Były w górach i nad morzem, żeglowały po jeziorze,

odwiedziły każdy kątek, teraz wiozą moc pamiątek.

ref. Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki, kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki.

Latawce bez sznurka, wędki składane, koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane.

2.Wszyscy dobrze wiedzą o tym, że najmilsze są powroty.

A radości więcej mamy, gdy jedziemy z pamiątkami.

Położymy je w szufladach, będą chętnie opowiadać

o słoneczku, plaży, lesie, kiedy przyjdzie słotna jesień

 

Skończyły się wakacje                                                                                           

Skończyły się wakacje, przedszkolny nadszedł czas

i każdy przyzna rację, że żal gorących plaż.

Skończyły się wakacje i ucichł zabaw gwar

lecz każdy przyzna rację przedszkole ma swój czar.

ref. Choć żal nam wielkiej przygody, żal nam przejrzystej wody,

żal spacerów o brzasku, żal budowli z piasku.

Żal wakacyjnych kolegów, żal nam słonecznych piegów

żal wyprawy do lasu, wszystkiego tego żal.

W przedszkolu czas szybko mija i znowu przyjdzie ta chwila,

że nadejdą wakacje za niecały rok.

 

Nasza Wisła                                                                                    

1.Wytrysła Wisła z gór chciał ją zatrzymać bór.

Szumiały jej drzewa i ptak dla niej śpiewał, lecz zostawiła bór.

ref Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać Wisłę wioska, wyszła na wiślany brzeg.

2.Lecz Wisła dalej mknie! Bo Polskę zwiedzić chce!

Urosła po drodze już statki i łodzie na falach huśtać chce.

ref Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać Wisłę Kraków, wyszedł na wiślany brzeg.

3.Lecz Wisła dalej mknie! Znów mija miasta, wsie!

Jest bardzo ciekawa, jak rośnie Warszawa, Warszawę witać chce!

ref Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać ją Warszawa, wyszła na wiślany brzeg.

 

Indiańskim krokiem                                                                                  

1.Piosenka ta nieduża za nami pójdzie w trop.

Zielony sygnał: ruszaj! Czerwony znaczy : stop!

2.Piosenka ta , kochani, za nami będzie iść.

Bądź czujny jak Indianin i bystry bądź jak ryś!

3.Ostrożnie stawiaj kroki, wytężaj słuch i wzrok.

I zawsze patrz na boki, nim zrobisz pierwszy krok.

 

Uwaga czerwone światło                                                               

1.Czy to duże miast wioska czy osada,

kto uważnie chodzi  ten pod nic nie wpada!

Kolorowe światła obok skrzyżowania

jedno iść pozwala drugie iść zabrania.

Bądźmy uważni bądźmy ostrożni!

2.Przejście przez ulicę nie jest trudna sprawą

najpierw spójrzmy w lewo potem spójrzmy w prawo.

Jeśli nic nie jedzie można iść bezpiecznie

Ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie.

Bądźmy uważni bądźmy ostrożni!

Dojrzałość szkolna

 Problem dojrzałości szkolnej należy do zagadnień z pogranicza psychologii rozwojowej i wychowawczej. Chodzi o odpowiedź na pytanie, jaki stopień rozwoju fizycznego i psychicznego umożliwia dziecku sprostanie wymaganiom szkoły. Dojrzałość szkolną można ujmować bardziej statycznie, jako moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka, albo też dynamicznie- jako długotrwały proces przemian psychofizycznych, który prowadzi do przystosowywania się dziecka do szkolnego systemu nauczania początkowego. Oba ujęcia są uzasadnione i wzajemnie powiązane, zwłaszcza, jeśli przyjmie się założenie teoretyczne, że dojrzałość jednostki jest zawsze wynikiem współdziałania dwóch procesów rozwojowych: dojrzewania i uczenia się. Dojrzałość szkolna nie jest, więc uwarunkowanym biologicznie etapem samorzutnego rozwoju, lecz składają się na nią różnorodne doświadczenia dziecka w sferze motorycznej (ruchowej), umysłowej, emocjonalnej i społecznej, a także warunki bytowe dziecka, wykształcenie rodziców, zdolności dziecka i jego zdrowie jak również to czy uczęszczało ono do przedszkola.

Dojrzałość szkolna wg Wincentego Okonia to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej.

Dziecko dojrzałe do szkoły to dziecko, które jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. Oznacza to, że posiada takie właściwości, które zapewnią mu powodzenie w szkole. Przy określaniu dojrzałości szkolnej ważna jest, więc z jednej strony analiza wymagań stawianych przez szkołę, a z drugiej ocena właściwości rozwoju dziecka.

Przygotowanie dzieci do szkoły nie stanowi w przedszkolu wydzielonej dziedziny działalności nauczyciela, lecz dokonuje się w całokształcie jego czynności zmierzających do wyzwalania różnorodnej aktywności dzieci, pozwalających każdemu wychowankowi osiągnąć możliwie najwyższy do niego poziom dojrzałości szkolnej.

Jednym z warunków osiągnięcia przez dziecko dojrzałości szkolnej jest uzyskanie przez nie dojrzałości umysłowej. Dojrzałość umysłową charakteryzuje przede wszystkim swoboda w posługiwaniu się mową (realizacja językowa) oraz prawidłowe rozumienie mowy innych (kompetencja językowa). Ponadto dzieci dobrze przygotowane do nauki czytania i pisania potrafią dokonać analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej, rozumieją, iż określone treści można przekazać za pośrednictwem umownych znaków (symboli), jakimi są głoski i litery czy też słowa i wyrazy. Nieodzowny jest również taki zasób doświadczeń i wiadomości, który pozwala powiązać nie tylko określony znak graficzny z odpowiednim dźwiękiem, ale także z treścią znaną dziecku z otaczającej je rzeczywistości.

Dziecko dojrzałe umysłowo do podjęcia nauki w szkole posiada już określony zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą dla procesów analizy i syntezy oraz rozwoju mowy i logicznego myślenia. Dziecko wstępujące do szkoły posługuje się mową w sposób zrozumiały dla otoczenia, a także poprawny pod względem gramatycznym i dźwiękowym. Potrafi słuchać wypowiedzi ustnej ze zrozumieniem.  Ponadto- jest to dziecko myślące z zaciekawieniem i zadowoleniem o swych nowych, szkolnych obowiązkach.

O dojrzałości społeczno- emocjonalnej z kolei świadczy pewien stopień uspołecznienia, umożliwiający dziecku nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami i współdziałanie z nimi, co wyznaczone jest rezygnacją z własnych pragnień, a uwzględnianiem potrzeb innych osób. Dziecko dojrzałe społecznie chce i potrafi podporządkować się poleceniom nauczyciela i wymogom dyscypliny szkolnej. Jego działanie powinna cechować samodzielność, zaradność i zdolność doprowadzania do końca podjętych zadań. Istotny czynnik stanowi wrażliwość na opinię grupy i nauczyciela, dzięki czemu kształtują się takie cechy charakteru, jak obowiązkowość i systematyczność w pracy. Przejawem dojrzałości emocjonalnej dziecka jest też umiejętność opanowania gwałtownych reakcji oraz zdolność do samokontroli emocjonalnej.

Zarówno dojrzałość umysłowa, jak i społeczno- emocjonalna w poważnym stopniu zależą od dojrzałości fizycznej dziecka. Podstawowym przejawem dojrzałości fizycznej jest dobry stan zdrowia, odporność na choroby i zmęczenie, sprawność narządów zmysłów i narządów artykulacyjnych, całokształt procesów biologicznych, czyli rozwój fizyczny oraz ogólna sprawność ruchowa (rozwój ruchowy) i manualna, która związana jest z dobrą orientacją przestrzenną, a także koordynacją i pamięcią wzrokowo- ruchowo- słuchową. Nieodzowna jest również równowaga nerwowa, będąca warunkiem zdrowia psychicznego i osiągnięcia dojrzałości uczuciowej. Dojrzałość fizyczna warunkuje dojrzałość psychomotoryczną dziecka, która ma wpływ na dobrą orientację w przestrzeni, koordynację ruchową i wzrokowo- słuchowo- ruchową. Przejawem tej dojrzałości jest także zręczność, sprawność ruchowa rąk, opanowanie ruchów narzędziowych (praksji), umiejętności hamowania pewnych impulsów ruchowych, wykonywania ruchów ciągłych (np. przy łączeniu elementów graficznych), zdolność utrzymania kierunku ruchu (rysowanie elementów wzdłuż linii poziomej).

Podstawowym elementem dojrzałości psychoruchowej jest umiejętność przetwarzania statycznego obrazy graficznego (liter, wyrazów) na obraz dźwiękowy (głosek, słów) oraz obu tych obrazów na obraz ruchu. Do osiągnięcia tej umiejętności niezbędny jest określony poziom pamięci wzrokowej i słuchowej. W gotowości do nauki czytania i pisania podstawową rolę odgrywa, więc współdziałanie ośrodka wzroku, słuchu, ruchu i mowy znajdujących się w korze mózgowej.

Osiągnięcie pod koniec okresu przedszkolnego gotowości do podjęcia obowiązków szkolnych jest nie tylko rezultatem samorzutnego dojrzewania, lecz przede wszystkim wynikiem wysiłków, jakie wkłada otoczenie w to, by rozwój dziecka przebiegał pomyślnie i harmonijnie. Efektywność tej pracy zależy z jednej strony od dokładnej znajomości wymagań stawianych przez szkołę, z drugiej zaś od wiadomości o kształtujących się przez cały okres przedszkolny właściwościach psychofizycznych dziecka.

LITERATURA

  1. Żebrowska (red), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży cz. 2
  2. Okoń, Słownik Pedagogiczny
  3. Szmigielska, Dojrzałość szkolna, w: Encyklopedia Psychologii, red. W. Szewczuk
  4. Domaniewska, Osiąganie przez dzieci dojrzałości szkolnej, w: Podstawy pedagogiki przedszkolnej, red. M. Kwiatkowska

 

PRZYGOTOWANIE DO PISANIA I CZYTANIA

Przygotowanie do pisania i czytania stanowi ważne i dominujące kryterium w ocenie umiejętności dziecka sześcioletniego. Jest jednym z wielu warunków osiągnięcia gotowości do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej. Związane jest ono z szerokim pojęciem dojrzałości szkolnej.

Umiejętności decydujące o powodzeniu w nauce czytania i pisania dojrzewają i doskonalą się w ciągu całego okresu przedszkolnego, a więc już od trzylatków. Przygotowaniu do pisania i czytania sprzyja uczestniczenie w różnorodnych zabawach, grach, ćwiczeniach i zajęciach ogólnorozwojowych, które wszechstronnie rozwijają dziecko.

 

DOSKONALENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI WZROKOWEJ

Istotną rolę w przygotowaniu do pisania i czytania odgrywa poziom percepcji wzrokowej. Spostrzeżenia wzrokowe pozwalają odbierać treści płynące z otaczającej rzeczywistości. Sześciolatek powinien już wychwycić nawet drobne różnice występujące w przedmiotach, obrazkach, a nawet w formach abstrakcyjnych. Takimi graficznymi formami abstrakcyjnymi są np. litery. Dobrze rozwinięta spostrzegawczość wzrokowa pomaga różnicować litery o podobnych kształtach, a pamięć wzrokowa sprzyja zapamiętywaniu ich wyglądu. Spostrzeżenia dziecka sześcioletniego powinny być już coraz dokładniejsze i uporządkowane, dzięki dojrzewaniu uwagi dowolnej powinno ono dłużej skupić się na obserwacji.

przykłady ćwiczeń doskonalących spostrzegawczość wzrokową:

  • porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów (zabawek) pod względem podobieństw i różnic
  • dopasowywanie konturów do obrazków
  • dobieranie par obrazków, które do siebie pasują lub się uzupełniają
  • zgadywanie, co zostało schowane i jak wyglądało (np. spośród kilku rzeczy)
  • układanie puzzli, składanie pociętych obrazków
  • układanie historyjek obrazkowych złożonych z trzech obrazków
  • wykonywanie prac plastycznych wg wzoru

 

DOSKONALENIE WRAŻLIWOŚCI SŁUCHOWEJ

W przygotowaniu do nauki pisania i czytania bardzo ważne są wszelki ćwiczenia słuchowe odnoszące się do słuch fizycznego, muzycznego i językowego. Słuch fizyczny związany jest z odbieraniem bodźców słuchowych docierających do ucha i uwarunkowany prawidłowym działaniem narządu słuchu. Słuch muzyczny związany jest z wrażliwością na dźwięki muzyki, a słuch językowy z wrażliwością na dźwięki mowy ludzkiej. Doskonalenie słuchu fizycznego i muzycznego stanowi podbudowę dla słuchu językowego, którego poziom decyduje o powodzeniu w nauce czytania i pisania. Dobrze rozwinięta wrażliwość słuchowa pozwala odbierać, rozpoznawać, a także naśladować odgłosy i dźwięki występujące w najbliższym otoczeniu (naturalne i sztuczne celowo wytworzone). Z wrażliwością słuchową wiąże się rozwijanie pamięci słuchowej, która wyraża się w powtarzaniu różnych dźwięków i ich układów rytmicznych.

przykłady ćwiczeń doskonalących percepcję słuchową:

  • rozpoznawanie, nazywanie odgłosów i ich naśladowanie
  • mówienie o uczuciach, jakie doznajemy w czasie odbierania dźwięku
  • umiejętność mówienia szeptem, panowanie nad własnym głosem
  • zmiana tonu głosu podczas wyrażania różnych stanów uczuciowych
  • odtwarzanie podanych rytmów poprzez klaskanie, stukanie
  • odtwarzanie liczby usłyszanych dźwięków i ich rytmu w układach przestrzennych za pomocą klocków

 

PRZYGOTOWANIE DO PISANIA

O przygotowaniu do pisania decyduje poziom sprawności ruchowej, manualnej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji przestrzennej, lateralizacji, spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej i wielu innych czynników. Ważna jest także pamięć wzrokowa, ruchowa, rozumienie symbolu i sprawność wszystkich procesów poznawczych. Szczególną rolę odgrywają wszelkie czynności manualne, w tym także plastyczne, techniczne i konstrukcyjne. W zabawach i ćwiczeniach przygotowujących do pisania uwzględnia się własne inwencje twórcze dziecka, a obok tego odwzorowanie, jako sprawność szczególnie ważną przy późniejszej nauce pisania. Pisanie liter nie polega, bowiem na tworzeniu dowolnych znaków, lecz na dokładnym odwzorowaniu linii o określonym kształcie i prowadzeniu jej w wyznaczonym kierunku.

Ostatnim etapem poprzedzającym przygotowanie do pisania są specjalne ćwiczenia graficzne. Pojawiają się w nich różne wzory i znaki literopodobne, w których zawarte są kształty występujące w literach. Przed rozpoczęciem nauki szkolnej dziecko powinno osiągnąć sprawność ruchów w zgraniu oka, ręki i dłoni podczas wykonywania wielokierunkowych, precyzyjnych ruchów zmierzających do kreślenia kształtów literopodobnych w sposób płynny, bez przekraczania linii.

przykłady ćwiczeń przygotowujących do pisania:

  • zręczne wykonywanie wszelkich czynności samoobsługowych i porządkowych
  • udział w: ćwiczeniach gimnastycznych, zabawach ruchowych, zajęciach umuzykalniających, grze na instrumentach
  • odgadywanie zagadek ruchowych
  • budowanie z różnorodnych klocków, korzystanie z gier typu: pchełki. kręgle, bierki
  • prawidłowe trzymanie narzędzia piśmiennego i prawidłowe ułożenie ręki (pracującej i towarzyszącej) na stole
  • wykonywanie różnorodnych prac plastycznych-sprawne posługiwanie się różnymi narzędziami i przyborami
  • wypełnianie konturów bez przekraczania linii
  • kalkowanie obrazków i ich kolorowanie
  • kopiowanie rysunków przez prowadzenie linii w sposób ciągły, bez odrywania ręki
  • posługiwanie się igłą i nitką
  • wykonywanie rysunków z uwzględnieniem w nich wielu szczegółów
  • uzupełnianie rysunku o brakujące części, łączenie kropek w rysunku
  • rysowanie linii: pionowych (z góry na dół), poziomych (z lewej do prawej), ukośnych, falistych, pętli, kół i owali (odwrotnie do ruch wskazówek zegara) na gładkiej powierzchni papieru, w szerokich liniach i nieco węższych w sposób precyzyjny i płynny
  • rysowanie znaków literopodobnych w sposób płynny, ciągły, bez częstego odrywania ręki (od strony lewej do prawej), mieszczenie się w wyznaczonych liniach

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA

W przygotowaniu do czytania szczególnie ważne jest doskonalenie:

  • poprawności wymowy i umiejętności wypowiadania się
  • zdolności myślenia i zapamiętywania
  • umiejętności skupienia uwagi, patrzenia, słuchania i rozumienia
  • wrażliwość słuchu fizycznego, muzycznego i językowego
  • spostrzegawczości wzrokowej
  • umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia, porządkowania i zapamiętywania bodźców słuchowych i wzrokowych, a także kojarzenie z nimi różnych umownych znaczeń
  • powstawania zainteresowań czytelniczych i utrzymywanie stałego kontaktu z książką

przykłady ćwiczeń przygotowujących do czytania:

  • bliski i stały kontakt z książką
  • rozumienie symboli graficznych i znaków informacyjnych- oznaczenie obecności, pogody, znaków drogowych, symboli w grach planszowych itp.
  • tworzenie własnych umownych symboli i przestrzeganie ustaleń z nimi związanych
  • zabawy słuchowe np. „Kto to mówi?”
  • dobieranie par obrazków, których nazwy się rymują
  • kończenie rozpoczętego zdania, np. „Wstałem rano i…”
  • wyróżnianie zdań, podział wyrazów na sylaby
  • wyszukiwanie przedmiotów na podaną głoskę
  • rozpoznawanie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu
  • przeliczanie, nazywanie głosek i określanie ich miejsca w wyrazach
  • rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek
  • przyporządkowywanie głosce odpowiadającej jej litery
  • umieszczanie napisów globalnych odnoszących się do wyposażenia, zabawek
  • poznanie 23 liter drukowanych i pisanych małych i wielkich
  • układanie z sylab wyrazów
  • odczytywanie rebusów literowo- obrazowych i sylabowo- obrazowych
  • wstawianie liter lub sylab do wyrazów z lukami
  • dopasowywanie napisów (wyrazów, zdań) do obrazków
  • wykonywanie rysunków do odczytanych wyrazów i zdań

O powodzeniu dziecka w szkole nie decyduje tylko to, że będzie ono doskonale przygotowane do nauki czytania i pisania. Bardzo istotna są również inne czynniki np. poprawna wymowa, motywacja do nauki, poczucie odpowiedzialności, obowiązkowość, wytrwałość w doprowadzaniu do końca rozpoczętej pracy, tempo pracy, rozumienie i wykonywanie poleceń, umiejętność nawiązywania kontaktów i współdziałania w grupie oraz wiele jeszcze in

 

 

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close