Jagódki

rok szkolny 2024/2025

mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk

mgr Barbara Tyczyńska

j. angielski-

 

Co będziemy robić w październiku?

Temat kompleksowy: Kolory Jesieni w parku

– prezentacja wybranych ptaków przygotowujących się na zimę; nasłuchiwanie śpiewu ptaków i próby ich rozpoznawania,

-wyszukiwanie okazów przyrody (jarzębina, kasztany ,żołędzie,orzechy, liście na sygnał nauczyciela; klasyfikowanie, nazywanie faktury/kształtu/koloru. Rozpoznawanie za pomocą dotyku i próby ich nazywania,

-pobudzanie kreatywności dzieci z wykorzystaniem okazów przyrody i materiałów plastycznych,

-prezentacja leśnych zwierząt przygotowujących się na nadejście  zimy,

-rozwijanie mowy poprzez dostrzeganie piękna przyrody i jej wartości. Układanie prostych rytmów z kasztanów i żołędzi.

 

Temat kompleksowy: Jesień w lesie

– prezentacja wybranych grzybów jadalnych (borowik, kurka, pieczarka) omówienie budowy grzyba (kapelusz, nóżka),

-prezentacja grzybów niejadalnych/trujących (muchomor) i uświadomienie zagrożeń dla zdrowia człowieka a walorów  żywieniowych dla zwierząt,

– nasłuchiwanie jesiennych dźwięków (deszcz, wiatr, szum liści ,…..)i  próby ich odtworzenia podczas wykonywania grzechotek dźwiękowych,

– zapoznanie z rodzajami drzew (iglaste i liściaste), porównywanie ich wyglądu, wskazywanie różnic, podawanie informacji, które drzewa nie zrzucają liści na zimę, oglądnie liści przez lupę,

– wyszukiwanie drzew iglastych i liściastych w otoczeniu przedszkola; wskazywanie różnic między drzewem a krzewem (określenia  przeciwieństw: mały-duży).

 

Temat kompleksowy:  Jesień w ogrodzie i polu

prezentacja wybranych jesiennych kwiatów; omówienie barwy, zapachu, nazywanie ich,

-zorganizowanie ekspozycji warzyw w kąciku przyrody, rozpoznawanie i nazywanie okazów, rozmowa o kolorach i kształtach na podstawie wierszyka: „Na straganie”,

-od ziarenka do bochenka; zapoznanie z procesem powstawania chleba,

– muzyczne ziarenka; wykorzystanie materiałów sypkich do wykonania instrumentów dźwiękowych( mak, ryż, fasola, zboże),

-rozwiązywanie zagadek o owocach i warzywach; pobudzanie zmysłu wzroku smaku i węchu podczas wykonywania sałatki owocowej.

 

Temat kompleksowy: Dbamy o zdrowie jesienią

– utrwalenie wiadomości o warzywach i wartościach odżywczych (witaminy)

– utrwalenie wiadomości o owocach, zabawy rywalizacyjne podczas sortowania owoców i warzyw,

– omówienie sposobów przechowywania owoców i warzyw; mrożonki, suszone, przetwory,

– uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie poprzez noszenie ubrania adekwatnie do pory roku; nazywanie i klasyfikowanie ubrań,

– nazywanie elementów pogody jesiennej; wprowadzenie kalendarza pogody w danym dniu.

 

Temat kompleksowy: Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych

– zapoznanie z sygnalizacją świetlną,oznakowanymi  miejscami przechodzenia przez jezdnię; utrwalenie poznanych figur geometrycznych,

– przypomnienie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy oraz podczas spacerów na terenie i wokół przedszkola.

J. ANGIELSKI

 

REPERTUAR

 

październik

 „Kolorowe listki”

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.

♦♦♦

Malowała jesień sł.Monika Kluza muz.Mateusz Kluza

1.W parku dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.

Lecą nam na głowę liście kolorowe, kasztanowy z drzewa pada grad.

 

 Ref. To jesień pędzlem malowała, złote farby od lata dostała,

 w deszczu je mieszała, z wiatrem je suszyła, z mgłą je rozwiesiła.

 

2.W sadzie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.

 Mienią się jabłuszka żółte i czerwone, fioletowe śliwki zbierać czas.

 

 3.W lesie dziś wesoło jest i kolorowo, bo już pani jesień ozdobiła świat.

 Wszędzie rosną grzyby smaczne i pachnące, wiewióreczki skaczą tu i tam.

♦♦♦

Maszynista Zuch- Dorota Kluska

Mknie po torach pociąg uuu, uuu.
Pasażerów wiezie chyba stu.
Każdy z nich dojedzie, tam gdzie chce.
Nagle maszynista woła nie!

Ref. Coś tam stuka w górze: stuk stuk stuk.
Coś tam puka w dole: puk puk puk.
Maszynista to jest wielki zuch.
Znowu cały pociąg wprawił w ruch.

wrzesień

„Jesteśmy Jagódki” – piosenka

  1. Jesteśmy Jagódki, małe Jagódeczki,

pięknie się kłaniamy, pięknie się witamy.

  1. Mieszkamy w przedszkolu, w jagódkowej sali,

jesteśmy radośni, jesteśmy wspaniali.

  1. Oczka mamy czarne, buźki granatowe,

spodnie i sukienki są seledynowe.

  1. W rączki swe klaszczemy, nóżkami tupiemy,

główkami kręcimy, oczkami mrużymy.

  1. Rączki podam obie drugiej Jagódeczce,

kółeczko zrobimy – ładnie zatańczymy.

  1. Lubimy Przedszkole imienia Lecha,

tutaj się bawimy, tutaj się uczymy.

na podstawie melodii „Łowiczanka jestem”

z repertuaru Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze,

słowa Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk

♦♦♦

„Przedszkolaki rozrabiaki” – wiersz

Dziś w przedszkolu wielka draka :

Michał biegał na bosaka, Tomek robił dziwne miny.

Olek schował się do szafki, Wojtek nie chciał zejść z huśtawki.

Kasia się kłóciła z Alą, Grzesiu przebił duży balon.

A gdy była krótka drzemka, Jasiu ciągle budził Przemka.

Krzyś wydłubał puch z poduszki i udawał, że je kluski.

A ja, Ewa i Gabrysia karmiłyśmy razem misia,

ale on nie wiedzieć czemu nie chciał jeść pysznego dżemu.

Ale mamo, tato – fajnie było! Wcale nam się nie nudziło!

Tylko żal mi naszej pani, bo… od tego wszystkiego głowa ją bardzo boli…

Urszula Kozłowska

♦♦♦

„Śpiewanka przedszkolaka”– piosenka      

1.Do przedszkola co dzień rano idę z tatą albo z mamą.

W szatni daję im całusa i do szatni szybko ruszam.

Ref.: Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki.

Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.

2.Pani śpiewa nam piosenki, a my na cymbałkach gramy.

Malujemy malowanki, wieżę z klocków układamy.

3.Do ogródka wychodzimy, w chowanego się bawimy.

A na obiad wszystko zjemy, bo urosnąć duzi chcemy.

♦♦♦

„Kolorowe kredki”– piosenka

Ref.: Kolorowe kredki w pudełeczku noszę,

kolorowe kredki bardzo lubią mnie.

Kolorowe kredki kiedy je poproszę

narysują wszystko to, co chcę.   

  1. Narysują domek i na płocie kota

i wesołe słonko na pochmurne dni.

A gdy w kosmos lecieć przyjdzie nam ochota,

prawdziwą rakietę narysują mi.

  1. Kiedy jestem smutny zawsze mnie pocieszą:

siadamy przy stole i one i ja.

Rysują cudaki , małpkę taką śmieszną,

słonia na huśtawce i w rakiecie lwa.

♦♦♦

„Wesoła zabawa”– piosenka

  1. Jak przyjemnie i wesoło, gdy maluchy idą wkoło,

nóżka lewa, nóżka prawa, jaka miła to zabawa.

Ref.: Hop, hop, tra, la, la.

Tańczę, gdy muzyka gra. / bis

  1. Przyszła pora na klaskanie, aż się dziwią wszystkie panie,

rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.

  1. Teraz pięknie się kłaniamy, naszą panią pozdrawiamy,

rączka lewa, rączka prawa, jaka miła to zabawa.

słowa i muzyka D. i K. Jagiełło

♦♦♦

„Jesień”– wiersz

Do przedszkola przyszła jesień z rozwianymi warkoczami.

Za nią dreptał rudy wrzesień, niosąc koszyk z kasztanami.

– Chodźcie do nas mili goście! – zawołały ich maluchy.

– Tylko z sobą nie przynoście chłodu i jesiennej pluchy!

Jesień rzekła: – Zanim deszcze mnie zamienią w szarą słotę,

będę z wami tańczyć jeszcze w mojej pięknej sukni złotej.

Póki na mych warkoczach babie lato wciąż się mieni,

smyki mogą w słońcu brykać, więc… nie bójcie się jesieni.

Urszula Kozłowska

♦♦♦

„Jesienne skarby”- wiersz

Kolorowe liście mam, piękny bukiet zrobię sam.

Widzę też kasztany wszędzie, z nich tu zaraz ludzik będzie.

Z jarzębiny sznur korali podaruję lalce Ali.

♦♦♦

„Już opadły liście” – piosenka

  1. Już opadły liście, wiatr wesoło gra.

Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.

  1. Z liści bukiet w ręku każde z nas już ma.

Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.

  1. Kolorowy listek każdy w rękach ma.

Idą dzieci i śpiewają: tra la la la la.

♦♦♦

„Liście w parku” – piosenka

  1. W parku wszędzie liście, liście kolorowe.

Spadają na trawę, spadają na głowę.

  1. Zbiera je Anetka, zbiera Karolina.

Nagle wietrzyk psotny powiewać zaczyna.

  1. Zatańczyły dzieci wkoło, wesoło się śmieją.

Świetna to zabawa z wiatrem i jesienią.

słowa i muzyka Bożena Forma

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close