Muchomorki

 

mgr Dorota Koperska- Zięba

mgr Katarzyna Skrzypczak

Co będziemy robić w czerwcu?

1.,,Pszczoły dają nam miód”

poznajemy pracę pszczelarza oraz rodzinę pszczelą – królowa, pszczoły – robotnice, trutnie; znamy ważną rolę pszczół w przyrodzie – zapylanie kwiatów; wiemy jak powstaje miód: znamy właściwości zdrowotne miodu; doskonalimy zmysł smaku, swobodnie wypowiadamy się w czasie zabaw i zajęć; uważnie słuchamy tekstów literackich; dostrzegamy humor tekstu literackiego; budujemy wypowiedzi na określony temat; rozumiem określenia: pasieka, pszczelarz; nazywamy przeciwieństwa: mały i duży, gruby i cienki, szeroki i wąski, pusty i pełny, długi i krótki, wysoki i niski; interpretujemy powiedzenia dotyczące pszczół, np. krzątać się jak pszczółka, jak w ulu huczy; rozpoznajemy oraz nazywamy podstawowe figury geometryczne; grupujemy obiekty w sensowny sposób (te pasują do siebie; są podobne) oraz dostrzegamy i nazywamy przeciwstawne cechy; posługujemy się nazwami liczebników porządkowych; dostrzegamy i rozumiemy zmiany nieodwracalne; porównujemy pojemność naczyń w czasie działań manipulacyjnych przy wykorzystaniu wspólnej miary; rozwijamy logiczne myślenie, znamy pracę artysty malarza; rozpoznajemy różne rodzaje malarstwa: pejzaż, portret, martwa natura; doskonalimy umiejętności planowania i konstruowania, rozwijamy słuch fonematyczny poprzez dobieranie obrazków, których nazwy rymują się.

2.,,Już lato”

znamy charakterystyczne cechy lata oraz letnie owoce (czereśnie, truskawki, maliny, agrest, porzeczki, jagody, poziomki); rozpoznajemy i nazywamy kolory tęczy; poznajemy zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy; rozumiemy konieczność zachowania bezpieczeństwa w czasie letnich zabaw; rozwijamy zmysł dotyku – określamy fakturę oraz materiał, z jakiego zostały wykonane drobne przedmioty, przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; w czasie zabaw i zajęć posługujemy się umiarkowanym głosem;swobodnie wypowiadamy się w czasie zabaw i zajęć; budujemy wypowiedź poprawną gramatycznie i logicznie; uważnie słuchamy tekstów literackich; dzielimy się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami; rozumiemy określenie owoce sezonowe; posługujemy się określeniami dotyczącymi pór dnia: rano, w południe, wieczorem; grupujemy owoce na leśne i ogrodowe – określamy, które z nich rosną tu i tu; utrwalamy nazwy miesięcy i ich stałe następstwo; podajemy nazwę miesiąca, w którym się urodziliśmy; posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi; rozpoznajemy pory dnia oraz kojarzymy czynności z nimi związane; rozwijamy logiczne myślenie,wzbogacamy wiedzę rzeczową w zakresie wiedzy o barwach lata i sprawność percepcji poprzez analizę dzieła sztuki, słuchamy w skupieniu utworu Antonio Vivaldiego Burza;

3.,,Wyjeżdżamy na wakacje”

rozpoznajemy i nazywamy polskie krajobrazy: morze, góry, jeziora, niziny; znamy mapę Polski i jej kolorystyczne oznaczenia; poznajemy najważniejsze miasta Polski i legendy z nimi związane ( Kraków, Toruń, Warszawa, Gdańsk, Poznań);  rozumiemy potrzebę dostosowania zawartości bagaży w zależności od miejsc w które jedziemy na wakacje; znamy zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce; znamy numer alarmowy 112; poznajemy najbliższą szkołę: budynek,  pomieszczenia oraz osoby pracujące w szkole – dyrektor, nauczyciel; pokonujemy obawy związane z miejscem przyszłej nauki oraz obawy związane z nadchodzącą zmianą – będę pierwszoklasistą, zgodnie współdziałamy w zespole; przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; uważnie słuchamy tekstów literackich; rozumiemy określenia: podróżni, kolonie; posługujemy się nazwami pojazdów i miejsc z których wyruszają: dworzec kolejowy, lotnisko, port, dworzec autobusowy; rozumiemy znaczenie znaków informacyjnych; układamy historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; usprawniamy ruchome narządy artykulacyjne -pionizujemy język, usprawniamy wargi; prawidłowo artykułujemy dźwięk [sz],wiemy jak wyglądają pieniądze, znamy nominały polskich monet złotowych i banknot 10 zł; wyznaczamy łączną wartość kilku monet złotowych; wskazujemy monety jakimi można zapłacić daną kwotę; kodujemy i dekodujemy, w sposób uproszczony, różne informacje, rozwijamy logiczne myślenie,uczestniczymy w zabawach ze śpiewem; wysłuchujemy głoski w nagłosie,przestrzegamy reguł zabawy; sprawnie podrzucamy i łapiemy piłkę.

 

J. ANGIELSKI

,,THE UGLY DUCKLING”

Słownictwo:

– duckling, swan, egg, feather, skinny, fat, beak, girl, boy

-spring, summer, autumn, winter

Rymowanki:

  • Wiersz ,,Seasons”:

 

 ,,Summer, spring, winter, fall…

I like seasons, like them all…

 

In the summer on the beach,

We all swim and eat the peach,

Build sandcastles very small,

Sometimes big, sometimes tall,

And we sunbathe in the sun,

Yes, we really have some fun…

 

,,Summer, spring, winter, fall…

I like seasons, like them all…

In the Spring we all play,

In the playground and away,

Mommies on the bench sit and talk,

As we to the sandbox walk,

We all play hide-and-seek,

Look at me, can’t you see?

 

Winter, winter, can be nice,

With the cold, and snow and ice,

We make snowman out of snow,

Sometimes we all snowballs throw,

On the skis we all play,

And we have a wonderful day….

 

In the fall it is sad,

Rain and puddles are so bad!

Wind blows and leaves fall,

Yellow, brown and red are all,

Bears sleep, sky is gray

But we in the playground play!!!”

 

  • ,,Joy with the ball”- zabawa z piłką, nauczyciel rzuca dzieciom piłkę mówiąc poznane słowa, dzieci powtarzają je. Dzieci nie mogą złapać piłki na ustalone wcześniej słowo np. ,,winter”
  • Poznajemy pory roku oraz dni tygodnia
  • Rymowanka: ,, I pull my ears, I push my nose, I tap my head, I touch my toes, I clap, clap, clap, now I sit down to make my lap, I clap, clap, clap, I touch my toes, I tap my head, I push my nose, I pull my ears, i stand up, ooops, my lap disappears.

 

  • Utrwalamy sobie wierszyk poznany wcześniej w tym roku – Here is the beehive, where are the bees, hidden away where nobody sees. Watch and you’ll see them come out of the hive! One, two, three, four, five and they all fly away

 

  • Śpiewamy piosenkę – Itsy bitsy spider went up the water spout, down came the water and washed the water out, out came the sun and dried up all the rain and the itsy, bitsy spider went up the spout again
  • Gramy w wyliczankę – Eeeny, meeny, miny, mo, catch the tiger by the toe, if he howlers make him pay, fifty dollars by the day

 

  • Utrwalamy również piosenkę MY HOUSE – My house has three big windows and one small door, my house has a tall chimney and a giant floor

 

  • Śpiewam ypiosenkę – Here is the church, here is the steeple, open the door and see all the people, close the door and hear them pray, open the door and they all walk away

 

LOGOPEDIA

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych w formie zabawy

Ćwiczenia warg

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy:

  • w przewietrzonym pokoju
  • przed jedzeniem lub 2-3 godziny po posiłku
  • systematycznie 2-3 razy dziennie przez ok. 2-3 min
  • przedłużanie wydechu nie może być zbyt długie, bo może opróżnić płuca z tzw. „powietrza zapasowego”
  • przy wdechu żebra i brzuch rozszerzają się (wypychają do przodu), przy wydechu wracają na miejsce
  • należy zwrócić uwagę, by dziecko w czasie wdechu nie unosiło ramion
  • Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie przy wydechu.

To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej;

  • Zdmuchiwanie skrawka papieru (przed siebie np. do celu) umieszczonego na czubku języka;
  • Przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika. Dziecko chwyta wargami słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot, by przemieścić go w inne miejsce
  • Wykonanie wdechu i dość długiego wydechu, tj. dmuchanie na podwieszony przedmiot (z kawałków lekkiej folii, waty, karbowanej bibuły albo gąbki) tak, aby jak najdłużej utrzymać ów przedmiot
    w oddaleniu;
  • Huśtamy zabawkę- dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu, huśta ją przy pomocy oddechu (wdech – brzuch do góry); aby zabawka z niego nie spadła oddech musi być wolny i równy;
  • W pozycji leżącej na materacu: wykonanie wdechu z przyciśnięciem rąk do materaca (rozstawione palce naciskają na podłoże) i wydechu wraz
    z rozluźnieniem całego ciała;
  • Dziecko trzyma w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdycha powietrze nosem i równomiernie wypuszcza ustami. Dmuchanie na trawkę podczas wypuszczania powietrza ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).
  • „Karmimy kurki” – przenoszenie słomką ziarenek (małych, papierowych kulek) na kartkę z rysunkiem kury;
  • Moja lalka śpi, uciszmy otoczenie: ciiiiii….
  • Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuuu….
  • Zabawy ze słomką i wodą: słomkę wkładamy do szklanki
    z wodą lub sokiem tak, by nie dotykała powierzchni płynu – wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie
    i dmuchamy, wywołując bąbelki-tak aby woda „zagotowała się”,
  • Dmuchamy na wiatraczki;
  • Bawimy się płomieniem świecy: dmuchamy delikatnie i długo, tak, aby płomień „zatańczył”; staramy się zdmuchnąć go z dużej odległości; zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie;
  • Dmuchamy na piórko – czyje piórko poleci wyżej;
  • Puszczamy bańki mydlane;
  • Nadmuchujemy baloniki;
  • Gramy na różnych instrumentach takich jak flet, harmonijka, trąbka itp.;
  • Śpiewamy piosenki, recytujemy.
  • Dmuchamy na własną grzywkę.
  • Echo- powtarzanie sylab: ma, me, mu, mi, my, pa, pe, pu, ,pi, py, itp.
  • Zdmuchujemy lekkie przedmioty ze stołu.
  • Wstrzymujemy oddech na
  • Zdmuchujemy chrupki, piłeczki, kawałki waty z gładkiej a następnie szorstkiej powierzchni.
  • Dmuchanie na wycięty z papieru grzebień, od strony lewej do prawej, tak, aby na jednym wydechu wychyliły się wszystkie zęby grzebienia.
  • Zabawy fonacyjne samogłoskami aaa., ooo., uuu., eee., yyy ., iii
  • Łączenie samogłosek w pary, po trzy aż do sześciu: aaauuu, aaaooouuu itp.
  • Naśladowanie śmiechu różnych ludzi;

 – kobiety ha-ha-ha

– mężczyzny ho-ho-ho

– chłopca ha-ha-ha (hałaśliwie)

– dziewczynki hi-hi-hi (piskliwie)

ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH NARZĄDY ARTYKULACYJNE: wymowa międzyzębowa

  • Należy zwracać uwagę, aby dziecko (poza ćwiczeniami) miało zamknięte usta i oddychało przez nos
  • Język nie może być wsunięty między zęby
  • Ważne jest, by te zasady były również przestrzegane w czasie snu
  1. Ćwiczenia usprawniające język

– wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody

– kierowanie języka w kąciki ust (w kierunku lewego i prawego ucha)

– oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego

– oblizywanie warg ruchem okrężnym

– dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i wargi

– skrobanie grzbietu języka poprzez przesuwanie go przez zbliżone szczęki

– zwijanie języka w rulonik

– wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej

– mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach („ssanie” cukierka).

Nie wykonujemy ćwiczeń, w czasie których język wysuwa się z jamy ustnej.

  1. Ćwiczenia warg

– wysuwanie warg, jak przy „u” rozchylanie warg, jak przy „e”. Ruchy wysuwania i rozchylania warg należy wykonywać naprzemiennie

– rozciąganie warg, jak przy „i”

– układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną

– wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust

– dmuchanie przez złączone wargi lekko wysunięte do przodu

– gwizdanie, parskanie, cmokanie

– podnoszenie wargami ołówka lub innego przedmiotu

– nabieranie powietrza pod górną, później pod dolną wargę

– ssanie górnej i dolnej wargi

– podtrzymywanie wargami kartki papieru

– wymawianie spółgłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y (należy zachować tę kolejność).

Powyższe ćwiczenia języka i warg można prowadzić w formie zabawowej, np. oblizujemy się, jak kotek po wypiciu mleka, lub miś po zjedzeniu miodu, itp.

Zabawa „Zjadacz makaronu”, ma na celu poprawienie muskulatury warg. Polega ona na stopniowym wciąganiu do ust nitki makaronu (stopniowo coraz dłuższej).

  1. Ćwiczenia szczęki dolnej

– opuszczanie i unoszenie szczęki (naśladowanie ziewania)

– przesuwanie dolnej szczęki w lewą a następnie w prawą stronę

– przy rozchylonych wargach wysuwanie dolnej szczęki do przodu oraz cofanie

– wykonywanie ruchów żucia

– chwytanie dolnymi zębami górnej wargi

  1. Ćwiczenia podniebienia miękkiego

– głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami

– oddychanie tylko przez nos lub tylko ustami

– energiczna wymowa połączeń głoskowych: ku, gu, ko, go, oko, ogo, uchu, ugu, np. naśladowanie głosów ptaków

-chrapanie, naśladowanie kaszlu.

Powyższe ćwiczenia należy prowadzić w formie zabawowej

♥♥♥

„Poszukiwanie wiosny”- bajka logopedyczna

Dziecko naśladuje ruchy Rodzica.

Nadeszła  wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskają uderzając szerokim językiem o podniebienie) Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle kle). Zatrzymał się na leśnej polanie ( uczestnicy wymawiają prrrr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze (bezdech) i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylają wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychają powietrze nosem) kichnął (kichają wymawiając a-psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają: przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (kląskają uderzając szerokim językiem o podniebienie).

Na zakupach”- bajka logopedyczna

Samogłoska „a” wybrała się na zakupy. Najpierw jechała autobusem po równej drodze ( dzieci długo i płynnie wymawiają głoskę a). Następnie wysiadła i maszerowała (wymawiają rytmicznie a,a,a,a). Po chwili przystanął przy niej samochód, którym jechała koleżanka głoski „a” – głoska „o” z mamą.
„a” pojechała razem z nimi
( dzieci na jednym wydechu wy­mawiają aaaooo płynnie przechodząc od głoski a do o). Dojechały do sklepu, obok którego znajdował się duży plac zabaw. Koleżanki poszły pobawić się. Jeździły na koniku (powtarza­ją na jednym wydechu a a a a o o o o ). Konik najpierw jechał powoli, potem coraz szybciej (zwiększają tempo wymawiania samogłosek). W pewnym momencie samogłoska „a” dostrzegła swoich przyjaciół stojących obok dużej ślizgawki (dzieci wyraziście wymawiają samogłoski: i, e, u ). Wszyscy byli zadowoleni ze spotkania, słychać było radosny śmiech (wy­mawiają w różnej tonacji i w różnym tempie hi, hi, hi, ha, ha, he, he, hu, hu). Razem poszli na zjeżdżalnię (dzieci wmawiają oddzielnie każdą z samogłosek : a, o, u, e, i wydłużając jej brzmienie i stopniując natężenie głosu od maksymalnego do minimalnego). Po zabawie głoska „a” poszła na zakupy. Kupiła pluszowego misia i wiele różnych rzeczy

♥♥♥

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

            Przed wykonywaniem ćwiczeń warto budować w dziecku świadomość w obrębie jego własnego ciała (uwrażliwianie na czucie ję­zyka). Korzystając z lustra, pokazujemy, gdzie są ząbki, wargi, podniebienie.

Warto używać dziecięcej metaforyki buzi – mieszkania, buzi – pralki, buzi – parkingu.

            Ćwiczenia zaczynamy od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość. Nie ćwiczymy zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy. 

ĆWICZENIA PIONIZUJĄCE JĘZYK – SMACZNA GIMNASTYKA DLA JĘZYKA

Wykonywane ćwiczenia, będą polegały na unoszeniu języka najpierw w kierunku górnych zębów, wałka dziąsłowego i wyżej, na podniebienie.

  1. Przytrzymywanie czubkiem języka na wałku dziąsłowym, ssanie np. cukierka pu­drowego, posypki do ciasta itp. (buzia otwarta)
  2. Odklejanie czubkiem języka z wałka dziąsłowego np.: chrupka, opłatka, wafelka, czekolady
  3. Lizanie loda, lizaka tak aby język przemieszczał się z dołu do góry, natomiast lizak ma być nieruchomy
  4. Oblizywanie talerzyka np.: smarujemy talerzyk nutellą, miodem itp., dziecko ma oblizać talerzyk kierując językiem z dołu do góry
  5. Oblizywanie górnej wargi – smarujemy górną wargę np.: nutellą, dżemem, miodem, jogurtem, zadaniem dziecka jest dokładne oblizanie górnej warg
  6. Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)
  7. Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym. (Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to wskazujemy dotykając palcem, tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne aby buzia była otwarta)
  8. Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
  9. Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)
  10. Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu
  11. Śrubokręt – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu w buzi
  12. Język alpinista – język wspina się coraz wyżej- od górnych ząbków w kierunku gardła
  13. Schody – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu
  14. Pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie)
  15. Piłka – język udaje piłkę, odbija się od podłogi i od sufitu (od dna jamy ustnej i od podniebienia)
  16. Łopatka – wyjmujemy język z buzi starając się aby kształtem przypominał łopatkę, podnosimy jego brzegi, w środku tworzy się zagłębienie
  17. Młotek – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa)

♥♥♥

Pionizacja_języka

REPERTUAR

czerwiec

,, Pożegnanie Starszaków”                      sł. E. Stadtmuller ,  muz. s.A.Miś CSS

  1. Po naszym przedszkolu śmiech biega wesoły, wkrótce go weźmiemy ze sobą do szkoły.

REF. Bo lata miodowe powoli kończą się i szkoła nas woła, swe zaproszenie śle.2X

  1. Weźmiemy piosenki, bajki, teatrzyki i tańce skakance i śmieszne wierszyki.

REF. Bo lata miodowe powoli kończą się i szkoła nas woła, swe zaproszenie śle.2X

  1. Zbierzemy literki, złożymy z nich słowa i zacznie się dla nas bajka całkiem nowa.

REF. Bo lata miodowe powoli kończą się i szkoła nas woła, swe zaproszenie śle.2X

  1. I zaczną się inne radości marzenia. Przedszkole zostanie tylko we wspomnieniach.

REF. Bo lata miodowe powoli kończą się i szkoła nas woła, swe zaproszenie śle.2X

  1. Dzisiaj nasze panie pora ucałować, za dobroć i miłość z serca podziękować.

REF. Bo lata miodowe powoli kończą się i szkoła nas woła, swe zaproszenie śle.2X

,, Już czas”

To ostatni nasz dzień w przedszkolu, to ostatni raz.

Gdy jesteśmy tu razem, pożegnania nadszedł czas.

Żegnaj nasze przedszkole w oku kręci się łza, gdy

Widzimy nasze panie, które tak kochają nas.

           

Ref. Już czas, już czas.

Odchodzimy, bo już szkoła wzywa nas.

Tak nam smutno się rozstawać,

Chcielibyśmy cofnąć czas, lecz musimy pożegnać WAS.

 

 

,,Czym skorupka za młodu”              sł. E. Waśniowska, muz. M. Matuszewski

Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.

Czas dzieciństwa to dobry początek mądrej dorosłości.

Ruszaj w drogę z baśniami i z Bachem,

Niech marzenia budzą.

Uśmiech poślij ulotnym dmuchawcem

Brzozom, wróblom, ludziom.

 

Ref. Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.

Czym Haneczka się nie wzruszy, tego Hanka nie zrozumie.

O czym Wojtuś nie zamarzy, tego Wojciech nie zdobędzie.

Ziarno siane wczesnym rankiem

Wróży zbiory bardzo piękne.

 

 

 

maj

 

„Baju, baj książeczko” (piosenka)

1.Hen, na górze stoi zamek, a na zamku wieże,

może Śnieżka w zamku mieszka, a może rycerze?

Ref. Baju, baj, książeczko, baju, baju, baj,

baju, baj, książeczko, dzieciom bajkę daj!

2.Tańczy w zamku król z królową, tańczą też rycerze,

tańczy Śnieżka i krasnale, a kto mnie wybierze?

3.Mam książeczkę pełną bajek, bajek z obrazkami,

o rycerzach, którzy dzielnie walczą ze smokami.

 

 

„Drzewo mieszkanie” (piosenka)

1.Stoi drzewo na polanie, wszystkim służy za mieszkanie,

nie odpocznie ani chwili, bo ktoś ćwierka, bo ktoś kwili.

2.Myśli drzewo: – No i po co ptaki cały dzień szczebiocą?

Przy budowie gniazd wypada, żeby z ptakiem ptak pogadał.

3.Czasem słucha ich wiewiórka, wpadnie, by pożyczyć piórka,

lubi dziuplę ścielić puchem – będzie miękką mieć poduchę.

4. A pod korą tłum owadów o dzięciole gadu – gadu,

że przepędzić chce korniki, bo to zbóje i szkodniki.

5.Wśród korzeni jakieś zwady, gryzoń kłóci się z owadem:

czy kryjówkę w tajemnicy da utrzymać się nornicy.

6.Od korzeni do korony wszyscy mają swoje domy.

Drzewo czas na odpoczynek znajdzie tylko w mroźną zimę.

 

 

„O raku Nieboraku ”(piosenka)

Idzie rak Nieborak z pancerzem na grzbiecie,

idzie rak Nieborak, uciekajcie dzieci.

 

Ref. Idzie rak Nieborak, idzie tyłem, czyli wspak,

idzie rak Nieborak, jak uszczypnie będzie znak.

 

Idzie rak Nieborak, nożycami dzwoni,

Oj, ten rak Nieborak zaraz cię dogoni.

 

 

 „Majowe życzenia”(piosenka)

Jak Ci, mamo, powiedzieć – nie wiem,

żeś najlepszą jest z mam.

Narysuję Ci serce

i piosenkę tę dam.

Piosenka dla mamy, dla mamy piosenka,

najlepsze życzenia schowamy w dźwiękach.

Piosenka dla mamy zielona jak maj!

Tańcz z nami, śpiewaj i graj.

 

A ty, co powiesz na to, tato,

że słów tyle już znam.

Dziś ułożę je w rymy

i piosenkę Ci dam.

Piosenka dla taty, dla taty piosenka,

jest dobra na co dzień, dobra od święta.

Piosenka dla taty pachnąca jak bzy!

Zaśpiewaj z nami i ty.

 

 

„Dzieci lubią zabawę”(piosenka)

Dzieci lubią zabawę o każdej porze,

w domu, szkole, przedszkolu i jeszcze na dworze.

A ja świetnych pomysłów mam cały worek,

jeśli chcecie to dla was najlepsze wybiorę.

 

Ref. Zagrać w piłkę i w berka, bujać się na huśtawce,

wieżę z klocków zbudować, puszczać w niebo latawce.

Na rowerze się ścigać, skarb ukryty odnaleźć,

bal urządzić maskowy, suknie szyć dla lalek.

 

Dzieci lubią się bawić na całym świecie,

gry, piosenki i pląsy podobne znajdziecie.

Chociaż w innych językach są trudne słowa,

miłej wspólnej zabawy należy spróbować.

 

kwiecień

,,Bajkowe pisanki”                                 sł.U. Piotrowska, muz. M. Melnicka-Sypko

  1. Do zajączka przyszła kurka:

-Ko, ko, ko, ko- zagdakała.

-Z koszem jajek na pisanki

Mama mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

-A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę,

I na każdym będzie bajka.

 

Ref. Bajkowe pisanki, bajkowe,

      Rozdamy je z dobrym słowem,

      Świątecznym życzeniem,

      Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

Że wiosna za oknem,

Że w dyngus ktoś zmoknie.

 

  1. Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

Kosz bajkowych ma pisanek. 

 

 

,,Wiosna w ogródku”z repertuaru dziecięcej grupy FASOLKI

 

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

 

  1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie

Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.

Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,

Kiedy pracowały ,ona planowała .

 

Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .

Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .

W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,

Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.

 

  1. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .

Grabie i łopaty męczą się i pocą.

Taczki i konewki także się zwijają .

Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

 

Muzyka i tekst Piotr Rubik ,,O zdrowiu”

1.Opowiem wam historię,

Jak warto dbać o zdrowie,

Codziennie już od rana,

Mam siły do biegania.

Witamin dużo zjadam,

To babci dobra rada,

Jem świeżo, kolorowo,

Mam buzię bardzo zdrową.

 

Refren: Czy zielone, czy bordowe,

Jedz warzywa, bo są zdrowe,

Smakowite i pachnące,

Pozłacane słońcem. La, la, la, la…

 

2.Ćwiczenia, ważna sprawa,

Z tym dobra jest zabawa,

Wymachy nogą prawą,

I lewą równie żwawo,

Przysiady, skok do góry,

Skaczemy jak kangury,

Rozciągam się i pływam,

Muzyka mnie porywa.

Refren Witamina A i E,

Naszym oczkom pomóc chce,

Witamina C i B

Odpornością zajmie się,

Witamina K i D

Kościom służyć chce.

Śniadanie zawsze z rana,

I proszę bez gadania,

marzec

 

„Auto na sznurku”(piosenka)

Dzieci jeżdżą na rowerze,

grają w piłkę na podwórku.

A ja, mamo, bardzo proszę,

chciałbym auto mieć na sznurku.

 

Ref. Straż, autobus, betoniarkę,

ciężarówkę lub koparkę.

Albo jakieś śliczne, nowe

auto wyścigowe.

 

Gdy urosnę całkiem duży,

już nie będę prosić mamy.

Kupię sobie nowe auto

w wielkim sklepie z zabawkami.

Ref. Straż, autobus, betoniarkę…

 

Wszyscy będą mi zazdrościć,

gdy zawołam na podwórku.

Hej, chłopaki! Patrzcie tylko,

jakie auto mam na sznurku.

 

 

„Telefony alarmowe”(wiersz M. Przewoźniak)

Jeśli się coś złego stało,

112! Zadzwoń śmiało!

Czuwa tam o każdej porze

ktoś kto zawsze ci pomoże.

Poznaj inne, trzycyfrowe

telefony alarmowe:

Gdy policji wsparcia szukasz,

9 – 9 – 7 pukasz.

Coś się pali? Bardzo proszę

Straż to 9 – 9 – 8.

Gdzie jest lekarz? Kto odpowie?

Trzy dziewiątki. Pogotowie!

„Marzec – czarodziej”(piosenka)

Chodzi marzec – czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus-pokus:

i już pączki na patyku,

i już trawka na śnieżniku.

Och, ten marzec – czarodziej!

 

Chodzi marzec czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus – pokus:

słońce rzuca swe błyskotki,

że aż mruczą bazie kotki.

Och, ten marzec – czarodziej!

 

Chodzi marzec czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus – pokus:

przez kałużę skaczą kaczki,

żółte kaczki –  przedszkolaczki.

Och, ten marzec – czarodziej!

 

„Wkrótce wiosna”(piosenka)

Pierwszy obudził się pierwiosnek,

potem chochoły spadły z róż.

Skowronek śpiewem wołał wiosnę,

żeby na pole przyszła już.

 

Ref. Bo zima, bo zima każdemu obrzydła,

niech słońce jej da pstryczka w nos.

Niech wiosnę, niech wiosnę,

przyniosą na skrzydłach,

bociek, jaskółka, szpak i kos.

 

Złoto błysnęło na leszczynach,

zapach obudził senny ul.

Wiosenną orkę chcą zaczynać,

głodne gawrony z pustych pól.

 

 

„Śniadanko baranka”(piosenka)

Królik chrupie marchew,

myszka zjada serek,

kotek pije mleko,

kości je Azorek.

 

Ref. Teraz spytam:

Czy ktoś wie, co baranek je?

Baś, baś, baranku,

chodź na śniadanko,

mam tu dla ciebie

 trawę i sianko.

Nie mów: mee, nie mów: bee

tylko jedz!

 

Misie lubią miodek,

ziarna kurka dziobie,

dzieci kaszkę z mlekiem

zajadają sobie.

 

Ref. Teraz spytam:

Czy ktoś wie, co baranek je?

Baś, baś, baranku,

chodź na śniadanko,

mam tu dla ciebie

 trawę i sianko.

Nie mów: mee, nie mów: bee

tylko jedz!

 

 

luty

,,Zimowe sporty”                               sł.U. Piotrowska; muz. M. Melnicka- Sypko

Sport to zdrowie!-  woła zima.

 Nic nas w domu nie zatrzyma.

Choć mróz szczypie aj, aj, aj.

Nura w zaspę śniegu daj!(2X).

Gdy na stoku szlak przetarty.

Trzeba wybrać się na narty.

I szusować szu, szu, szu.

Nawet jeśli braknie tchu. (2X)

Wzywa tafla lodowiska.

W piruecie łyżwa śliska.

Skok  z obrotem: hop, la, la.

I w hokeja jeszcze gra.

A na sankach saneczkarze

Jadą sami albo w parze.

Pokrzykują hej, hej, hej,

A ty zimny wietrze wiej!

 

,,Przedszkolna Samba”                                 sł. S. Karaszewska; muz. T. Strąk

  1. Brazylijska dżungla, tropikalny gąszcz,

Płynie Amazonka a w niej wielki wąż.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara,

Tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

 Ref. Tańczymy sambę wszyscy razem w kole,

         Brazylijską sambę tańczy całe przedszkole.

  1. Brazylijska dżungla, tropikalny las.

Brazylijska samba niech rozgrzewa nas.

Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara,

Tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.

,,Mroźne marzenia”                                                              sł.i muz. M. Sarnowska

Kiedy zima się zaczyna, wielki mróz idzie.

Myślę wtedy o pingwinach i o Antarktydzie.

Ref. Marzę, żeby Inuitą być.

Pośród gór lodowych sobie żyć.

I w krainie za polarnym kręgiem

jeździć psim zaprzęgiem.

Inny szlak na północ wiedzie, aż za ocean.

Tam polarne są niedźwiedzie, a pingwinów nie ma.

Tam po morzu skutym lodem między górami.

Nikt nie jeździ samochodem, lecz tylko saniami.

Chcę mieć buty z foczej skóry, ciepłe ubranie.

I u stóp lodowej góry w igloo swe mieszkanie.

,, Poznańskie pyry”  wiersz. Aldona Latosik

Na polskiej mapie

zarysu cząstka.

Zachodnia strona

– to Wielkopolska.

W niej miasto Poznań

sprawuje rządy,

Warta kokardą,

wije swe prądy.

-Żaden Poznaniak

nie je kartofli.

W naszych regionach

pyry urosły.

Inne potrawy

się tu nie liczą.

My uwielbiamy

pyruchy z gziką.

Ratusz okala

Starówka z klasą.

Piękne to miejsce,

odwiedzić warto.

Tu się koziołki

za rogi biorą.

Z wieży wychodzą,

z południa porą.

Miasto rozkwita

I region cały.

Z porządku wszyscy

ludzie są znani.

Z dziada pradziada,

się tu oszczędza,

tu nie zagląda

bieda ni nędza.

 

styczeń

„Pory roku”(piosenka)

Cztery pory ma rok cały.

Każda inna, oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach.

Lato w słońcu, jesień w liściach.

 

Ref. Wiosna, lato, jesień, zima.

Cztery pory rok nasz ma.

Każda różne zna zabawy.

Każda w co innego gra.

 

Wiosna lubi rower, piłkę.

Lato – łódki i skakanki.

Jesień – rolki, hulajnogi.

Zima – narty, łyżwy, sanki.

 

Wiosna stawia babki z piasku.

Lato kąpie się w basenie.

Jesień spaceruje w lesie.

Zima w śnieg bałwana zmienia.

 

 

 

„W naszym karmniku”(piosenka)

Nocą wszystko dookoła biały śnieg zasypał.

Przyleciały ptaszki rankiem do karmnika.

– Dajcie nam ziarenek siedem albo sześć.

Brzuszki mamy puste, bo nie ma co jeść.

 

Ref. I skrzydłami machają i dzióbkami stukają –

Stuk! stuk! stuk! Stuk! stuk! stuk!

 

Zaniesiemy ptaszkom zaraz słoninkę, okruszki.

Niech jedzą ze smakiem i napełnią brzuszki.

Bo w naszym karmniku jest wszystko co chcesz.

Cieszą się wróbelki i sikorki też.

 

Ref. Już w karmniku się tłoczą, już skrzydełka furkoczą

Furrr! furrr! furrr! Furrr! furrr! furrr!

 

 

 

„Wszystkie dzieci dobrze wiedzą” (piosenka)

Gdy zabawki porozrzucam, moja mama złości się.

A gdy nie chcę ich pozbierać, wtedy już jest bardzo źle.

A babcia mi pomoże poukładać klocki w mig.

Za to wszystko, Droga babciu, chcę Ci podziękować dziś.

 

Ref. Wszystkie dzieci dobrze wiedzą

I się bardzo szczycą tym,

że do babci i do dziadka

zawsze można iść jak w dym.

Bo dziadkowie oraz babcie,

Choć uwierzyć trudno w to,

Kochają swe wnuczęta

Tak, jak mało kto.

 

Gdy zabawka się zepsuje, tata mało czasu ma.

Dziadek sam ją zreperuje. Naprawioną wnet mi da.

I zabierze mnie na spacer, gdy jest ładny, ciepły dzień.

Za to wszystko, Drogi dziadku, dziś Ci podziękować chcę.

Ref. Wszystkie dzieci dobrze wiedzą…

 

 

„Podziękowanie” (wiersz)

Babciu droga, Babciu miła,

Tyś na rękach mnie nosiła,

I opieką otaczała,

Kiedy byłam całkiem mała.

Dziadku drogi i kochany,

Dałeś świat zaczarowany.

Zabierałeś na spacerki,

 Lub dawałeś mi cukierki.

Dziś dziękuję Wam serdecznie,

Drogi Dziadku, Babciu miła,

Za to, że przy Was bezpiecznie

Cały świat mogę zdobywać!

 

„Domowe roboty” (piosenka)

Kiedy rano gwiazdki zgasną, gdy się tylko robi jasno,

Różne sprzęty wcześnie wstają, swoją pracę zaczynają.

 

Ref. Słychać pisk i słychać szum,

Szuru-buru, plusk i plum. 2x

 

Już żelazko na swej nodze, jeździ gładko jak po lodzie.

A lodówka mruczy sobie: pyszne dzisiaj lody zrobię.

 

Na śniadanie w opiekaczu, zrumienione grzanki skaczą,

A odkurzacz ciężko wzdycha, tyle kurzu się nałykał.

 

Pralka bębnem wciąż obraca, prać skarpetki to nie praca,

Czajnik gwiżdże na kuchence, a suszarka suszy ręce.

 

Jeszcze radio wesolutko, śpiewa nutkę nam za nutką,

Telewizor gada z kąta: Kto tu pięknie tak posprzątał.

 

grudzień

,,Idzie święty Mikołaj”  sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka-Sypko

Idzie święty Mikołaj.

Grudzień go wita ukłonem,

dywan ze śniegu przed nim rozwija,

zdobi choinki zielone.

Idzie święty Mikołaj.

Gwiazdy mrugają przyjaźnie,

mróz nie dokucza, milknie zadymka,

będzie wędrować mu raźniej

Idzie święty Mikołaj.

Dźwięczą sopelki na drzewach,

skaczą bałwanki, tańczą śnieżynki,

a ja piosenkę zaśpiewam.

Idzie święty Mikołaj.

Wszyscy na niego czekamy.

Niesie prezenty i dobre słowa

dla mnie, dla taty, dla mamy.

,,Rozśpiewany blok” sł. D. Gellner, muz. W. Kaleta

  1. Gdy zostaję w domu sam,

wtedy własny koncert mam.

Bo z każdego kącika

wyskakuje muzyka.

Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi,

każda rura śpiewa mi.

W kranie słychać gruby głos

i za ściana kicha ktoś.

            Stuka okno, skrzypią drzwi,

każda rura śpiewa mi.

            Szczeka pies i miauczy kot,

rozśpiewany jest nasz blok.

  1. Gdy zostaję w domu sam,

to z muzyką w berka gram.

Siedzę sobie cichutko,

łapię nutkę za nutką.

Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi

każda rura śpiewa mi.

W kranie słychać gruby głos

i za ściana kicha ktoś.

            Stuka okno, skrzypią drzwi,

każda rura śpiewa mi.

            Szczeka pies i miauczy kot,

rozśpiewany jest nasz blok.

,,Już blisko kolęda”                                       sł. A. Galica ; muz. T. Pabisiak

Gdy w pokoju wyrośnie choinka,’

Łańcuszkami, bombkami zaświeci.

Ref. To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda, że Mikołaj przyjedzie do dzieci.

Hej, kolęda, kolęda!

Gdy opłatek już leży na stole.

Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

Gdy upieką się słodkie makowce

I głos dzwonka z daleka zawoła.

 

 

listopad

,,Teatrzyk cieni” sł. St. Karaszewski, muz. A. Witkowska

  1. Promyk słoneczny świat opromienił

i ścianę zmienił w teatrzyk cieni.

Wystarczy zmyślnie złożyć swe dłonie

a już zajączek po ścianie goni.

Ref. Baw się z nami w teatr słońcem malowany.

Aktorami dłonie dwie każdy może,

jeśli chce, w teatrzyku grać, w teatrzyku przedstawienie dać.

  1. Zbędne kostiumy i dekoracje,

słońce maluje na ścianie akcję!

Zębatą paszczą wilczysko kłapie,

zmykaj zajączku, bo ciebie złapię.

 

,, Gdzie te igły?” sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka-Sypko

  1. Narobili krawcy krzyku

– nie ma igieł w igielniku!

I pobiegli kupić nowe,

bardzo mocne, bo stalowe.

Jeż tłumaczy im, że przecież

igieł mnóstwo jest na świecie.

Gdzie nie spojrzeć wszędzie igły.

Po co z igły robić widły.

Ref. Gdzie te igły? Jak to gdzie?

Na choince znajdziesz je!

I w aptece szukaj też.

I w kompasie –chyba wiesz?

  1. Mówią krawcy:-Naszym zdaniem

jeż z igiełek ma ubranie.

Jeż najeżył się i mruczy:

-Ciągle wszystkich muszę uczyć:

igieł nie mam i nie miałem,

noszę kolce życie całe.

Kolców pełno jest w naturze-

ma je kaktus, mają róże.

,,Szara godzina”  Ewa Szelburg-Zarembina

Szare niebo za oknem.

Szare drzewa w sadzie.

Szary deszcz się wszystkim

szarą mgiełką kładzie.

Szary piesek pod piecem

krótką pali fajkę

i szaremu kotkowi

prawi długą bajkę

 o małej, szarej myszce,

która siedzi w norze

i wcale w ten dzień słotny

na dwór wyjść nie może.

,,Listopadowa piosenka”sł. A Galica, muz. T. Pabisiak

  1. Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa.

I ostatnie złote liście opadają z drzewa.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka ka, kapu, kap.

 

2.Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem.

W parku trzęsą się chochoły, jakby miały dreszcze.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka ka, kapu, kap.

 

3.Pan Listopad swój parasol mocno w ręce trzyma.

I powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka ka, kapu, kap.

 

 

październik

„Jarzynowy wóz”

Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

 

Tu marchew czerwona, kapusta zielona,

rzodkiewek różowe kuleczki,

w słonecznym kolorze słonecznik.

 

Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur turkotał, smaczne rzeczy wiózł.

 

Tu strączki fasoli i bobu do woli,

szpinaku zielona tam fura

i burak pąsowy jak burak.

 

 

„Piosenka sygnalizatora”

Maszerują buty po chodniku,

prawą stroną, grzecznie, w równym szyku

i pytają sygnalizatora

czy przez jezdnię już przechodzić pora.

 

Ref. Jestem z tego dobrze znany,

że wciąż migam światełkami.

Kiedy światło mam zielone,

możesz przejść na drugą stronę.

I spokojnie idź po pasach,

bo na pasach się nie hasa.

A gdy błysnę na czerwono,

stój, nie przechodź, zabroniono!

 

Pan sygnalizator mruga okiem:

czy są jezdnie wąskie czy szerokie,

stoję dla was co dzień jak na warcie,

więc zasady moje pamiętajcie.

 

 

„W kasztanowym mieście”

W kasztanowym mieście wszystko jest z kasztana,

kasztanowe drzewa szumią tu od rana,

kasztanowe chmury płyną ponad miastem,

słońce jest zielone, śmieszne i kolczaste.

 

Ref. Kasztanowy konik,

 kasztanowy bat,

na koniku kasztanowym

 pojedziemy w świat,

na koniku kasztanowym

pojedziemy w świat.

 

W kasztanowym mieście, w kasztanowy ranek,

każdy na śniadanie je kasztanów dzbanek,

a listonosz stary zawsze oczywiście

nosi zamiast listów kasztanowe liście

 

 

„Zbieramy grzyby”

Z wielkim koszem idzie Jesień po lesie.

co w tym koszu pani Jesień nam niesie?

 

Kurki, rydze  i maślaki,

borowiki i kozaki pozbieramy dziś!

 

Poszukamy kurek pod sosną,

nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

 

Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki pozbieramy dziś!

 

Muchomory ominiemy z daleka,

niech muchomor na złe muchy tu czeka.

 

Kurki, rydze i maślaki,

borowiki i kozaki pozbieramy dziś!

Pozbieramy dziś!

 

 

„Kto tu mieszka?”

Kręte ścieżki wiodą nas,

poprzez tajemniczy las.

Hop, hop – echo, jesteś tu?!

Może śpisz w zielonym mchu?

 

Ref. Tutaj norka, tutaj gniazdko,

a tam dziupla w drzewie.

Kto tu mieszka? Kto tu mieszka?

Zaraz wam powiemy!

 

W norce mieszka rudy lis,

w dziupli sowa pisze list.

W gniazdku cicho gwiżdże kos,

dobrze znamy kosa głos!

 

W lesie każdy ma swój dom,

wielki jeleń, mała ćma.

Tam, gdzie dwa zające śpią,

pan leśniczy chatkę ma!

 

 

wrzesień

„Wrzesień – przedszkolak”

Do przedszkola idzie Wrzesień, żeby zostać przedszkolakiem,

a za Wrześniem biegną dzieci: czekaj na nas, nie bądź taki!

Maszeruje razem z dziećmi, ręka w rękę, noga w nogę,

wszystkim wkoło opowiada: przedszkolakiem zostać mogę!

Ref.  Do przedszkola, do przedszkola,

do zabawek i książeczek,

do piosenek i wierszyków,

tu przyjaciół też znajdziecie. (2x)

Pani wita ich przed salą i z uśmiechem drzwi otwiera,

w samą porę, miły Wrześniu, już zostaniesz z nami teraz.

Ma swój znaczek, szafkę w szatni i humorek doskonały,

zna trzy słowa czarodziejskie, z każdej cieszy się pochwały.

 

„Pamiątki z wakacji”

Skąd te śmiechy, skąd te piski? To plecaki i walizki,

zgromadziły się na stacji ,bo już wracać czas z wakacji.

Były w górach i nad morzem, żeglowały po jeziorze,

odwiedziły każdy kątek, teraz wiozą moc pamiątek.

Ref.  Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki,

kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki.

Latawce bez sznurka, wędki składane,

koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane.

Wszyscy dobrze wiedzą o tym, że najmilsze są powroty,

a radości więcej mamy, gdy jedziemy z pamiątkami.

Położymy je w szufladach, będą chętnie opowiadać,

o słoneczku, plaży, lesie, kiedy przyjdzie słotna jesień.

 

„Hymn Państwowy”

Jeszcze Polska nie zginęła,

kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

szablą odbierzemy.

 

Ref.  Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski!

Za twoim przewodem

złączym się z narodem.(2x)

 

 

„Nasza warszawska Syrenka”

Nasza warszawska Syrenka

co noc urządza wyprawę.

Nocy się ciemnej nie lęka,

gdy pragnie zwiedzić Warszawę.

 

Ref. Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach

nad cichym stawem,

dzielnice nowe i Stare Miasto

w naszej Warszawie.

 

Nasza warszawska Syrenka,

Wisłą powraca nad ranem.

Z nią jest wiślana piosenka

i miasto w słońcu skąpane.

 

 

„Pac, gruszka do fartuszka”

Pod owocami zgina się grusza,

wiatr konarami gruszy porusza!

 

Ref. Pac, gruszka,

pac, gruszka,

hop, do fartuszka. 2x

 

Spadają gruszki od soku miękkie,

nad gruszą krążą osa i szerszeń!

 

Ja, choć nie jestem szerszeniem, osą,

też lubię gruszki pachnące rosą!

 

Stanę pod gruszą i w mój fartuszek,

dla wszystkich dzieci nazbieram gruszek!

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close