rok szkolny 2024/2025
mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk
mgr Barbara Tyczyńska
♥
j. angielski- Paulina Wnuczko
poniedziałek i środa 9- 9.15
♥
rytmika-
poniedziałek 9.15- 9.30
♥
Co będziemy robić w grudniu?
Tydzień I Czyńmy dobro
- nauka rozróżniania podstawowych emocji i wyrażania uczuć, rozwijanie umiejętności rozumienia zasad i reguł różnych gier i zabaw, wspieranie empatii i zrozumienia potrzeb innych dzieci
- nabywanie umiejętności określania swoich pragnień, budowanie prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia, promowanie kultury wzajemnego szacunku i pomagania innym
- używanie określeń: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy, stymulowanie aktywności fizycznej, kształtowanie umiejętności skupienia uwagi, rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej – wykonanie pracy technicznej
- zapoznanie z ciekawostkami dotyczącymi śniegu, rozwijanie sprawności manualnej, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie
- zapoznanie z dniem górnika ( skarby wydobywane spod ziemi i atrybuty jego pracy i munduru okolicznościowego)oraz zwyczajem mikołajkowym, rozwijanie kreatywności, wyobraźni i ekspresji ruchowej, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
Tydzień II Odczytaj wiadomość
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji po minach, rozwijanie umiejętności komunikacji niewerbalnej, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- poznanie zawodu listonosza, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształtowanie umiejętności prawidłowej artykulacji, rozwijanie umiejętności komunikacji werbalnej w grupie
- poznanie sposobów płacenia za zakupy, doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych potrzeb
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania zwierząt i nazywania ich, rozwijanie zainteresowania przyrodą, kształtowanie odpowiedzialności za opiekę nad zwierzętami
- rozwijanie kreatywności podczas wykonywania kartek świątecznych kształtowanie umiejętności manipulowania materiałami plastycznymi i dbania o detale doświadczanie przyjemności podczas zabaw z muzyką
Tydzień III Święta za pasem
- rozwijanie umiejętności obserwacji i eksploracji otoczenia, zapoznanie się z tradycjami świątecznymi, nauka współpracy z innymi dziećmi, kształtowanie zdrowych wzorców społecznych
- rozwijanie umiejętności formułowania życzeń, ćwiczenie umiejętności skupienia uwagi, kreowanie współpracy w grupie przedszkolnej
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania liczb i ich związków z ilością potraw na świątecznym stole, kształtowanie umiejętności liczenia i porządkowania, kształtowanie pozytywnego podejścia do liczenia poprzez zabawę
- DZIEŃ RYBY-20.12 rozwijanie zainteresowania przyrodą, kształtowanie szacunku do przyrody i zwierząt
- rozpoznawanie różnych typów ozdób świątecznych, kształtowanie zdolności manualnych, utrwalenie poznanej piosenki zimowej, kształtowanie kreatywności
Tydzień IV Zimowe zabawy
- kształtowanie odporności emocjonalnej – radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, dostrzeganie mocnych stron swoich i innych, budowanie wiary w siebie
- zachęcenie do aktywności fizycznej bez względu na porę roku, poznanie nazw ubrań zimowych, rozwijanie umiejętności dostosowanie ubioru do pogody, wdrażanie do samodzielnego ubierania się przed wyjściem na dwór
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich, poznawanie właściwości śniegu i opisywanie ich za pomocą przymiotników, wyrażanie emocji w zabawach muzyczno-ruchowych
- doskonalenie techniki malowania farbami akwarelowymi, uwrażliwienie na piękno zimowego krajobrazu, poznanie życia ludzi zamieszkujących w kręgu polarnym, nauka współpracy w zespole
♥
J. ANGIELSKI
♥
REPERTUAR
grudzień
Syp nam biały śnieżku- wykonanie: „Muzylek moni”
1.Syp nam biały śnieżku, syp nam prosto z nieba,
syp nam biały śnieżku na domy i drzewa,
syp na biały śnieżku, przykryj drogi, pola,
syp nam biały śnieżku kiedy zima woła.
Ref.:
Syp nam biały śnieżku od samego rana na kule śniegowe i na bałwana
syp nam biały śnieżku, ciebie nam tu trzeba,
baw się razem z nami skarbie prosto z nieba.
2.Syp nam biały śnieżku miękki i puchowy,
syp nam biały śnieżku na dłonie i głowy,
syp nam biały śnieżku, kiedy słonko świeci,
syp nam biały śnieżku dla wesołych dzieci,
♦♦♦
Kołysanka dla maluszka- Muzylek Moni
- Gwiazdki na niebie patrzą na Ciebie, śpij maluszku śpij,
zamknij już oczka bo czarna nocka, rozdaje dobre sny,
zsiężyc na niebie mruga do Ciebie, śpij maluszku śpij,
zołóż już główkę na cud poduszkę, śpij maluszku śpij, śpij,śpij.
- Gwiazdki na niebie patrzą na Ciebie, śpij maluszku śpij,
zamknij już oczka bo czarna nocka, rozdaje dobre sny,
księżyc na niebie mruga do Ciebie, śpij maluszku śpij,
połóż już główkę na cud poduszkę, śpij maluszku śpij, śpij,śpij.
♦♦♦
„Guzikowa zabawa”- Muzylek Moni
- Poproś babcię gdy na dworze pada śnieg i wieje wiatr,
o guziki kolorowe z nich zbudujcie barwny świat, z żółtych słonko,
z białych chmury, a z zielonych trawę i góry.
Ref.: Guzikowa zabawa z babcią roześmianą,
guzikowa zabawa na wieczór i rano,
guzikowa zabawa na cztery ręce,
guzikowa zabawa dla babci w podzięce.
- Niech niebieskie będzie niebo, morze i bajkowy ptak,
z tych brązowych zróbcie drzewo, a z czerwonych piękny kwiat,
baw się z babcią guzikami kiedy zima za oknami.
- By obrazek był bajkowy dodaj fiolet potem róż,
a na drzewach pomarańcze i motyle jak ze snu,
jeśli zechcesz zrób obrazek, nowy guzikowo -guzikowy.
listopad
“Jesienna Orkiestra” – wiersz
Na polanie, w lesie, już pożółkła trawa,
zaraz się rozpocznie jesienna zabawa.
Zając dmucha w trąbę, miś na flecie gra,
mały jeżyk podśpiewuje: bum tra – ra – ra – ra.
Wiewióreczka ruda wielki bęben trzyma,
pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.
Poszła jesień w taniec, wiatr na liściach gra,
mały jeżyk podśpiewuje: bum tra – ra – ra – ra.
♦♦♦
„Pan listopad gra na… basie” – piosenka
- Pan listopad gra na basie: dylu dylu bum!
Na jesiennym graniu zna się, trawką dotknął strun.Ref.: Wesoło gra muzyka, pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz gdy chcesz2. Pan listopad gra na bębnie: bara bara bam!
Z deszczem puka, równo pięknie, koncert daje nam.3. Pan listopad gra na flecie: fiju, fiju, fiu!
Z liści złotych ma berecik a kubraczek z nut.
♦♦♦
„Jesienna orkiestra”- piosenka
Mały jeżyk na bębenku gra:
ram tam tam, ram tam tam, ram tam tam / bis
Na grzechotkach grają misie dwa:
szu szu szu, szu szu szu, szu szu szu / bis
Tata zając na talerzach gra:
bum tara, bum tara, bum tara / bis
Młody dzięcioł w drzewo puka tak:
puk puk puk, puk puk puk, puk puk puk / bis.
♦♦♦
„Rodzina Pana Jeża”- wiersz
Rodzina Pana Jeża idzie na spacerek,
grzeje ich słoneczko i muska wiaterek.
Jesienna alejka do sadu prowadzi,
znaleźć pyszne jabłka bylibyśmy radzi.
Na ostre igiełki liści nabierzemy,
zimowe posłanko nimi wyścielimy.
Zrobimy zapasy na długie wieczory
i opatulimy się w liściaste śpiwory.
Małgorzata Mirowska
♦♦♦
„Pada deszcz”- piosenka
Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze
taki mokry, że już bardziej mokry być nie może.
Lecą w dól, lecą w dół srebrne koraliki,
zmoczą drzewa, zmoczą drzewa, pola i chodniki.
Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze,
stuka puka, tuka puka, straszy kogo może.
Mała mysz, mała mysz chodzi na paluszkach
i deszczowe koraliki zbiera do fartuszka.
♦♦♦
„Wiatr psotnik” – wiersz
Wiatr zapukał w okno do dzieci: „Halo, hej maluchy, jak leci?”
Nie chce mi się biegać po polach, przyjdę do waszego przedszkola”
Nie! nie! nie!
Wietrzyku – Psotniku – masz chmurki przegonić, utulić sarenki w lesie, kałuże osuszyć, i liście posprzątać, bez ciebie cóż zrobi jesień?
“A ja chcę rozkręcić zabawki, albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki, zbudzić wasze misie i lalki”
Nie! nie! nie!
♦♦♦
Czym są emocje? – wiersz
Czym są emocje? Takie trudne słowo…
To właśnie dzięki nim raz jest nam smutno a raz wesoło.
Pierwsza emocja radość się zowie.
Radość to jest uśmiech – czyli samo zdrowie!
Wszyscy chcą radości, wszędzie jej szukają.
Jedni tańczą, drudzy skaczą, jeszcze inni w piłkę grają!
Kolejna emocja także bardzo ważna.
Trochę mniej szalona, zwykle jest poważna.
Czasem kiedy po policzkach ciurkiem płyną łzy perliste,
buzia krzywi się w podkówkę, oczy stają się wnet szkliste…
A to smutek! Gość niemiły…
Przecież nikt z nas nie chce czuć się nieszczęśliwy!
Mamy radość oraz smutek.
Czy już tyle jest emocji?
Ależ nie! Nie wolno nam zapomnieć o zdziwieniu oraz złości!
Złość to wybuchowa sprawa – wnet przerywa się zabawa.
Kiedy złość znienacka wpadnie, to całą radość skradnie…
A zdziwienie? To ciekawe!
Gdy się czegoś nie spodziewasz już zdziwienie bierze sprawę w swoje ręce…
Wtedy nagle twoje oczy wyglądają jak wielkie pięć złotych!
Jeszcze jedna jest emocja, wielką władzę ma nad nami.
Czasem w nocy się pojawia, kiedy zostajemy sami…
Strach! Aż ciarki masz na plecach, gęsia skórka się pojawia…
Łatwo można się przestraszyć
Ach ten strach! To straszna sprawa!
Radość, smutek, strach, zdziwienie, jeszcze złość – kapryśna dama!
Takie znamy już emocje, a to tylko część wybrana – dużo więcej jest emocji.
Wszystkie każdy z nas odczuwa, bez emocji żyć się nie da.
To po prostu się nie uda!
Kalina Rokosz
♦♦♦
„Sarenka”- wiersz
Wiewiórka zaśnie w dziupli, jeż się w liściach zagrzebie.
Śpią smacznie nietoperze przytulone do siebie.
Gdy śnieg ziemię przysypie, gdzie się skryje sarenka?
Nie ma gniazdka ni norki, byle szmeru się lęka.
Domem sarny – las cały, gęste krzaki – posłaniem
A leśniczy stóg siana ustawi jej na polanie.
Hanna Zdzitowiecka
♦♦♦
„Mała wiewióreczka”- wiersz na podstawie piosenki
Mała ruda wiewióreczka spiżarni ma sześć.
Mogła sobie całą zimę skakać i jeść.
Miała dziuplę bardzo ciepłą, mięciutki liść.
Mogła sobie w niej orzeszki spokojnie gryźć.
Dobrze umie wiewióreczka o dom swój dbać.
Może nakryć się ogonkiem i smacznie spać.
♦♦♦
„Wiewióreczka” – piosenka
- W swej rudej sukience skacze po sosence,
hop – ski, hop – ski, skacze po sosence / bis
- A najbardziej rada, gdy orzechy zjada,
krach – mach, krach – mach, gdy orzechy zjada / bis
- Na zimowe czasy gromadzi zapasy,
uf – stos, uf – stos, gromadzi zapasy / bis
- Ktoś ty, ktoś ty powiedz – Jestem wiewióreczka! –
hop – ski, hop – ski, skończona bajeczka / bis
♦♦♦
„Kto pamięta o zwierzętach?”
Leśnik sarnom wyniósł siano i sól do solniczki,
a wiewiórka chowa w dziupli swoje smakołyki.
Lis futerko nowe ma, wróble zaś zmieniły piórka.
W sen zapadły jeże, żaby, śpi już nawet mała pszczółka.
Cisza w lesie coraz głębsza, pochowały się zwierzęta.
Co też zimą będą jadły? Czy też o nich ktoś pamięta?
Pan leśniczy dba o sarny w swej leśnej zagrodzie.
Ale też wyrusza w las dbając o leśną przyrodę.
Chodzi, szuka, patrzy, jest bardzo ostrożny i zastanawia się
czy któreś z mieszkańców leśnych nie potrzebuje jego pomocy.
Pan leśniczy dba o wszystkie zwierzęta – czy duże czy małe – o każdym pamięta.
♦♦♦
„O kochaniu misia” – piosenka
- Miś ma w oczach szklane kulki, po to misiem jest,
żeby było kogo tulić kiedy pada deszcz.
Ref.: Mis ma uszy do targania, po to misiem jest,
żeby mieć coś do kochania i wytarcia łez i wytarcia łez.
- Miś ma wszystko, czego trzeba, żeby misiem być,
by do łóżka go zabierać, żeby o nim śnić.
- Miś ma łapy bardzo miękkie, po to misiem jest,
żeby trzymać go na ręku, kiedy tylko chcesz.
słowa: H. Stefanowska, muzyka: Z. Ciechan
październik
„Kolorowe listki”
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.
♦♦♦
Malowała jesień sł.Monika Kluza muz.Mateusz Kluza
1.W parku dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Lecą nam na głowę liście kolorowe, kasztanowy z drzewa pada grad.
Ref. To jesień pędzlem malowała, złote farby od lata dostała,
w deszczu je mieszała, z wiatrem je suszyła, z mgłą je rozwiesiła.
2.W sadzie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Mienią się jabłuszka żółte i czerwone, fioletowe śliwki zbierać czas.
3.W lesie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.
Wszędzie rosną grzyby smaczne i pachnące, wiewióreczki skaczą tu i tam.
♦♦♦
Maszynista Zuch- Dorota Kluska
Mknie po torach pociąg uuu, uuu.
Pasażerów wiezie chyba stu.
Każdy z nich dojedzie, tam gdzie chce.
Nagle maszynista woła nie!
Ref. Coś tam stuka w górze: stuk stuk stuk.
Coś tam puka w dole: puk puk puk.
Maszynista to jest wielki zuch.
Znowu cały pociąg wprawił w ruch.
wrzesień
„Jesteśmy Jagódki” – piosenka
- Jesteśmy Jagódki, małe Jagódeczki,
pięknie się kłaniamy, pięknie się witamy.
- Mieszkamy w przedszkolu, w jagódkowej sali,
jesteśmy radośni, jesteśmy wspaniali.
- Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
spodnie i sukienki są seledynowe.
- W rączki swe klaszczemy, nóżkami tupiemy,
główkami kręcimy, oczkami mrużymy.
- Rączki podam obie drugiej Jagódeczce,
kółeczko zrobimy – ładnie zatańczymy.
- Lubimy Przedszkole imienia Lecha,
tutaj się bawimy, tutaj się uczymy.
na podstawie melodii „Łowiczanka jestem”
z repertuaru Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze,
słowa Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk
♦♦♦
„Przedszkolaki rozrabiaki” – wiersz
Dziś w przedszkolu wielka draka :
Michał biegał na bosaka, Tomek robił dziwne miny.
Olek schował się do szafki, Wojtek nie chciał zejść z huśtawki.
Kasia się kłóciła z Alą, Grzesiu przebił duży balon.
A gdy była krótka drzemka, Jasiu ciągle budził Przemka.
Krzyś wydłubał puch z poduszki i udawał, że je kluski.
A ja, Ewa i Gabrysia karmiłyśmy razem misia,
ale on nie wiedzieć czemu nie chciał jeść pysznego dżemu.
Ale mamo, tato – fajnie było! Wcale nam się nie nudziło!
Tylko żal mi naszej pani, bo… od tego wszystkiego głowa ją bardzo boli…
Urszula Kozłowska
♦♦♦
„Śpiewanka przedszkolaka”– piosenka
1.Do przedszkola co dzień rano idę z tatą albo z mamą.
W szatni daję im całusa i do szatni szybko ruszam.
Ref.: Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki.
Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.
2.Pani śpiewa nam piosenki, a my na cymbałkach gramy.
Malujemy malowanki, wieżę z klocków układamy.
3.Do ogródka wychodzimy, w chowanego się bawimy.
A na obiad wszystko zjemy, bo urosnąć duzi chcemy.
♦♦♦
„Kolorowe kredki”– piosenka
Ref.: Kolorowe kredki w pudełeczku noszę,
kolorowe kredki bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki kiedy je poproszę
narysują wszystko to, co chcę.
- Narysują domek i na płocie kota
i wesołe słonko na pochmurne dni.
A gdy w kosmos lecieć przyjdzie nam ochota,
prawdziwą rakietę narysują mi.
- Kiedy jestem smutny zawsze mnie pocieszą:
siadamy przy stole i one i ja.
Rysują cudaki , małpkę taką śmieszną,
słonia na huśtawce i w rakiecie lwa.
♦♦♦
„Wesoła zabawa”– piosenka
- Jak przyjemnie i wesoło, gdy maluchy idą wkoło,
nóżka lewa, nóżka prawa, jaka miła to zabawa.
Ref.: Hop, hop, tra, la, la.
Tańczę, gdy muzyka gra. / bis
- Przyszła pora na klaskanie, aż się dziwią wszystkie panie,
rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.
- Teraz pięknie się kłaniamy, naszą panią pozdrawiamy,
rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.
słowa i muzyka D. i K. Jagiełło
♦♦♦
„Jesień”– wiersz
Do przedszkola przyszła jesień z rozwianymi warkoczami.
Za nią dreptał rudy wrzesień, niosąc koszyk z kasztanami.
– Chodźcie do nas mili goście! – zawołały ich maluchy.
– Tylko z sobą nie przynoście chłodu i jesiennej pluchy!
Jesień rzekła: – Zanim deszcze mnie zamienią w szarą słotę,
będę z wami tańczyć jeszcze w mojej pięknej sukni złotej.
Póki na mych warkoczach babie lato wciąż się mieni,
smyki mogą w słońcu brykać, więc… nie bójcie się jesieni.
Urszula Kozłowska
♦♦♦
„Jesienne skarby”- wiersz
Kolorowe liście mam, piękny bukiet zrobię sam.
Widzę też kasztany wszędzie, z nich tu zaraz ludzik będzie.
Z jarzębiny sznur korali podaruję lalce Ali.
♦♦♦
„Już opadły liście” – piosenka
- Już opadły liście, wiatr wesoło gra.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
- Z liści bukiet w ręku każde z nas już ma.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
- Kolorowy listek każdy w rękach ma.
Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.
♦♦♦
„Liście w parku” – piosenka
- W parku wszędzie liście, liście kolorowe.
Spadają na trawę, spadają na głowę.
- Zbiera je Anetka, zbiera Karolina.
Nagle wietrzyk psotny powiewać zaczyna.
- Zatańczyły dzieci wkoło, wesoło się śmieją.
Świetna to zabawa z wiatrem i jesienią.
słowa i muzyka Bożena Forma