Muchomorki

rok szkolny 2023/2024

mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk

Paulina Żeberska

j. angielski-Paulina Wnuczko

poniedziałek i środa 10.00- 10.30

gimnastyka korekcyjna-

logopedia- mgr M. Barańczak

czwartek

Co będziemy robić we wrześniu?

Ja i ty – moja grupa – nasze emocje, zmysły, podobieństwa i różnice.

„Muchomory, to my! – w tym roku tak się nazywamy!

Przypominamy zasady korzystania z kącików zainteresowań.

Ustalamy zasady bezpiecznego, radosnego i życzliwego funkcjonowania w grupie na podstawie wartości i kodeksu zachowań.

Zwracamy uwagę na emocje dzieci jak i dorosłych – omawiamy przyczyny ich powstawania oraz próby radzenia sobie z nimi i niwelowania tych niepożądanych.

Zwracamy uwagę  na podobieństwa, które nas łączą ale też na różnice – jesteśmy świadomi, że pomimo tego, każdy z nas jest wartościowy i ważny, że wspólnie możemy tworzyć zgraną grupę.

Rozmawiamy na temat naszych praw i obowiązków na podstawie tekstu z Konwencji o Prawach Dziecka.

Wspomnienia z wakacji

Poznajemy literę „A”, „a” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: Ala, Adam, aparat, lato, alfabet, innych.

Rozmawiamy na temat wakacji – sposobu podróżowania, zwiedzonych miejsc przedstawiając wakacyjne skarby i pamiątki.

Przypominamy mapę Polski i położenie najbardziej znanych miast.

Przedszkolaki na drodze

Kształtujemy nawyki przestrzegania podstawowych zasad ruchu drogowego.

Przypominamy funkcje, jaką pełni policjant, straż miejska, pogotowie.

Rozmawiamy na temat procedury zachowania w razie różnorodnych wypadków, wdrażamy znajomość naszych danych oraz numerów alarmowych.

Idzie jesień przez ogród i sad   

Poznajemy literę „O”, „o” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: Olek, Ola, owoce, osa, ogrody, innych.          

Rozmawiamy na temat owoców i warzyw. Porównujemy ich wnętrze i budowę, kolory.

Wyróżniamy części jadalne warzyw i sposób ich uprawy.

Przypominamy wygląd i nazwy drzew oraz nazwy gatunków jabłoni, gruszy i śliwy.

Przypominamy pracę sadowników i ogrodników.        

 

Rozwijamy zainteresowania słowem pisanym oraz ciekawość czytelniczą.

Wzbogacamy umiejętność słuchania, omawiania, odpowiadania i zadawania pytań, swobody w samorzutnym wyrażaniu myśli, wysuwania prostych wniosków. Rozwijamy myślenie przyczynowo- skutkowe, kształtujemy mowę komunikatywną, tworzymy wypowiedzi poprawne pod względem logicznym i stylistycznym, wzbogacamy zasób słownictwa.

Przypominamy pojęcie sylaba. Poznajemy pojęcie głoska – samogłoska i spółgłoska.

  • Ćwiczymy narządy mowy i aparat słuchowy w czasie zabaw ortofonicznych, logopedycznych i słuchowych.
  • Rozwijamy umiejętności matematyczne – kształtujemy pojęcia dotyczące orientacji w przestrzeni i czasie, rozumienie pojęcia liczby, umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania, klasyfikowania, mierzenia, ważenia.
  • Poznajemy obraz graficzny liczby – cyfry 1, 2.
  • Rozwijamy sprawność ruchową i fizyczną w trakcie pobytu na świeżym powietrzu i w przedszkolu. Korzystamy ze sprzętu sportowego i terenowego.
  • Realizujemy i kontynuujemy założenia i cykle w oparciu o program autorski „Z muzyką i tańcem idę przez świat”. Wzbudzamy zainteresowanie muzyką poznając różnorodne utwory znamienitych kompozytorów muzyki instrumentalnej, rozrywkowej, poważnej, baletowej. Wzbudzamy zainteresowania tańcem. Rozwijamy umiejętności wokalne i pamięć słuchową. Odzwierciedlamy swoje emocje i przeżycia w improwizacjach słownych, wokalnych, instrumentalnych, ruchowych.
  • W oparciu o wprowadzone litery przypominamy instrumenty muzyczne oraz definicje występujące w muzyce i tańcu:
  • – na podstawie litery „a” wyrazy: akordeon, altówka, adagio, alt.
  • – na podstawie litery „o” wyrazy: orkiestra, opera, operetka, obój, oberek.
  • Rozwijamy wyobraźnię plastyczną i wyobraźnię ekspresji twórczej. Poszerzamy doświadczenia związane ze sztuką- poznajemy nowe techniki tworzenia. Interpretujemy muzykę za pomocą form plastycznych.
  • Wzbogacamy wiadomości na temat świata zwierząt i roślin. Poznajemy zależności w świecie przyrody, rozumiemy relacje człowiek– zwierzęta. Zwracamy uwagę na ochronę środowiska poprzez odpowiednie działania.
  • Zwracamy uwagę na kulturalne spożywanie posiłków.

Przestrzegamy wspólnie ustalonych zasad i wartości regulujących współżycie w grupie. Przestrzegamy zasad warunkujących bezpieczeństwo. Nabywamy umiejętności nazywania stanów emocjonalnych, przyczyn ich występowania oraz sposobu radzenia sobie z nimi.

J. ANGIELSKI

REPERTUAR

wrzesień

„Zasady przedszkolaka” – wiersz

Kto chce pani coś powiedzieć, zaśpiewać piosenkę,

wie, że najpierw w górę trzeba unieść rękę.

 

Czarodziejskie słowa: „proszę, przepraszam, dziękuję”,

mówimy jak najczęściej! To nic nie kosztuje.

 

Tak jak co dzień – po zabawie trzeba sprzątnąć salę.

Poustawiać na swych miejscach misie, klocki, lale…

 

Choć na dworze jest pochmurno, dzieci dobrze o tym wiedzą,

że od razu jest przyjemniej, gdy miłego coś powiedzą.

 

Nie lubimy hałasować, bo od tego boli głowa.

Gdy głośno krzyczymy, innych dzieci nie słyszymy.

 

Każdy pewnie o tym wie: stolik z krzesłem lubią się.

My ich tajemnicę znamy – krzesło zawsze przysuwamy.

 

Stoi kosz w kącie sali i czeka na dzieci.

Zawsze chętnie im się chwali, że lubi jeść śmieci.

 

Przed jedzeniem, po zabawie trzeba dobrze umyć ręce.

Nie chlapiemy się, bo chcemy, by porządek był w łazience.

Barbara Szelągowska

♦♦♦

„Znowu w przedszkolu” – piosenka

  1. Gdy odejdzie słoneczne, ciepłe lato i wakacje już skończą się,

wrócą dzieci do przedszkola, bo w przedszkolu fajnie jest.

Ref.: W naszym przedszkolu zawsze jest wesoło,

w naszym przedszkolu miło płynie czas.

Dzieci są zawsze radosne, szczęśliwe,

więc tu z chęcią wraca każdy z nas.

  1. Poznajemy literki i cyferki i wierszyków uczymy się.

I śpiewamy i tańczymy, tu jest piękny każdy dzień.

  1. Tutaj zawsze koledzy, koleżanki tak radośnie witają mnie.

Co dzień świetnie się bawimy – czy gdzieś będzie lepiej? Nie!

słowa i muzyka Jolanta Kucharczyk

♦♦♦

„Nasze hobby” – wiersz

Z mamą jeżdżę na rowerze, razem z tatą w kosza gram.

Razem z dziadkiem zbieram znaczki, dzięki babci kwiatki znam!

 

Ania z grupy gra na flecie, wszystkie nutki dobrze zna.

Bartek dinozaury zbiera, chyba sto figurek ma.

 

Kasia grywa z wujkiem w szachy, bardzo lubi też planszówki.

Antek woli samochody, zbiera z siostrą wyścigówki.

 

Hania ptaki obserwuje, z tatą karmnik zbudowała.

Ola będzie podróżniczką! Do Afryki lecieć chciała.

Barbara Szelągowska

♦♦♦

„Mam sześć lat” – piosenka

Ref.: Ja mam sześć lat, ty masz sześć lat, a wokół nas niezwykły świat.

I tyle różnych przygód co dzień, ile tylko wymarzę sobie.

 

  1. Pojadę w podróż dookoła świata,

by zwiedzić inne kraje i poznać innych ludzi,

przepłynąć wszystkie oceany i wspiąć się na najwyższe góry.

  1. Mateusz mówi, że ciągle się nudzi,

Ola się o coś gniewa i płacze i marudzi.

Ja pływam w morzu z delfinami, buduję wigwam z Indianami.

  1. Statek zabierze mnie na piękne wyspy,

samolot gdzieś daleko, gdzieś na nieznajome lądy.

Ja się nie martwię i nie smucę, ja wciąż wyruszam po przygody.

słowa i muzyka Jolanta Kucharczyk

♦♦♦

„Zły humorek” – wiersz

Jestem dzisiaj  zła jak osa! Złość mam w oczach i we włosach!

Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego? Nie wiem sama. Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam i pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą, nadepnęłam psu na ogon.

Nawet go nie przeprosiłam – taka zła okropnie byłam!

Mysz wyjrzała z mysiej nory: – Co to znowu za humory?

Zawołałam: – Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa!

Potrąciłam stół i krzesło – co mam zrobić by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze, wpakowałam się w kałużę.

Widać, że mi złość nie służy, skoro wpadłam do kałuży.

Siedzę w błocie, patrzę wkoło, wcale nie jest mi wesoło.

Nagle… Co to? Ktoś przystaje. Patrzcie! Rękę mi podaje!

To ktoś mały, tam ktoś duży – wyciągają mnie z kałuży.

Przyszedł pies i siadł koło mnie, kocur się przytulił do mnie.

Mysz podała mi chusteczkę: – Pobrudziłaś się troszeczkę!

Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam!

Pewnie w błocie gdzieś została – nie, nie będę jej szukała!

D. Gellner

♦♦♦

„Pamiątki z wakacji” – wiersz

Skąd te śmiechy, skąd te piski?

To plecaki i walizki zgromadziły się na stacji,

bo już wracać czas z wakacji.

Były w górach i nad morzem, żeglowały po jeziorze.

Odwiedziły każdy kątek, teraz wiozą moc pamiątek.

 

Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki,

kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki.

Latawce bez sznurka, wędki składane,

koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane.

 

Wszyscy dobrze wiedzą o tym, że najmilsze są powroty.

A radości więcej mamy, gdy jedziemy z pamiątkami.

Położymy je w szufladach, będą chętnie opowiadać:

o słoneczku, plaży, lesie, kiedy przyjdzie słotna jesień.

Urszula Piotrowska

♦♦♦

„Czuję świat” – piosenka

  1. Codziennie widzę świat i słyszę jak rośnie kwiat.

Gdy pójdę w góry, poczuję, jak pachnie wiatr – mmmmm.

I lody zjem ze trzy i dotknę chłodnej mgły,

bo widzę, słyszę czuję, smakuję, dotykam!

Ref.: Moje oczy widzą świat w kolorach, barw chyba sto.

Moje uszy słyszą to, co muszą i co chcą.

A mój nosek wącha, wącha, wącha, w buźce czuję smak.

A gdy dotknę czegoś tu i tam, to już wiem, jakie szczęście mam!

  1. Codziennie patrzę w krąg i słyszę, jak brzęczy bąk.

A w kuchni pachną ciasteczka z maminych rąk – mmmmmm.

Smak pyszny: mniam, mniam, mniam, już dłonie w ciastkach mam,

bo widzę, słyszę czuję, smakuję, dotykam!

słowa i muzyka:  K. Gowik

♦♦♦

Żegnaj lato” – wiersz

Bledną płatki kwiatkom, wiatr kasztany gubi.

 Jesień idzie z mżawką, niesie nam szarugi.

żegnaj złote lato – któż by cie nie lubił.

 Listek polnej koniczyny daj nam na pamiątkę,

niech przypomni w czasie zimy wodę, las i łąkę.

K.Wodnicka

♦♦♦

„Na pomoc” – wiersz

Gdy przytrafi się wypadek, wiem, co trzeba zrobić.

Nauczyła mnie mama, do kogo zadzwonić.

Gdy się zderzą samochody, okradną Alicję

– 997 stukam i dzwonię na policję.

Widać z okna ogień, chmurę jak noc czarną

– 998 stukam i wzywam straż pożarną.

Gdy ktoś złamie rękę, nogę, albo się skaleczy

– 999, to numer, gdzie pan doktor leczy.

A gdy w domu czasem potrzebuję pomocy

– do babci mogę dzwonić rano, wieczorem i w nocy.

I.R. Salach

♦♦♦

Każdy chciałby być kierowcą”- piosenka

  1. Tyle samochodów jeździ po ulicach,

a każdy kierowca świetnie zna przepisy.

My zasady ruchu też już dobrze znamy,

bo jako piesi po drogach się poruszamy.

Ref.:  Wiemy, że światło czerwone znaczy: stop!

Zielone zaś – możesz iść!

Znaki drogowe trzeba znać, by bezpiecznym być!

  1. Gdy już będę duży, kierowcą zostanę

i przepisy ruchu poznam doskonale.

Będę miał samochód, no i prawo jazdy

jak mama, tata i ciocia, wujek i dziadek.

słowa i muzyka: J. Kucharczyk

♦♦♦

„Kolorowe znaki” – wiersz

Idąc na spacer ze swoim tatą mały przedszkolak był nieswój taki,

nie wiedział bowiem,

 dlaczego stoją na wszystkich drogach te dziwne znaki.

Na jednej nóżce, tak jak bociany: trójkąty, koła, romby, kwadraty…

Każdy z nich barwnie pomalowany, więc postanowił spytać się taty.

Tatusiu, powiedz, czemu na drogach po obu stronach są ustawione

te dziwne znaki w różnych kolorach: żółte, niebieskie, białe, czerwone?

Widzisz mój synki – słyszy odpowiedź – znaki dla Ciebie tak zagadkowe

wszyscy kierowcy znają na pamięć, bo są to właśnie znaki drogowe.

Ich kształt i barwa oraz rysunek namalowany na znaku tarczy

na wszystkich drogach całego świata zawsze i wszędzie to samo znaczy.

Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym, z rysunkiem czarnym mówią:

„Uważaj na mój rysunek!” I są to znaki ostrzegawcze.

Te duże koła z brzegiem czerwonym, które z daleka widać od razu,

„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym, bo są to znaki zakazu.

Mniejsze zaś koła, z niebieską twarzą i białą strzałką,

mówią stanowczo: „Jedź, jak ci każę!” Dlatego są to znaki nakazu.

A  prostokąty oraz kwadraty, te z tłem niebieskim, stojące z gracją,

informacyjne są to znaki, bo zawsze służą informacją.

Wiesz już, dlaczego duzi i mali znaki drogowe widują co dzień?

Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:

każdy kierowca i każdy przechodzień.

Krzysztof Wiśniewski

♦♦♦

Koszyk pełen witamin” – wiersz

Idzie po sadzie, ogrodzie i lesie,

kosz ogromny ze sobą niesie.

To Pani Jesień przemierza świat i bardzo się spieszy.

 

Niesie z dumą ogromny kosz,

który doceni każdy smakosz.

W nim skrywa się to, co dobre i zdrowe,

smaczne, soczyste i kolorowe.

 

Kosz z kalafiorami, selerami i porami,

malinami, śliwkami, orzechami i jabłkami.

Kosz witamin, niczym natury pełna apteka,

na każdego dziś w przedszkolu czeka.

Klaudia Cebula

♦♦♦

„Dary jesieni” – piosenka

  1. Jesień już się rozgościła w sadzie i ogrodzie,

słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.

Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.

Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.

Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,

pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. / bis

  1. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale

i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.

Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,

lecz obfite plony z sadu zebrać trzeba.

  1. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone

i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.

A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,

więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.

słowa i muzyka: J. Kucharczyk

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close