rok szkolny 2023/2024
mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk
Paulina Żeberska
♥
j. angielski-Paulina Wnuczko
poniedziałek i środa 10.00- 10.30
♥
gimnastyka korekcyjna-
♥
logopedia- mgr M. Barańczak
czwartek
♥
Co będziemy robić we wrześniu?
Ja i ty – moja grupa – nasze emocje, zmysły, podobieństwa i różnice.
„Muchomory, to my! – w tym roku tak się nazywamy!
Przypominamy zasady korzystania z kącików zainteresowań.
Ustalamy zasady bezpiecznego, radosnego i życzliwego funkcjonowania w grupie na podstawie wartości i kodeksu zachowań.
Zwracamy uwagę na emocje dzieci jak i dorosłych – omawiamy przyczyny ich powstawania oraz próby radzenia sobie z nimi i niwelowania tych niepożądanych.
Zwracamy uwagę na podobieństwa, które nas łączą ale też na różnice – jesteśmy świadomi, że pomimo tego, każdy z nas jest wartościowy i ważny, że wspólnie możemy tworzyć zgraną grupę.
Rozmawiamy na temat naszych praw i obowiązków na podstawie tekstu z Konwencji o Prawach Dziecka.
Wspomnienia z wakacji
Poznajemy literę „A”, „a” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: Ala, Adam, aparat, lato, alfabet, innych.
Rozmawiamy na temat wakacji – sposobu podróżowania, zwiedzonych miejsc przedstawiając wakacyjne skarby i pamiątki.
Przypominamy mapę Polski i położenie najbardziej znanych miast.
Przedszkolaki na drodze
Kształtujemy nawyki przestrzegania podstawowych zasad ruchu drogowego.
Przypominamy funkcje, jaką pełni policjant, straż miejska, pogotowie.
Rozmawiamy na temat procedury zachowania w razie różnorodnych wypadków, wdrażamy znajomość naszych danych oraz numerów alarmowych.
Idzie jesień przez ogród i sad
Poznajemy literę „O”, „o” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: Olek, Ola, owoce, osa, ogrody, innych.
Rozmawiamy na temat owoców i warzyw. Porównujemy ich wnętrze i budowę, kolory.
Wyróżniamy części jadalne warzyw i sposób ich uprawy.
Przypominamy wygląd i nazwy drzew oraz nazwy gatunków jabłoni, gruszy i śliwy.
Przypominamy pracę sadowników i ogrodników.
Rozwijamy zainteresowania słowem pisanym oraz ciekawość czytelniczą.
Wzbogacamy umiejętność słuchania, omawiania, odpowiadania i zadawania pytań, swobody w samorzutnym wyrażaniu myśli, wysuwania prostych wniosków. Rozwijamy myślenie przyczynowo- skutkowe, kształtujemy mowę komunikatywną, tworzymy wypowiedzi poprawne pod względem logicznym i stylistycznym, wzbogacamy zasób słownictwa.
Przypominamy pojęcie sylaba. Poznajemy pojęcie głoska – samogłoska i spółgłoska.
- Ćwiczymy narządy mowy i aparat słuchowy w czasie zabaw ortofonicznych, logopedycznych i słuchowych.
- Rozwijamy umiejętności matematyczne – kształtujemy pojęcia dotyczące orientacji w przestrzeni i czasie, rozumienie pojęcia liczby, umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania, klasyfikowania, mierzenia, ważenia.
- Poznajemy obraz graficzny liczby – cyfry 1, 2.
- Rozwijamy sprawność ruchową i fizyczną w trakcie pobytu na świeżym powietrzu i w przedszkolu. Korzystamy ze sprzętu sportowego i terenowego.
- Realizujemy i kontynuujemy założenia i cykle w oparciu o program autorski „Z muzyką i tańcem idę przez świat”. Wzbudzamy zainteresowanie muzyką poznając różnorodne utwory znamienitych kompozytorów muzyki instrumentalnej, rozrywkowej, poważnej, baletowej. Wzbudzamy zainteresowania tańcem. Rozwijamy umiejętności wokalne i pamięć słuchową. Odzwierciedlamy swoje emocje i przeżycia w improwizacjach słownych, wokalnych, instrumentalnych, ruchowych.
- W oparciu o wprowadzone litery przypominamy instrumenty muzyczne oraz definicje występujące w muzyce i tańcu:
- – na podstawie litery „a” wyrazy: akordeon, altówka, adagio, alt.
- – na podstawie litery „o” wyrazy: orkiestra, opera, operetka, obój, oberek.
- Rozwijamy wyobraźnię plastyczną i wyobraźnię ekspresji twórczej. Poszerzamy doświadczenia związane ze sztuką- poznajemy nowe techniki tworzenia. Interpretujemy muzykę za pomocą form plastycznych.
- Wzbogacamy wiadomości na temat świata zwierząt i roślin. Poznajemy zależności w świecie przyrody, rozumiemy relacje człowiek– zwierzęta. Zwracamy uwagę na ochronę środowiska poprzez odpowiednie działania.
- Zwracamy uwagę na kulturalne spożywanie posiłków.
Przestrzegamy wspólnie ustalonych zasad i wartości regulujących współżycie w grupie. Przestrzegamy zasad warunkujących bezpieczeństwo. Nabywamy umiejętności nazywania stanów emocjonalnych, przyczyn ich występowania oraz sposobu radzenia sobie z nimi.
♥
J. ANGIELSKI
♥
REPERTUAR
wrzesień
„Zasady przedszkolaka” – wiersz
Kto chce pani coś powiedzieć, zaśpiewać piosenkę,
wie, że najpierw w górę trzeba unieść rękę.
Czarodziejskie słowa: „proszę, przepraszam, dziękuję”,
mówimy jak najczęściej! To nic nie kosztuje.
Tak jak co dzień – po zabawie trzeba sprzątnąć salę.
Poustawiać na swych miejscach misie, klocki, lale…
Choć na dworze jest pochmurno, dzieci dobrze o tym wiedzą,
że od razu jest przyjemniej, gdy miłego coś powiedzą.
Nie lubimy hałasować, bo od tego boli głowa.
Gdy głośno krzyczymy, innych dzieci nie słyszymy.
Każdy pewnie o tym wie: stolik z krzesłem lubią się.
My ich tajemnicę znamy – krzesło zawsze przysuwamy.
Stoi kosz w kącie sali i czeka na dzieci.
Zawsze chętnie im się chwali, że lubi jeść śmieci.
Przed jedzeniem, po zabawie trzeba dobrze umyć ręce.
Nie chlapiemy się, bo chcemy, by porządek był w łazience.
Barbara Szelągowska
♦♦♦
„Znowu w przedszkolu” – piosenka
- Gdy odejdzie słoneczne, ciepłe lato i wakacje już skończą się,
wrócą dzieci do przedszkola, bo w przedszkolu fajnie jest.
Ref.: W naszym przedszkolu zawsze jest wesoło,
w naszym przedszkolu miło płynie czas.
Dzieci są zawsze radosne, szczęśliwe,
więc tu z chęcią wraca każdy z nas.
- Poznajemy literki i cyferki i wierszyków uczymy się.
I śpiewamy i tańczymy, tu jest piękny każdy dzień.
- Tutaj zawsze koledzy, koleżanki tak radośnie witają mnie.
Co dzień świetnie się bawimy – czy gdzieś będzie lepiej? Nie!
słowa i muzyka Jolanta Kucharczyk
♦♦♦
„Nasze hobby” – wiersz
Z mamą jeżdżę na rowerze, razem z tatą w kosza gram.
Razem z dziadkiem zbieram znaczki, dzięki babci kwiatki znam!
Ania z grupy gra na flecie, wszystkie nutki dobrze zna.
Bartek dinozaury zbiera, chyba sto figurek ma.
Kasia grywa z wujkiem w szachy, bardzo lubi też planszówki.
Antek woli samochody, zbiera z siostrą wyścigówki.
Hania ptaki obserwuje, z tatą karmnik zbudowała.
Ola będzie podróżniczką! Do Afryki lecieć chciała.
Barbara Szelągowska
♦♦♦
„Mam sześć lat” – piosenka
Ref.: Ja mam sześć lat, ty masz sześć lat, a wokół nas niezwykły świat.
I tyle różnych przygód co dzień, ile tylko wymarzę sobie.
- Pojadę w podróż dookoła świata,
by zwiedzić inne kraje i poznać innych ludzi,
przepłynąć wszystkie oceany i wspiąć się na najwyższe góry.
- Mateusz mówi, że ciągle się nudzi,
Ola się o coś gniewa i płacze i marudzi.
Ja pływam w morzu z delfinami, buduję wigwam z Indianami.
- Statek zabierze mnie na piękne wyspy,
samolot gdzieś daleko, gdzieś na nieznajome lądy.
Ja się nie martwię i nie smucę, ja wciąż wyruszam po przygody.
słowa i muzyka Jolanta Kucharczyk
♦♦♦
„Zły humorek” – wiersz
Jestem dzisiaj zła jak osa! Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama. Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam i pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą, nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam – taka zła okropnie byłam!
Mysz wyjrzała z mysiej nory: – Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa!
Potrąciłam stół i krzesło – co mam zrobić by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze, wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy, skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło, wcale nie jest mi wesoło.
Nagle… Co to? Ktoś przystaje. Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży – wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie, kocur się przytulił do mnie.
Mysz podała mi chusteczkę: – Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam!
Pewnie w błocie gdzieś została – nie, nie będę jej szukała!
D. Gellner
♦♦♦
„Pamiątki z wakacji” – wiersz
Skąd te śmiechy, skąd te piski?
To plecaki i walizki zgromadziły się na stacji,
bo już wracać czas z wakacji.
Były w górach i nad morzem, żeglowały po jeziorze.
Odwiedziły każdy kątek, teraz wiozą moc pamiątek.
Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki,
kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki.
Latawce bez sznurka, wędki składane,
koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane.
Wszyscy dobrze wiedzą o tym, że najmilsze są powroty.
A radości więcej mamy, gdy jedziemy z pamiątkami.
Położymy je w szufladach, będą chętnie opowiadać:
o słoneczku, plaży, lesie, kiedy przyjdzie słotna jesień.
Urszula Piotrowska
♦♦♦
„Czuję świat” – piosenka
- Codziennie widzę świat i słyszę jak rośnie kwiat.
Gdy pójdę w góry, poczuję, jak pachnie wiatr – mmmmm.
I lody zjem ze trzy i dotknę chłodnej mgły,
bo widzę, słyszę czuję, smakuję, dotykam!
Ref.: Moje oczy widzą świat w kolorach, barw chyba sto.
Moje uszy słyszą to, co muszą i co chcą.
A mój nosek wącha, wącha, wącha, w buźce czuję smak.
A gdy dotknę czegoś tu i tam, to już wiem, jakie szczęście mam!
- Codziennie patrzę w krąg i słyszę, jak brzęczy bąk.
A w kuchni pachną ciasteczka z maminych rąk – mmmmmm.
Smak pyszny: mniam, mniam, mniam, już dłonie w ciastkach mam,
bo widzę, słyszę czuję, smakuję, dotykam!
słowa i muzyka: K. Gowik
♦♦♦
„Żegnaj lato” – wiersz
Bledną płatki kwiatkom, wiatr kasztany gubi.
Jesień idzie z mżawką, niesie nam szarugi.
żegnaj złote lato – któż by cie nie lubił.
Listek polnej koniczyny daj nam na pamiątkę,
niech przypomni w czasie zimy wodę, las i łąkę.
K.Wodnicka
♦♦♦
„Na pomoc” – wiersz
Gdy przytrafi się wypadek, wiem, co trzeba zrobić.
Nauczyła mnie mama, do kogo zadzwonić.
Gdy się zderzą samochody, okradną Alicję
– 997 stukam i dzwonię na policję.
Widać z okna ogień, chmurę jak noc czarną
– 998 stukam i wzywam straż pożarną.
Gdy ktoś złamie rękę, nogę, albo się skaleczy
– 999, to numer, gdzie pan doktor leczy.
A gdy w domu czasem potrzebuję pomocy
– do babci mogę dzwonić rano, wieczorem i w nocy.
I.R. Salach
♦♦♦
„Każdy chciałby być kierowcą”- piosenka
- Tyle samochodów jeździ po ulicach,
a każdy kierowca świetnie zna przepisy.
My zasady ruchu też już dobrze znamy,
bo jako piesi po drogach się poruszamy.
Ref.: Wiemy, że światło czerwone znaczy: stop!
Zielone zaś – możesz iść!
Znaki drogowe trzeba znać, by bezpiecznym być!
- Gdy już będę duży, kierowcą zostanę
i przepisy ruchu poznam doskonale.
Będę miał samochód, no i prawo jazdy
jak mama, tata i ciocia, wujek i dziadek.
słowa i muzyka: J. Kucharczyk
♦♦♦
„Kolorowe znaki” – wiersz
Idąc na spacer ze swoim tatą mały przedszkolak był nieswój taki,
nie wiedział bowiem,
dlaczego stoją na wszystkich drogach te dziwne znaki.
Na jednej nóżce, tak jak bociany: trójkąty, koła, romby, kwadraty…
Każdy z nich barwnie pomalowany, więc postanowił spytać się taty.
Tatusiu, powiedz, czemu na drogach po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach: żółte, niebieskie, białe, czerwone?
Widzisz mój synki – słyszy odpowiedź – znaki dla Ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć, bo są to właśnie znaki drogowe.
Ich kształt i barwa oraz rysunek namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym, z rysunkiem czarnym mówią:
„Uważaj na mój rysunek!” I są to znaki ostrzegawcze.
Te duże koła z brzegiem czerwonym, które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym, bo są to znaki zakazu.
Mniejsze zaś koła, z niebieską twarzą i białą strzałką,
mówią stanowczo: „Jedź, jak ci każę!” Dlatego są to znaki nakazu.
A prostokąty oraz kwadraty, te z tłem niebieskim, stojące z gracją,
informacyjne są to znaki, bo zawsze służą informacją.
Wiesz już, dlaczego duzi i mali znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień.
Krzysztof Wiśniewski
♦♦♦
„Koszyk pełen witamin” – wiersz
Idzie po sadzie, ogrodzie i lesie,
kosz ogromny ze sobą niesie.
To Pani Jesień przemierza świat i bardzo się spieszy.
Niesie z dumą ogromny kosz,
który doceni każdy smakosz.
W nim skrywa się to, co dobre i zdrowe,
smaczne, soczyste i kolorowe.
Kosz z kalafiorami, selerami i porami,
malinami, śliwkami, orzechami i jabłkami.
Kosz witamin, niczym natury pełna apteka,
na każdego dziś w przedszkolu czeka.
Klaudia Cebula
♦♦♦
„Dary jesieni” – piosenka
- Jesień już się rozgościła w sadzie i ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie. / bis
- Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać trzeba.
- Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
słowa i muzyka: J. Kucharczyk