rok szkolny 2024/2025
mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk
mgr Barbara Tyczyńska
♥
j. angielski-
♥
Co będziemy robić w październiku?
Temat kompleksowy: Kolory Jesieni w parku
– prezentacja wybranych ptaków przygotowujących się na zimę; nasłuchiwanie śpiewu ptaków i próby ich rozpoznawania,
-wyszukiwanie okazów przyrody (jarzębina, kasztany ,żołędzie,orzechy, liście na sygnał nauczyciela; klasyfikowanie, nazywanie faktury/kształtu/koloru. Rozpoznawanie za pomocą dotyku i próby ich nazywania,
-pobudzanie kreatywności dzieci z wykorzystaniem okazów przyrody i materiałów plastycznych,
-prezentacja leśnych zwierząt przygotowujących się na nadejście zimy,
-rozwijanie mowy poprzez dostrzeganie piękna przyrody i jej wartości. Układanie prostych rytmów z kasztanów i żołędzi.
Temat kompleksowy: Jesień w lesie
– prezentacja wybranych grzybów jadalnych (borowik, kurka, pieczarka) omówienie budowy grzyba (kapelusz, nóżka),
-prezentacja grzybów niejadalnych/trujących (muchomor) i uświadomienie zagrożeń dla zdrowia człowieka a walorów żywieniowych dla zwierząt,
– nasłuchiwanie jesiennych dźwięków (deszcz, wiatr, szum liści ,…..)i próby ich odtworzenia podczas wykonywania grzechotek dźwiękowych,
– zapoznanie z rodzajami drzew (iglaste i liściaste), porównywanie ich wyglądu, wskazywanie różnic, podawanie informacji, które drzewa nie zrzucają liści na zimę, oglądnie liści przez lupę,
– wyszukiwanie drzew iglastych i liściastych w otoczeniu przedszkola; wskazywanie różnic między drzewem a krzewem (określenia przeciwieństw: mały-duży).
Temat kompleksowy: Jesień w ogrodzie i polu
–prezentacja wybranych jesiennych kwiatów; omówienie barwy, zapachu, nazywanie ich,
-zorganizowanie ekspozycji warzyw w kąciku przyrody, rozpoznawanie i nazywanie okazów, rozmowa o kolorach i kształtach na podstawie wierszyka: „Na straganie”,
-od ziarenka do bochenka; zapoznanie z procesem powstawania chleba,
– muzyczne ziarenka; wykorzystanie materiałów sypkich do wykonania instrumentów dźwiękowych( mak, ryż, fasola, zboże),
-rozwiązywanie zagadek o owocach i warzywach; pobudzanie zmysłu wzroku smaku i węchu podczas wykonywania sałatki owocowej.
Temat kompleksowy: Dbamy o zdrowie jesienią
– utrwalenie wiadomości o warzywach i wartościach odżywczych (witaminy)
– utrwalenie wiadomości o owocach, zabawy rywalizacyjne podczas sortowania owoców i warzyw,
– omówienie sposobów przechowywania owoców i warzyw; mrożonki, suszone, przetwory,
– uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie poprzez noszenie ubrania adekwatnie do pory roku; nazywanie i klasyfikowanie ubrań,
– nazywanie elementów pogody jesiennej; wprowadzenie kalendarza pogody w danym dniu.
Temat kompleksowy: Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych
– zapoznanie z sygnalizacją świetlną,oznakowanymi miejscami przechodzenia przez jezdnię; utrwalenie poznanych figur geometrycznych,
– przypomnienie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy oraz podczas spacerów na terenie i wokół przedszkola.
♥
J. ANGIELSKI
♥
REPERTUAR
październik
„Kolorowe listki”
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.
♦♦♦
Malowała jesień sł.Monika Kluza muz.Mateusz Kluza
1.W parku dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Lecą nam na głowę liście kolorowe, kasztanowy z drzewa pada grad.
Ref. To jesień pędzlem malowała, złote farby od lata dostała,
w deszczu je mieszała, z wiatrem je suszyła, z mgłą je rozwiesiła.
2.W sadzie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Mienią się jabłuszka żółte i czerwone, fioletowe śliwki zbierać czas.
3.W lesie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Wszędzie rosną grzyby smaczne i pachnące, wiewióreczki skaczą tu i tam.
♦♦♦
Maszynista Zuch- Dorota Kluska
Mknie po torach pociąg uuu, uuu.
Pasażerów wiezie chyba stu.
Każdy z nich dojedzie, tam gdzie chce.
Nagle maszynista woła nie!
Ref. Coś tam stuka w górze: stuk stuk stuk.
Coś tam puka w dole: puk puk puk.
Maszynista to jest wielki zuch.
Znowu cały pociąg wprawił w ruch.
wrzesień
„Jesteśmy Jagódki” – piosenka
- Jesteśmy Jagódki, małe Jagódeczki,
pięknie się kłaniamy, pięknie się witamy.
- Mieszkamy w przedszkolu, w jagódkowej sali,
jesteśmy radośni, jesteśmy wspaniali.
- Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
spodnie i sukienki są seledynowe.
- W rączki swe klaszczemy, nóżkami tupiemy,
główkami kręcimy, oczkami mrużymy.
- Rączki podam obie drugiej Jagódeczce,
kółeczko zrobimy – ładnie zatańczymy.
- Lubimy Przedszkole imienia Lecha,
tutaj się bawimy, tutaj się uczymy.
na podstawie melodii „Łowiczanka jestem”
z repertuaru Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze,
słowa Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk
♦♦♦
„Przedszkolaki rozrabiaki” – wiersz
Dziś w przedszkolu wielka draka :
Michał biegał na bosaka, Tomek robił dziwne miny.
Olek schował się do szafki, Wojtek nie chciał zejść z huśtawki.
Kasia się kłóciła z Alą, Grzesiu przebił duży balon.
A gdy była krótka drzemka, Jasiu ciągle budził Przemka.
Krzyś wydłubał puch z poduszki i udawał, że je kluski.
A ja, Ewa i Gabrysia karmiłyśmy razem misia,
ale on nie wiedzieć czemu nie chciał jeść pysznego dżemu.
Ale mamo, tato – fajnie było! Wcale nam się nie nudziło!
Tylko żal mi naszej pani, bo… od tego wszystkiego głowa ją bardzo boli…
Urszula Kozłowska
♦♦♦
„Śpiewanka przedszkolaka”– piosenka
1.Do przedszkola co dzień rano idę z tatą albo z mamą.
W szatni daję im całusa i do szatni szybko ruszam.
Ref.: Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki.
Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.
2.Pani śpiewa nam piosenki, a my na cymbałkach gramy.
Malujemy malowanki, wieżę z klocków układamy.
3.Do ogródka wychodzimy, w chowanego się bawimy.
A na obiad wszystko zjemy, bo urosnąć duzi chcemy.
♦♦♦
„Kolorowe kredki”– piosenka
Ref.: Kolorowe kredki w pudełeczku noszę,
kolorowe kredki bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki kiedy je poproszę
narysują wszystko to, co chcę.
- Narysują domek i na płocie kota
i wesołe słonko na pochmurne dni.
A gdy w kosmos lecieć przyjdzie nam ochota,
prawdziwą rakietę narysują mi.
- Kiedy jestem smutny zawsze mnie pocieszą:
siadamy przy stole i one i ja.
Rysują cudaki , małpkę taką śmieszną,
słonia na huśtawce i w rakiecie lwa.
♦♦♦
„Wesoła zabawa”– piosenka
- Jak przyjemnie i wesoło, gdy maluchy idą wkoło,
nóżka lewa, nóżka prawa, jaka miła to zabawa.
Ref.: Hop, hop, tra, la, la.
Tańczę, gdy muzyka gra. / bis
- Przyszła pora na klaskanie, aż się dziwią wszystkie panie,
rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.
- Teraz pięknie się kłaniamy, naszą panią pozdrawiamy,
rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.
słowa i muzyka D. i K. Jagiełło
♦♦♦
„Jesień”– wiersz
Do przedszkola przyszła jesień z rozwianymi warkoczami.
Za nią dreptał rudy wrzesień, niosąc koszyk z kasztanami.
– Chodźcie do nas mili goście! – zawołały ich maluchy.
– Tylko z sobą nie przynoście chłodu i jesiennej pluchy!
Jesień rzekła: – Zanim deszcze mnie zamienią w szarą słotę,
będę z wami tańczyć jeszcze w mojej pięknej sukni złotej.
Póki na mych warkoczach babie lato wciąż się mieni,
smyki mogą w słońcu brykać, więc… nie bójcie się jesieni.
Urszula Kozłowska
♦♦♦
„Jesienne skarby”- wiersz
Kolorowe liście mam, piękny bukiet zrobię sam.
Widzę też kasztany wszędzie, z nich tu zaraz ludzik będzie.
Z jarzębiny sznur korali podaruję lalce Ali.
♦♦♦
„Już opadły liście” – piosenka
- Już opadły liście, wiatr wesoło gra.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
- Z liści bukiet w ręku każde z nas już ma.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
- Kolorowy listek każdy w rękach ma.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
♦♦♦
„Liście w parku” – piosenka
- W parku wszędzie liście, liście kolorowe.
Spadają na trawę, spadają na głowę.
- Zbiera je Anetka, zbiera Karolina.
Nagle wietrzyk psotny powiewać zaczyna.
- Zatańczyły dzieci wkoło, wesoło się śmieją.
Świetna to zabawa z wiatrem i jesienią.
słowa i muzyka Bożena Forma