Ciekawostki

 

Dzień Matki to bardzo dobry moment, by przygotować ukochanej mamie lub pyszny deser . Oto kilka prostych, smacznych i kolorowych przepisów, które idealnie sprawdzą się w tym wyjątkowym dniu, umilając wspólnie spędzone chwile. Uśmiech, czas i przygotowane wspólnie danie – to najlepszy prezent jaki możemy podarować mamie.

Pudding z kaszy jaglanej z truskawkami w kremie balsamicznym

Składniki:
• szklanka kaszy jaglanej firmy Kupiec
• 2,5 szklanki mleka
• 2 łyżki cukru trzcinowego
• 100 g śmietanki 30%
• 200 g truskawek
• 2-3 łyżki kremu na bazie octu balsamicznego

Truskawki pokroić w ćwiartki, wymieszać z łyżką cukru i kremem balsamicznym, odstawić.
Kaszę sparzyć wrzątkiem i wypłukać na sicie pod bieżącą zimną wodą. Zalać w garnku mlekiem, dodać łyżkę cukru i gotować na małym ogniu przez ok 15 minut, aż kasza zmięknie i wchłonie mleko. Przestudzić i wymieszać ze śmietanką.
Truskawki ułożyć na dnie czterech szklanek lub małych miseczek, na wierzch ułożyć śmietankową kaszę, wstawić do lodówki na minimum godzinę. Podawać przystrojone truskawkami.

Smacznego!

Maluch potrafi!  Mały pomocnik z chęcią weźmie udział w krojeniu truskawek, wkładaniu ich do naczyń i przelewaniu masy.

Deser z ciastek Oreo

składniki:

  • 19 ciasteczek Oreo plus 2 ciastka do dekoracji
  • 250 gr serka Mascarpone
  • 3 jajka 50 gr cukru pudru
  • 100 gr białej czekolady

sposób wykonania:

Jajka oddzielić, żółtka ubić z cukrem na puszystą masę a białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Czekoladę roztopić w kąpieli wodnej a 19 ciastek oreo zmiksować na bardzo drobno.

Do dekoracji potrzebne będą 2 ciastka, które należy połamać lub zmielić na większe kawałki. 

Do ubitych żółtek dodać serek Mascarpone, wymieszać, dodać roztopioną czekoladę, wymieszać, dodać ubite na sztywno białka i ostrożnie wszystko ponownie wymieszać. 1/3 część masy wlać do drobno zmielonych oreo i wymieszać.

Masę wyłożyć do szklanek (do polowy), następnie wyłożyć resztę masy serowej i na górę zostawione do ozdoby ciastka.

Smacznego!

Maluch potrafi!  Mały pomocnik z chęcią weźmie udział w przygotowywaniu składników, zwłaszcza w kruszeniu ciastek Oreo oraz mieszaniu i przelewaniu masy.

Malinowy deser z mascarpone

Nawet, jeśli nie ma świeżych owoców można deser przygotować z mrożonych.

składniki:

  • 45 dag mascarpone
  • 50 dag malin (świeżych lub mrożonych)
  • 10 dag cukru
  • 4 żółtka jajek
  • 10 biszkoptów podłużnych
  • cukier puder

sposób wykonania:

Jajka należy wyparzyć przez 10 sekund we wrzątku.  Do żółtek dodać cukier i zmiksować na kogel – mogel. Następnie stopniowo dodawać serek mascarpone i dalej miksować. Gotową masę odstawić na 60 minut do lodówki.

Podłużne biszkopty połamać na mniejsze kawałki. Do szklanki lub pucharka włożyć kilka kawałków biszkoptów, warstwę malin (jeśli używane są mrożone, trzeba je najpierw rozmrozić) i 2 łyżki masy. Tak samo przygotować drugą warstwę. Na wierzch ułożyć kilka malin, które posypać cukrem pudrem. Jeśli deser ma być słodszy wszystkie maliny można posypać cukrem pudrem.

czas przygotowania: 25 minut
czas chłodzenia w lodówce: 60 minut

Smacznego!

Maluch potrafi!  Mały pomocnik z chęcią weźmie udział w przygotowywaniu składników oraz w miksowaniu i wykładaniu produktów do pucharków.

przygotowała mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk

 

26 maj – Dzień Matki

W Polsce Dzień Matki po raz pierwszy ogłoszono w roku 1923 w Krakowie.

Święto mam jest obchodzone w wielu krajach świata, najczęściej w drugą niedzielę maja.

W Indonezji mamy przyjmują życzenia tuż przed Bożym Narodzeniem, 22 grudnia, a w Tajlandii – w dniu urodzin królowej, obecnie przypadających 12 sierpnia. Tylko w Polsce Dzień Matki jest obchodzony 26 maja.

Postawy rodzicielskie i ich wpływ na dzieci

Rodzina jest miejscem, gdzie dziecko doświadcza swych pierwszych kontaktów z otoczeniem, a rodzice są wzorem, z którym dzieci się identyfikują. Również rodzina a przede wszystkim postawy rodziców wobec dzieci mają wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka, na jego życie uczuciowe i rozwój intelektualny.

Postawy rodzicielskie wobec dzieci mogą stwarzać warunki do prawidłowego rozwoju lub wpływać ujemnie na kształtowanie się jego osobowości. Wszystko jednak zależy od tego jak rodzice ustosunkowują się do tego, że są rodzicami czyli jak rozumieją swoją rolę jako ojca i matki. Czy przekonani są o ważności swej roli, czy też uważają ją za mało ważną. Czy mają poczucie, że nikt nie może ich zastąpić w roli rodziców. Czy rodzina jest dla nich czymś nadrzędnym czy może jest przeszkodą w realizacji własnych planów, zamierzeń.

Spójność rodziny świadczy o tym, że jest ona czymś ważnym dla małżonków. W rodzinie zintegrowanej, w której spełniona jest funkcja zaspokojenia przynależności uczuciowej, czyli pragnienia posiadania osób bliskich, serdecznych, akceptujących, w której dobrze spełnione role męża i żony, rodziców, przyczyniają się do tzw. dobrego klimatu, dziecko czuje się bezpiecznie, jest pewne siebie, ufne wobec rodziców, a także otwarte wobec innych ludzi. Jest swobodne, radosne, aktywne i wytrwałe w działaniu.

Wychowywanie dziecka w rodzinie, spełniającej takie jego potrzeby, jak: potrzeba życzliwości, ciepła, miłości, kontaktu z rodzicami, współdziałania, szacunku, wzoru, prowadzi do wytworzenia u dziecka poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, pewności siebie, poczucia, że jest potrzebnym, otwarcia na innych, samodzielności. Dziecko zyskuje też wzorce osób dorosłych i ról, jakie pełnią w rodzinie, czyli prawidłowy wzór ojca i matki.

Typy postaw rodziców

Zaspokojenie potrzeb dziecka zależy od uczuciowego ustosunkowania się rodziców do dziecka, czyli postaw rodzicielskich. Postawy, to inaczej tendencja do zachowania się w pewien specyficzny sposób w stosunku do dziecka. Postawy rodziców można podzielić ogólnie na: akceptację i uczucie, jawne odtrącenie, perfekcjonizm, nadmierne chronienie.

Inną typologią jest wyróżnienie ośmiu typów postaw ułożonych biegunowo: pobłażliwość -surowość, tolerancja -brak tolerancji, ciepło -chłód, uzależnienie -separowanie się.

Wyróżnia się również typologię postaw, a właściwie określenia stosunku rodziców do dzieci, takie jak: chłód, ciepło, uczuciowa koncentracja na dziecku, unikanie, akceptacja, nadmierne wymaganie, nadmierne chronienie, zaniedbywanie, odrzucanie.

Postawy rodziców można podzielić na złożone postawy niewłaściwe i właściwe.

Postawy niewłaściwe to:

– postawa unikająca – charakteryzuje ją nadmierny dystans uczuciowy rodziców wobec dziecka;

– postawa odtrącająca – to nadmierny dystans uczuciowy i jednocześnie dominacja rodziców;

– postawa zbyt wymagająca, zmuszająca, korygująca – nadmierne skoncentrowanie się na dziecku oraz dominacja w postępowaniu wobec dziecka;

– postawa nadmiernie chroniąca – nadmierne skoncentrowanie się na dziecku, ale z cechami uległości wobec niego.

Postawy właściwe to:

– akceptacja dziecka czyli przyjmowanie go takim, jakie ono jest;

– współdziałanie z dzieckiem – angażowanie się w czynności ważne dla dziecka, ale i angażowanie dziecka w zajęcia i sprawy dotyczące domu i rodziców;

– dawanie dziecku właściwej dla wieku, rozumnej swobody;

– uznawanie praw dziecka w rodzinie jako równych, bez przeceniania i niedoceniania jego roli.

Cechy zachowań dziecka a postawy rodziców

Powołując się na literaturę fachową można stwierdzić, że postawy rodziców wobec dziecka mają wpływ na kształtowanie się cech jego zachowań. Przy właściwych postawach wychowawczych będą to cechy pozytywne, a przy niewłaściwych – negatywne.

Kształtowaniu się zdolności do nawiązywania trwałych więzi emocjonalnych sprzyja postawa akceptacji, dzięki której dziecko jest przyjacielskie, współczujące, pogodne, odważne.

Dzięki postawie współdziałania dziecko jest ufne wobec rodziców, wytrwałe, zadowolone z własnej pracy, zdolne do współdziałania i podejmowania zobowiązań.

Zdolność do kontaktów z rówieśnikami, uspołecznienie, pomysłowość, próby pokonywania przeszkód, łatwość przystosowania się do różnych sytuacji społecznych to cechy dziecka, którego rodzice uznają swobodę aktywności.

Postawa poszanowania praw rozwija lojalność dziecka, solidarność z innymi członkami rodziny, sprzyja powstawaniu realistycznego obrazu samego siebie.

Przy unikającej kontaktu z dzieckiem postawie rodziców może ono być niezdolne do nawiązywania trwałych więzi uczuciowych, niezdolne do obiektywnych ocen, nastawione antagonistycznie. Może być niezdolne do wytrwałości i koncentracji w nauce, bojaźliwe lub wchodzące w konflikty.

Agresywność, nieposłuszeństwo, kłótliwość, gniew, zahamowanie rozwoju uczuć wyższych lub bezradność, trudności w przystosowaniu się na skutek zahamowań to skutki postawy odtrącającej

Postawa nadmiernego wymagania, korygowania, krytyki, sprzyja kształtowaniu się takich cech jak: niepewność, lękliwość, brak wiary we własne siły, uległość przewrażliwienie, pobudliwość, brak zdolność koncentracji.

Takie cechy dziecka jak: opóźnienie dojrzałości emocjonalnej, bierność, brak inicjatywy to efekt postawy nadmiernie chroniącej. W wyniku takiego postępowania rodziców dziecko może przejawiać również takie zachowania, jak: nadmierna pewność siebie, zarozumialstwo, awanturniczość.

Postawy obojga rodziców wobec dziecka nie zawsze bywają tego samego typu. Dobrze byłoby jednak gdyby zamierzenia rodziców nie były rozbieżne i przeciwstawne, a oparte na wzajemnej akceptacji i szacunku rodziców do siebie i dziecka. Wówczas jest szansa na to, że nawet odmienność typów postaw matki i ojca nie będą miały szkodliwego wpływu na dziecko, a będą źródłem większego bogactwa doznań emocjonalnych.

przygotowała mgr Katarzyna Leszczyńska- Adamczyk

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close