Ciekawostki

Wrzesień

Kończy się już lato, w kalendarzu wrzesień.

Wkrótce nas odwiedzi złota pani jesień.

Ptaki odlatują gdzieś do ciepłych krajów.

Wrócą tu na wiosnę – w kwietniu albo w maju.

Szczęśliwej podróży, niechaj wiatr was niesie.

Kończy się już lato, zaczyna jesień…

Janusz Jabłoński

 

 

Przedszkolne abecadło – czas na naukę i zabawę

Każdy rodzic obawia się chwili, gdy jego dziecko pierwszy raz przekracza próg przedszkola lub szkoły.

W jaki sposób przygotować je do tego etapu, by uniknąć łez i histerii?

 

A jak adaptacja. Pierwsze dni w szkole lub w przedszkolu bywają bardzo trudne. Dziecku ciężko jest przyzwyczaić się do kilkugodzinnej rozłąki z rodzicami oraz sytuacji, w której opiekuje się nim ktoś inny niż mama i tata. Aby oszczędzić maluchowi stresu, przygotowania do szkolnych i przedszkolnych realiów należy rozpocząć znacznie wcześniej. Dobrym rozwiązaniem może być uczestnictwo w zajęciach ogólnorozwojowych dla dzieci. Dzięki nim nauczy się obcowania w grupie oraz nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,przyzwyczai się także do obecności nauczyciela.

B jak bezpieczeństwo. Trudno jest znaleźć takie miejsce poza domem, gdzie dziecko, będąc bez mamy i taty, poczuje się zupełnie bezpiecznie. Sale przedszkolne lub klasy, w których uczą i bawią się dzieci zazwyczaj są kolorowe i dostosowane do ich wzrostu, wieku i stopnia samodzielności. Mimo tego, maluch początkowo czuje się tam bardzo niepewnie i obco. Warto więc, by poznał te miejsca wcześniej. Dzięki towarzystwu rodziców, a czasem nawet pani wychowawczyni, staną się dla niego bardziej reale i przyjazne.

C jak cierpliwość. Dzieci w różny sposób reagują na rozstania z rodzicami. Niektóre znoszą to całkiem dobrze, inne natomiast zalewają się łzami już od momentu wyjścia z domu. Cierpliwość i wytrwałość rodziców może jednak znacznie zmniejszyć histerię malucha. Ważne jest więc, by w tych trudnych chwilach zachować spokój, kiedy trzeba otrzeć łzy z oczu dziecka, a przede wszystkim zapewniać je o swojej miłości.

D jak dodatkowe lekcje. Oferta dodatkowych zajęć dla dzieci jest bardzo szeroka. Pamiętać należy jednak, by wybrać je rozsądnie. Korzystne są te, na których dzieci oprócz zdobywania nowej wiedzy mogą rozwijać swoje umiejętności manualne lub logiczne myślenie.

E jak edukacja. Zanim maluch zdąży „wyrobić”sobie własne zdanie na temat nauki, warto uświadomić mu, że edukacja spełnia w życiu bardzo ważną rolę. W ten sposób, zrozumie, że szkoła i przedszkole, to nie tylko obowiązki i wczesne pobudki, ale również ciekawe miejsce, możliwość nawiązania przyjaźni i kontaktów z rówieśnikami oraz sympatyczni i życzliwi ludzie.

F jak fascynacja. Mimo,że początki są zawsze trudne to czasem maluch z pewnością odnajdzie się w nowym otoczeniu. Fascynacja przedszkolem oraz szkołą i nauką o otaczającym świecie to dobry moment na to, by pomóc mu odkryć nowy świat, zainteresowania i talenty. Warto więc dokładnie obserwować dziecko, by w ten sposób poznać jego predyspozycje i zaplanować przyszły rozwój pasji.

G jak gry. To jedna z najprzyjemniejszych form spędzania czasu w szkole lub przedszkolu. Edukacyjne zabawy w grupie rówieśników służą nie tylko integracji, ale także ułatwiają dzieciom przyswajanie nowych umiejętności.

H jak hałas.  Przerwy między lekcjami i zabawy swobodne w przedszkolu to czas na rozładowanie emocji. Gwar ma jednak szkodliwy wpływ na słuch maluchów. Dzieci w przedszkolach mają czas na odpoczynek w formie leżakowania bądź zajęć relaksacyjnych, natomiast dzieci wracające ze szkoły powinny mieć zapewniony czas na odpoczynek w ciszy i spokoju.

I jak integracja. Oprócz zdobywania wiedzy na temat otaczającego świata, dziecko nabywa również praktycznych umiejętności społecznych. Uczy się prawidłowej pracy w grupie, a codzienne sytuacje pozwalają mu poznawać i identyfikować różne emocje. Dlatego wrażliwość i tolerancję dla potrzeb innych powinniśmy kształtować w dziecku już od najmłodszych lat. Dzięki temu łatwiej będzie mu zintegrować się z rówieśnikami.

J jak jadłospis. Gdy maluch coraz więcej czasu spędza w przedszkolu lub w szkole, rodzice zaczynają mieć coraz mniejszy wpływ na to, co je. W przedszkolu nauczycielki dbają o zdrowe odżywianie proponując i zachęcając do próbowania zdrowych i ładnie podanych posiłków. W szkole sytuacja jest nieco inna, dlatego warto zadbać, by codziennie rano dziecko zjadło pożywne, zdrowe śniadanie, które korzystnie wpływa na samopoczucie i koncentrację. Na drugie śniadanie należy przygotować również smaczne i zdrowe przekąski.

K jak koledzy i koleżanki. Przedszkole i szkoła to miejsca, gdzie dzieci często nawiązują pierwsze w swoim życiu przyjaźnie i znajomości. Obcowanie z rówieśnikami, wspólne zabawy i ćwiczenia w grupie wykształcą w nim umiejętności rozumienia oraz liczenia się z potrzebami innych. Maluch pozna także smak rywalizacji – nauczy się również ustępować i walczyć o swoje.

L jak lekcje. Czas spędzony w przedszkolu nie upływa wyłącznie na beztroskiej zabawie. Czasami kilkulatek będzie musiał usiąść i przez chwilę grzecznie wysłuchać bajek lub ciekawostek, które opowiada pani nauczycielka. Zajęcia w szkole trwają znacznie dłużej. Chociaż nauczyciele starają się, by lekcje były prowadzone w zróżnicowany sposób to dzieci często miewają problemy ze skupieniem uwagi na konkretnym temacie. Aby uniknąć kłopotów, umiejętność koncentracji można ćwiczyć z dzieckiem w domu czytając lub opowiadając bajki przed snem lub puszczając audiobooki.

M jak mobilizacja. Optymizm rodziców pozwala zredukować stres malucha związany z pierwszym dniem w przedszkolu lub szkole. Na mobilizację dziecka korzystnie wpływa także spokój mamy i taty, który pomaga mu uwierzyć, że nie ma się czego obawiać.

N jak nauczyciel. Miły, sympatyczny i oddany pracy nauczyciel to połowa sukcesu w drodze do tego, by maluch czuł się w przedszkolu lub szkole dobrze i bezpiecznie. Dla rodziców wychowawca jest  także źródłem istotnych informacji na temat ich pociechy. Tylko on jest w stanie dokładnie określić problemy malucha i zagadnienia wymagające poprawy.

O jak obcy język.  W szkole lub w przedszkolu maluch, oprócz zajęć rytmicznych, plastycznych i innych, będzie uczestniczył także w lekcjach z języków obcych. Rozpoczęcie nauki, np. z języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie, pozwala dziecku bez większych trudności opanować akcent i nowe słownictwo. Jest to także dobry sposób na to, by ćwiczyć jego pamięć i kształtować świadomość kulturową.

P jak przygotowania Dziecko powinno wiedzieć, że przedszkole lub szkoła wymagają od niego wczesnych pobudek. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie niektórych rzeczy jeszcze wieczorem, np. ubrań lub podręczników. Rano warto wstać z lekkim zapasem – pospiech często wywołuje

niepotrzebny stres i zdenerwowanie. To udziela się dzieciom.

R jak ruch. Po szkole lub przedszkolu dziecko powinno mieć czas na odpoczynek i chwilę beztroski. Dobrym rozwiązaniem jest odpoczynek na świeżym powietrzu. Aktywność ruchowa sprawia, że organizm dziecka jest stale dotleniony, ma także korzystny wpływ na układ kostny. Dzięki niej, dziecko ma również okazję, by wyładować nadmiar energii.

S jak samodzielność. Przedszkole i szkoła to miejsca, gdzie dziecko najlepiej uczy się samodzielności. W końcu w grupie kilkudziesięciu dzieci, panie nie zawsze mają czas by zająć się każdym z nich osobno. Ważne jest, by maluch potrafił jasno wyrazić swoje potrzeby – szczególnie jeśli chodzi o te czynności, których nie potrafi wykonać bez pomocy innych. Jednak zanim na stałe zagości w przedszkolnych murach, powinien nauczyć się samodzielnego ubierania oraz jedzenia, mycia rąk i buzi, załatwiania potrzeb fizjologicznych. Ta świadomość z pewnością doda mu pewności siebie i zmniejszy przerażenie związane z brakiem obecności rodziców.

T jak talent.  Czas spędzony w przedszkolu i szkole to okazja dla malucha na to, by odkrywać i kształtować swoje talenty i zainteresowania. Programy edukacyjne oprócz zajęć z przedmiotów ścisłych i humanistycznych przewidują również zróżnicowane ćwiczenia muzyczne, plastyczne, teatralne i językowe. Znając już predyspozycje malucha można również zapisać go na zajęcia dodatkowe w przedszkolu lub w szkole albo poza nimi.

U jak udany dzień. Aby pierwszy dzień w przedszkolu lub szkole nie kojarzył się wyłącznie ze stresem związanym z rozstaniem z rodzicami, należy wziąć pod uwagę  wszystkie wskazówki, które pomagają przygotować malucha do nowej sytuacji. W ten sposób uniknie się traumy i sprawi, że nieznane do te pory miejsca będą naszemu dziecku kojarzyć się z miłymi doświadczeniami.

W jak wyprawka. Rzeczy niezbędne dla przedszkolaka lub pierwszoklasisty warto skompletować wcześniej. Odpowiednio zaplanowane i przemyślane zakupy nie pozwolą o niczym zapomnieć. Ważne jest, by w przygotowaniach wzięło udział także dziecko. Tornister z ulubionym bohaterem oraz samodzielnie wybrane kapcie z pewnością umilą czas spędzony w szkole lub w przedszkolu.

Z jak zarządzanie czasem. Etapy przedszkolny i szkolny wymagają od naszego malucha pierwszej nauki prawidłowej organizacji czasu. Początkowo pomagają w tym rodzice, jednak już w pierwszej klasie  dziecko powinno wiedzieć, że część czasu spędzonego w domu po zajęciach należy przeznaczyć na zadania domowe. Umiejętności planowania dnia sprzyja uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych. Warto jednak pamiętać, by harmonogram malucha nie był zbyt napięty. Dziecko, oprócz obowiązków, musi mieć czas na  zabawę

   przygotowała

mgr Katarzyna Leszczyńska-Adamczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close