Ciekawostki

Czerwiec

Bardzo lubię czerwiec!

A najbardziej za to,

że to właśnie w czerwcu zaczyna się lato!

I nikt nie narzeka, że brzydka pogoda.

I pachną truskawki i można zjeść loda.

Lubię go za słonce, które jasno świeci.

I za to, że w czerwcu święto mają dzieci.

Czereśnie w roli głównej…

Właściwości czereśni

Czereśnia, nazywana również wiśnią ptasią, to gatunek rośliny należącej do rodziny różowatych. Obszarem występowania obejmuje Europę, Azję Zachodnią oraz Kaukaz. Jest jednym z najokazalszych drzew owocowych, jakie pojawiają się w polskich sadach. Niektórzy mylą czereśnie z wiśniami, tyle że te pierwsze są słodkie, a przez to chętniej spożywane bezpośrednio, lecz nie tak aromatyczne i rzadziej stosuje się je do produkcji przetworów.

Wartości odżywcze czereśni

Kolor robi różnicę. Czym ciemniejsze, tym większa ich wartość odżywcza. Zawierają bowiem więcej potasu, wapnia, żelaza, magnezu, a także witamin z grupy B, beta-karotenu oraz witaminy C. Czereśnie są niezawodnym źródłem energii, co stanowi wielki plus w przypadku odżywiania dzieci. .

Czereśnie są dobrym źródłem witaminy C, która wpływa łagodząco na wszelkie stany zapalne w organizmie. Cyjanidyna występująca w czereśniach może także zmniejszać próg odczuwania bólu wywołanego przez kryształki gromadzące się w stawach. Dobroczynne właściwości owoców pomagają także w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Oprócz właściwości przeciwzapalnych czereśnie są dobrym źródłem potasu, wody (czereśnie w 80 % to woda), co jest ważne w kontekście pracy wielu narządów wewnętrznych. Sok z czereśni posiada właściwości odtruwające wątrobę, oczyszczające nerki, a przez to wpływa korzystnie na wygląd skóry, włosów i paznokci. Czereśnie dobroczynnie wpływają także na serce i stawy.

Czereśnie w czasie ciąży i w okresie karmienia

Należą do grona ciężkostrawnych produktów, dlatego w diecie przyszłej mamy powinny występować w dość ograniczonych ilościach. Jednocześnie nie zaleca się spożywania ich na czczo, a także przed snem.

Podobnie jak w przypadku ciąży, również w czasie karmienia na czereśnie trzeba uważać. Znów bowiem daje znać o sobie ich ciężkostrawność. W związku z tym warto wstrzymać się ze spożywaniem owoców w pierwszych tygodniach życia dziecka. Również te mamy, których dzieci są nieco starsze i cierpią na kolki niemowlęce czy bóle brzucha innego pochodzenia, powinny wykreślić owoce ze swojego jadłospisu.

Czereśnie i ich kulinarne zastosowanie

Najzdrowsze są, kiedy spożywa się je na surowo, ale łatwiej się trawi, gdy robi się z nich kompot, przecier czy mus. Pasują dobrze do ciast drożdżowych, kruchych, a także do domowych galaretek i kisieli. Znajdują także dobre zastosowanie w kompozycji z delikatnym mięsem (np. królikiem) czy z wyrazistymi sałatkami (np. w kombinacji z rukolą i serem kozim).

Czy czereśnie mogą szkodzić?

Historia zatacza koło, znów bowiem wracamy do elementu ciężkostrawności. Przy czym problem tkwi nie tylko w samych owocach, ale też ich konsumentach. Jako że należą do owoców sezonowych i pojawiają się nagle, to zwyczajowo rzucamy się na nie i zjadamy w niekontrolowanych ilościach. To zaś kończy się niestrawnością i bólem brzucha. Jednak mają bardzo mało kalorii i mało cukru, więc można je jeść do woli, nawet osoby z cukrzycą.

przygotowała

mgr Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk

 

 Tarta z czereśniami

składniki na 8 porcji

  • 300 g mąki pszennej
  • 5 – 7 łyżek cukru pudru
  • szczypta soli morskiej
  • 190 g masła (zimnego)
  • 2 – 3 łyżki zimnej wody
  • 650 g czereśni
  • po 1/3 łyżeczki tartej gałki muszkatołowej, cynamonu i ekstraktu migdałowego lub waniliowego
  • cukier puder do posypania

Mąkę przesiać do miski, dodać cukier puder, sól oraz pokrojone na kawałeczki zimne masło. Miksować mieszadłem miksera aż powstanie drobna kruszonka lub rozcierać palcami masło z mąką. Następnie wlać zimną wodę, stopniowo, po łyżce i złączyć składniki w gładkie ciasto. Ulepić kulę, rozpłaszczyć ją i włożyć do lodówki na około 45 minut.

Piekarnik nagrzać do 190 stopni C. Czereśnie wydrylować, wymieszać z gałką muszkatołową, cynamonem i ekstraktem migdałowym. Formę na tartę o średnicy 23 – 24 cm posmarować grubo masłem. Ciasto podzielić na równe 2 części. Rozwałkować pierwszą część ciasta, podsypując w razie potrzeby mąką i wyłożyć nim spód oraz boki formy. Drugą część ciasta również rozwałkować i wyciąć paski, np. radełkiem.

Na spód wyłożyć owoce, na wierzchu położyć paski ciasta. Ciasto z wierzchu można posmarować żółtkiem wymieszanym z 1 łyżką mleka. Wstawić do piekarnika. Piec przez ok. 50 minut na złoty kolor.

W wersji bezglutenowej można użyć mąki owsianej bezglutenowej lub z domieszką mąki ryżowej.

Maluch potrafi!  

Cieszyć się będzie z możliwości miksowania, mieszania i podawania składników. Nie odmówi współpracy przy wałkowaniu ciasta i wykładania owoców

Smacznego !

 

Deser z serka waniliowego i czereśni

– 200 g serka waniliowego,

– ¾ szklanki czereśni,

– 5 sztuk herbatników,

– ½ łyżeczki kakao,

– i łyżka soku z cytryny

Czereśnie wydrylować, zmieszać z sokiem z cytryny, herbatniki pokruszyć na drobne kawałki. Na dno pucharków wyłożyć po 1 łyżce czereśni następnie po 1 łyżce serka, 2 łyżki herbatników, 1/2 łyżeczki kakao – na to kolejna łyżka czereśni i znowu serek tym razem po 2 łyżki. Wierzch posypać pozostałymi herbatnikami, ułożyć po 3-4 czereśnie i posypać startą czekoladą. Przed podaniem warto schłodzić.

Maluch potrafi!

Mycie, drylowanie i krojenie czereśni z pomocą osoby dorosłej, to zadanie dla malucha. Znakomicie poradzi sobie z wypełnianiem pucharków składnikami, a przy okazji przypomni umiejętność przeliczania.

Smacznego !

przygotowała

mgr Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk

Rozwój emocjonalny przedszkolaka

Wiek przedszkolny to intensywny czas rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Równolegle z rozwojem motorycznym, intelektualnym i społecznym malucha dochodzi do jego rozwoju emocjonalnego. Trafne rozpoznawanie , nazywanie i odczytywanie emocji u siebie i u innych ułatwia dziecku kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi, a w przyszłości wpłynie na jakość jego kontaktów społecznych.

 

Rolą rodziców i opiekunów jest umiejętne wprowadzanie maluchów w świat uczuć i emocji, który początkowo nie jest dla nich jasny i oczywisty. Uczmy się więc:

  • rozumienia uczuć poprzez czytanie bajek, opisywanie, opisywanie dane sytuacji domowej lub przedszkolnej, nazywanie tego, co czuje bohater utworu, dziecko, dorosły;
  • skupiania się na przyczynach powstawania danej emocji ( opisie zdarzenia, następującej po nim reakcji i pojawiającej się emocji);
  • radzenia sobie z trudnymi emocjami, np. smutkiem i tym, że nie każde pragnienie dziecka będzie spełniane; strachem tym, jak go zminimalizować, jak sobie z nim poradzić lub kogo poprosić o pomoc itd.;
  • rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, opisywania ich ( zobacz, jaki jest czerwony ze złości albo jak zbladł ze strachu ) i podkreślenia ich znaczenia;
  • odpowiedniego wyrażania emocji i radzenia sobie z tymi mniej przyjemnymi, chociażby ze złością poprzez np. wyraz artystyczny (rysunek)

Im lepszą wiedzę o sobie samych i o drugi człowieku zdobędą dzieci, tym bardziej wrażliwymi  i empatycznymi ludźmi staną się w przyszłości. Umiejętność rozpoznawania emocji u siebie, jak i u innych czy nazywania  ich jest niezbędne do prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego. Dostarcza  dziecku informacji o nim samym, ale i o otoczeniu. Zdolność odczytywania sygnałów niewerbalnych towarzyszącym emocjom, tj.: mimiki, gestów, mowy ( tonu głosu )czy tzw. mowy ciała pozwala np. przewidzieć zachowanie rówieśników podczas zabaw lub reakcję opiekuna na dane zachowanie. Emocjom, oprócz doznań uczuciowych, towarzyszą zmiany fizjologiczne: drżenie rąk, przyspieszone bicie serca, blada lub zaczerwieniona twarz itp., których rozpoznawania także uczy się mały człowiek. Kolejnym krokiem rozwoju emocjonalnego jest nabycie zdolności regulowana i kontrolowania ekspresji emocji oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych – np. stresowych. Wszystkie te umiejętności dziecko nabywa poprzez doświadczenie oraz informacje płynące z otoczenia, a dobre ich opanowanie wpływa bezpośrednio na pozytywne kontakty z innymi.

Emocje towarzyszą dzieciom cały czas i mają różne nasilenie i znaczenie. Dotyczy to rzecz jasna zarówno uczuć miłych, jak radość, zadowolenie, duma, oraz tych, z którymi trudniej jet sobie poradzić, jak lek, smutek, zazdrość, złość. Nauka radzenia sobie z tymi mniej przyjemnymi jest niezbędna do tego, aby dziecko nie dążyło za wszelka cenę do unikania ich poprzez wycofywanie się z jakiejś aktywności, np. uczucia wstydu, kiedy coś mu nie wychodzi. Zamiast skrytykować dziecko, zwracając uwagę  jedynie na niezbyt imponujący wynik, pochwalmy je za samo zaangażowanie i doprowadzenie zadania do końca oraz zachęćmy do dalszej aktywności. W ten sposób dziecko z naszą pomocą odnajdzie w sobie siły do poradzenia sobie z porażką, a także do niewycofania się ( w celu uniknięcia nieprzyjemnego uczucia) i podjęcia kolejne próby.

Podsumowując, emocje dostarczają dzieciom informacji na temat ich samych, zachowań akceptowanych lub nie przez najbliższe otoczenie i wpływają na  ich poczucie własnej wartości.

przygotowała

mgr Katarzyna Leszczyńska – Adamczyk

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close